I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur är det med kärleken till Afrika?

Övrig musik - Reggae & Dancehall

   

2007-04-21 11:08

Hur är det med kärleken till Afrika?

Pratade med en kille från västafrika för någon dagar sen. Han bor i Dakar, Senegal och jobbar med musik. Han berättade att reggae är otroligt stort där och att intresset växer för varje dag.  Soundsystems överallt som spelar. Han och några andra har försökt jobba på att få dit några av de artisterna från Jamaica som är mest populära men det är otroligt svårt.  Visst, jamaikanska artister älskar Afrika det kan man höra i ungefär varannan sång men tydligen inte lika mycket som de älskar pengar. Så får man inte vad man är van att få vid spelningar i Europa och USA så är Afrika helt enkelt inte intressant.

Jag blev själv ganska upprörd av det här. Är det alltså så att bara vi som bor i "rika" länder och som har råd att betala biljettpriser på 300-400 kronor som ska få se de artister vi gillar? Vart tog kärleken till Afrika vägen? Det känns ganska falskt det hela. Jag menar det är klart att de ska ha betalt men pengarna kanske inte ska vara det viktiga. Istället för 500.000 så kanske man får ta 300.000? ska det vara helt orimligt?

Oki så undrar bara lite om det bara är jag som tycker att något är fel. Ska det vara så här?

Wala bok wala bok.. som o dem talk..