I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sizzla "ska skrota böghatet"

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2007-06-08 11:22

Sizzla "ska skrota böghatet"

Löd texten i dagens city tidning. Tydligen ska han, beenie man och capleton skrivit på något avtal där dom under 6 månader ska bevisa att dom inte är homofober längre. Enligt mig låter det helt galet med tanke på det explita materialet dom producerat tidigare, sizzla har ju gjort några av dom värsta böghatar låtarna genom tiderna. Det hela låter som ett försök att få mer bokningar och speltid i "bögvänliga europa".

You are the one who go get the OG´s, im the one who the OG´s go get.

2007-06-08 11:24
Mm låter lite som ett PR-trick, tror inte man kan "skrota" hat av någon form genom att skriva under ett avtal direkt :P
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-06-08 11:46
nä men folk kan ju ändra sig det hoppas jag dom gör ialla fall.,

csavargo från ruff runkers

2007-06-08 12:42
Dom chillar nog rätt bra i Europa med sånt snack, men när dom väl är hemma är det nog inte så...

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2007-06-08 14:02
Vore ju rätt löjligt om dom genomför det hela eftersom det då helt plötsligt blir väldigt svårt att stå för mycket av det material dom spelat in genom åren.hmmmm.....

2007-06-08 14:22
De kan ju välja att inte uttrycka det i musiken längre, men åsikterna lär de aldrig bli fria från (dvs, ingen kommer att tro att de lagt ner homofobin bara för att de slutar göra såna låtar)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-08 19:30
Lite lustigt att en del är så trångsyta att de inte kan inse att en människa kan växa upp och släppa på sina åsikter. Ni måste väll själva ha varit med om det någon gång i livet? Många av deras böghatarlåtar är ju skrivna flera år tillbaka, så varför kan inte deras åsikt ha ändrats nu? Jag blev så himla glad då jag lästa artikeln och insåg att det här är ett stort steg i rätt riktning för reggaemusiken! Känns ju så himla paradoxalt att de sjunger om one love, samtidigt som det sjunger om att skjuta bögar.
 biffko to di world

2007-06-08 19:33
Rudebwoy90 P17: I och för sig så har dem ju skrotat på mycket annat som står i deras religion (ett av många ex, Anthony B - Condom) så varför skulle de inte kunna skrota det? Vi lever faktist i en annan tid och den typen av hat borde vi ha växt ifrån för länge sen.
   Men visst sitt du hemma i din hydda och käka ital-food samtidigt som du lyssnar på all denna böghatarmusik, du "är" ju ivaf en riktigt rastafarai!
 biffko to di world

2007-06-08 22:01
Skriva på något avtal?!
Poor people have nothing, so they eat everything, Rich people have everything, so they eat nothing.
DJ

2007-06-08 22:04

Off topic: Underbrar rubrik. Fantastisk löpsedelsvenska. Det är så att man vill börja använda det i vardagligt tal. "Tja, läget? Skrotat böghatet än då?" eller kanske "Tja, vad har du gjort på semestern då?" "Jadu...vart i London, målat sommarhuset, meckat lite med bilen, skrotat böghatet...själv då?"

2007-06-09 10:37
dessutom står det inte bibeln uttryckligen bun dem battybwois. utan det står att gud dömer på den yttersta dan

2007-06-09 12:07
easyskanking P20

Jag ger dig ett Bibelcitat.

Romarbrevet 1:18-32

Ett liv utan kunskap om Gud
Ty Guds vrede uppenbaras från himlen och drabbar all gudlöshet och orätt hos de människor som håller sanningen fången i orättfärdighet. Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem. Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem; de har haft kunskap om Gud men inte ärat honom som Gud eller tackat honom. Deras tankemöda ledde dem ingenstans, och deras oförståndiga hjärtan förmörkades. De ville gälla för visa men blev till dårar. De bytte ut den oförgänglige Gudens härlighet mot bilder av förgängliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. Därför lät Gud dem följa sina begär och utlämnade dem åt orenhet, så att de förnedrade sina kroppar med varandra. De bytte ut Guds sanning mot lögnen; de dyrkade och tjänade det skapade i stället för skaparen, som är välsignad i evighet, amen. Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse. Eftersom de föraktade kunskapen om Gud lät han dem hemfalla åt föraktliga tänkesätt så att de gjorde det som inte får göras, uppfyllda av allt slags orättfärdighet, elakhet, själviskhet och ondska, fulla av avund, blodtörst, stridslystnad, svek och illvilja. De skvallrar och baktalar. De föraktar Gud. De är fräcka, övermodiga och skrytsamma, uppfinningsrika i det onda, uppstudsiga mot sina föräldrar, tanklösa, trolösa, kärlekslösa, hjärtlösa. De vet vad Gud har bestämt: att alla som lever så förtjänar döden. Ändå är det just så de lever, ja än värre, de tycker det är bra när andra gör det.

Long live our beloved Prophet Gad. http://www.myspace.com/mekwebus

2007-06-09 12:46
romarbrevet är väl ändå en kristen skrift va?
SKYSCRAPER - MILLION VIBES
http://www.myspace.com/martinnordbeck
http://www.myspace.com/millionvibessound

2007-06-09 13:56
Nordbeck: "Romarbrevet, Paulus brev till församlingen i Rom, grekiska Προς Ρωμα?ους, är en av böckerna i Nya Testamentet"

Taget från wikipedia
 biffko to di world

2007-06-09 14:53
ja men dom (sizzla, beenie, capleton m.fl.) säger ju i ena stunden att dom hatar babylon och allt det står för, samtidigt som dom älskar alla materialistiska prylar som babylon har producerat.. kanske dom egentligen älskar homos innerst inne..?

2007-06-09 15:20
Skriva på något avtal?!

Mja, att döma av artikeln uppfattade jag det så. Det hela gick under namnet "Compassionate reggae" eller liknande.

2007-06-09 15:20
precis torre...
paulus är väl ingen förgrundsfigur bland rasta- o bobbo-folket.
eller är det jag som är ute och reser?

sen är det väl knappast så att något "står i en religion", religionen är väl ändå folket som utövar och vad dom gör av skiten

2007-06-09 17:22
Vet faktist inte direkt vem Paulus var, men jag tycker att att Nordbeck har en bra poäng med att religionen är så som människorna uvövar den. Fan lite väll fundamentalistiskt att följa varenda punkt i bibeln till punkt o pricka, även för en rasta...
 biffko to di world

2007-06-09 17:24
Torre1 P17
"Lite lustigt att en del är så trångsyta att de inte kan inse att en människa kan växa upp och släppa på sina åsikter. Ni måste väll själva ha varit med om det någon gång i livet? Många av deras böghatarlåtar är ju skrivna flera år tillbaka, så varför kan inte deras åsikt ha ändrats nu? Jag blev så himla glad då jag lästa artikeln och insåg att det här är ett stort steg i rätt riktning för reggaemusiken! Känns ju så himla paradoxalt att de sjunger om one love, samtidigt som det sjunger om att skjuta bögar."

Det är det inget nytt med dessa avtal utan dom flesta artisterna som gjort anti batty tunes har fått skriva på såna inför sina Europa turnéer. Buju när han var i Europa senast är ett exempel.
Du lär knappast höra Sizzla köra långa speaches där han blessar homosexualitet...

Man kan ju fråga sig varför dom alltid kommer på "bättre tankar" i samband med Europa spelningar ?

http://www.twitter.com/sammyksafari

2007-06-09 18:53
Jag förväntar mig o andra sidan inte att stå och lyssna på dessa artister så och predika för homosexualitet men det känns ändå bättre att lyssna på en artist utan dessa åsikter.

Och det som nämns om att det kommer på bättre tankar vid europaspelningar är ju väldigt logiskt, eftersom att de inser att de får en bredare publik utan dessa åsikter.
 biffko to di world

2007-06-09 23:13
de sa ju iofs capleton innan han uppträdde på URF oxå.

2007-06-09 23:35

Att färre reggae-artister uppträder med homofobiska lyrics innebär kort och gott fler reggaespelningar i Europa. Slutet gott alltså.

Gud dömer väl både bögar och hatiska människor på den yttersta dagen...

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-11 17:26

2007-06-11 17:28
såklart körde Sizzla no apologize igår på KB, dock lät han publiken fylla i med ...to no battyboy (även om det inte var så många som var på det..)

2007-06-12 20:01
nu citeras det i alla fall en text som är relevant....

2007-06-12 20:13
det står ju även i gamla testamentet att en man som ligger med en man som man gör med en kvinna skall stenas (ej exakt citat)

men det är bra att de laggt böghatet på hyllan.

2007-06-12 21:41

elephant snackade lite om det här med böghat när han stod på scen i gbg for et par veckor sen, och rätta mig om jag har fel, men jag tror allt att han sa att han "gillade" homosexuella precis lika mycket som alla andra människor och att vad de gör i sovrummet och med vem dom gör det är deras ensak..
nåt i den stilen iaf..

om han hade skrivit på nåt kontraktom saken har jag ingen aning om, men det var ju annars ett lite otippat statement ele änna...

www.myspace.com/roughlynx

2007-06-12 21:44
va ne , han körde ju fan bruk back mountain =D
Don't Give Props To The Devil

2007-06-13 23:26
Såg ett klipp från en konsert där Turbulence går lös på folk som mastruberar, han simulerar t o m hur man gör, för det kan väl ingen i publiken ha en aning om. Tur att man inte håller på med sånt!

2007-06-14 08:22
Inte så "hippt" att ha en människosyn från stenåldern direkt. Släpp hela grejjen och lyssna på bra musik istället. Det är märkligt vad vissa ska försöka pracka på andra sina åsikter och spela yardie i frågor av det här slaget.
www.combatsound.com
Barhäng med Combat Sound på Pleasant varje månad!

2007-06-14 12:55
när jag såg elley på kb i malmö sa han step pon chi chi man...................................

no appologigize 2 nuh batty bwoy
guess what daddys bringing home 4 dinner nigga nuts n guts n slabs of humen meat mutherfucker.know eat

2007-06-14 14:38
ha ha, herregud va patetiska ni är.
 i get more pussy then panty!

2007-06-14 20:30

2007-06-14 22:25
Vilken gullig text, nu kan alla leva hand i hand som vänner världen över....

2007-06-15 13:21
"Fortfarande saknas dock fem artister som också skrivit låtar med hattexter mot homosexuella"

lol
Rappare

2007-06-16 13:13
Word Dyma.
STHLM GROOVE COLLECTIVE