I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur är det med kända riddims?

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2007-10-16 23:15

Hur är det med kända riddims?

Jag har funderat på detta ett par ggr och har bestämt mig för att få fram svaret nu. Kända riddims så som Lion Paw Riddim och Drop Leaf t ex. Får vem som helst spela in på dom låtarna?

"Graveyard? Vadå, typ cykelbana eller?". . .

2007-10-16 23:27
Limpressed P0

nope, copyright och skit.
45 clash är fett underskattat

2007-10-17 10:18
du kan väl spela in på dom, men du kan inte göra officiella släpp med rytmerna du spelat in på..

ex. million styles spelade först in ms fatty på 85 rytmen (producerad av dave kelly) , men för att släppa låten på riktigt så var dom tvugna att göra en egen rytm som påminde om 85 för att inte få problem med upphovsrättslagen.

2007-10-17 10:59
men på singeln ligger ju "Eighty Five RMX" på flippen.. är det ok så länge man kallar det remix, eller hade de fått tillstånd vid det laget kanske?
MIXTAPES: www.djcrilloh.com

2007-10-17 11:17
spela in får man hur mycket man vill, sen kan du lägga upp på youtube, myspace eller diverse om du vill, men du får inte sälja det utan att ha rätten på din sida.
 i get more pussy then panty!

2007-10-17 12:03
som confidence säger, så länge du inte tjänar några större stålar så ere nog väldigt lungt

2007-10-17 15:47
Crill-Oh P24

jag vet inte heller hur det funkar men det finns ju hur många versioner som helst på tex. stalag, real rock, rockfort rock mfl.
det verkar ju som om namnen inte är copyrightade men musiken i sig är det

att miss fatty versionen heter remix är ju för att det är en remix, orginalet är ju inte på 85.
jag har inte sjuan framför mig, men har för mig att på million sjuan står det 85 medans dave kelly kallar den eighty five
Mabuhay!

2007-10-17 18:35
Okej tackar för svar!

2007-10-18 00:21
daddy-dan,
man har väl bara upphovsrätt kring sitt eget verk, men det är väl fritt fram att re-producera t.ex. stalag eller real rock med sin egen produktion utan att råka ut för stämningar osv. eller??

måste upphovsmannen (tex. coxson, king jammy) få sin basgång (real rock, sleng teng) clearad som sampling ändå?
exempel på detta är ju governor andys nya platta, hur har producenterna där löst det med alla studio one rytmer?

osäker,
joe gibbs blev ju tok-stämd för något dylikt på 80-talet och gick i konkurs.

2007-10-18 13:18
Angående Miss Fatty så släppte dem den ju på en annan label inte på KBC. Det e ju precis som alla Remix sjuor/tolvor. Släpper jag en remix eller nån annans låt på min egen label med mitt telefonnummer på e det ju ganska stor chans att knasa....Men släpper jag den på en white label med "produced by Bin laden, [email protected]" på labeln så e det ju desto mindre risk. seen?
SOUNDCLOUD.COM/ODIGGITY

2007-10-18 13:42
så artisten eller producenten åker aldrig fast, enbart labeln?
Mumpy Ride Records ligger illa till alltså? haha. fast nu såg jag att det stog "For promotional use only" vilket vi även sätter på våra mixtapes. seen?

2007-10-18 14:43
antaligen så har han köpt en 7" med en version på B sidan, då har dom ju såklart "gett tillåtelse" att använda den, dock inte att sälja vidare.

det är som att IKEA säljer en stol, men du får bara titta på den, inte använda den.
 i get more pussy then panty!

2007-10-18 14:55
easy now SvampBob, det är väl bättre att folk frågar än att bara göra.. låt oss diskutera.

2007-10-18 18:21
SvampBob, du har inte hört alla möjliga låtar som finns på kända riddims? mycket svenskt också? Inte så dum fråga enligt mig.

2007-10-19 02:14
Jag har slängt käft i detta ämne med ett flertal tjänstemän på STIM och enligt deras och juridikens sätt att se det gäller följande:

Om man använder en rytm i dess orginal-form, dvs om man lägger sin cut på någon annans "version" så räknas det som sampling och kräver skriftlig tillåtelse av upphovsmannen.

Om man gör en re-make av rytmen så räknas det som cover och om denna cover avviker det minsta lilla från orginalet i melodi, tempo, instrumentering, text (!), etc. så kräver även detta skriftlig tillåtelse av upphovsmannen.

I praktiken ser det dock lite annorlunda ut. Åtminstonne i det sistnämnda fallet. Rent juridiskt så skulle Coxsone's efterlevande kunna åka världen runt och stämma alla som gjort re-makes av Studio One rytmer utan lov, men i praktiken vore det ganska oväntat.

2007-10-19 13:41
Får dubbla meningar här.. Så länge man inte tar betalt och man lägger sin egen text, är det tillåtet? eller är det aldrig okej?

2007-10-19 14:04
"Om man gör en re-make av rytmen så räknas det som cover ..."
"... så kräver även detta skriftlig tillåtelse av upphovsmannen"

lagligt verkar det alltså aldrig vara okej, men i praktiken så vet vi ju hur liten risken är.. men för säkerhets skull bör du väl aldrig försöka sälja eller tjäna pengar på någon annans produktion.

2007-10-22 12:37
det går ju alltid att slänga iväg ett mail till upphovsmannen och fråga om lov att använda rythmen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-23 12:02
Miss Fatty Rytmen gjordes för att det skulle vara en helt egen rytm.. inte försöka likna 85.  den är i såfall mer lik gamla baddis Rytmen..
Ribbit... Tell Dem

2007-10-23 15:32
Mastah-L P26

det är inte miss fatty rytmen som diskuteras här utan remixen som är på 85 rytmen
Mabuhay!

2007-10-23 16:02
Daddy-dan, inte du men någon annan;

"ex. million styles spelade först in ms fatty på 85 rytmen (producerad av dave kelly) , men för att släppa låten på riktigt så var dom tvugna att göra en egen rytm som påminde om 85 för att inte få problem med upphovsrättslagen."

2007-10-23 18:54
okidok
Mabuhay!

2007-10-23 19:52
"ex. million styles spelade först in ms fatty på 85 rytmen (producerad av dave kelly) , men för att släppa låten på riktigt så var dom tvugna att göra en egen rytm som påminde om 85 för att inte få problem med upphovsrättslagen.

Jag har läst en intervju med million stylez där han säger att han stod och improviserade över 85 rytmen i studion och det var då ms fatty låten uppstod, och att de var senare tvugna att göra en egen rytm för att kunna släppa den. på tal om just upphovsrätt och möjligheten att voica på andras rytmer.

Och den säkraste källan här är ju producenten Mastah-L själv...