I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad handlar "Bonus På Kortet" om?

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2006-11-27 20:34

Vad handlar "Bonus På Kortet" om?

Jag hade en diskussion med en kompis om vad Governor Andys låt "Bonus På Kortet" handlar om. Liksom, vadå "bonus på kortet"? Vadå för kort? Och varför har hon bonus på det?

Vi kom inte alls överens, så det skulle vara kul att höra lite andra människors teorier.

Så, vad handlar den om? Alla teorier är välkomna, både mer flummiga och spontana idéer, eller mer genomtänkta analyser av hela texten.

don't get chumpatized

2006-11-27 20:48
vad kom ni fram till?
 i get more pussy then panty!

2006-11-27 21:11
Confidence
vad kom ni fram till?

Det vill jag ju inte säga något om, inte ännu i alla fall. Då blir ju folk bara påverkade av det. Jag kan ju säga något om det senare, när det förhoppningsvis har kommit in lite förslag.
don't get chumpatized

2006-11-27 22:31
Antagligen som whatscraculation sa. Att han sedan sjunger att hon inte ägnar sig åt "sms, chatt på internet" samt den något självironiska videon med ett koppel blondiner, får mej att tro att han sjunger om en old fashioned brud som inte bryr sig om vad folk tycker och att han gillar det.

Eller så är han gubbsjuk.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-27 23:58
mästerkatten - jag gissar på gubbsjuk.
www.unt.se/musikbloggen

2006-11-28 00:15
"Min baby har bonus på kortet"

han menar väl att hon har comviq och han ringer henne hela tiden? :D haha...
http://www.myspace.com/Sifon

2006-11-28 08:12
hihi
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-28 11:23
att hon har bonus på kortet är en metafor för att hon ligger på plus hos honom. precis som " whatzcrackulatin " nämde tidigare!

stil
Ribbit... Tell Dem

2006-11-28 13:54
Mastah-L P25
är det du som proddat rytmen till den?
DillSound like whoa....
för mer info: maila eller gör nåt annat

2006-11-30 07:52
mmm som ni nämnt, hon har bonus på hans kort helt enkelt.
sen att han har med alla bitches i videon sen är typisk andy ironi på högsta nivå, fyfan vad jag garvade ihjäl mig när jag såg den första gången :)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-11-30 08:55
--->jahfar_vss P76. yes man jag har proddat den.. Big up DillSound. lycka till på releasen med Fred

Ribbit... Tell Dem

2006-11-30 09:50
Mastah-L P25
tack ska du ha, kommer du att vara där? big up mastah-l för hans galna produktioner! bara att beundra...
DillSound like whoa....

2006-11-30 12:15
nej tyvärr. det är väl i gbg?
Ribbit... Tell Dem

2006-12-01 15:42
yes
DillSound like whoa....

2006-12-02 12:43
Mastah-L
yes man jag har proddat den

Coolt! Innebär det att du inte bara gissar att det är det han menar, utan att du faktiskt vet att det är det han menar?

Fast jag fattar ändå inte vilken slags kort det handlar om...

Mastercard? Polaroid? Ica Kundkort? Ruter Knekt? Comviq Kompis?
don't get chumpatized

2006-12-02 13:32
jag gissar inte faktiskt. jag vet vad den handlar om. annar är det ju bara att lyssna på texten som jag själv tycker är uppenbar. Hon lagar nice, mat, blandar drinken m.m.  hon ligger plus hos honom liksom
Ribbit... Tell Dem

2006-12-02 16:23
Hahaha skön tråd

2006-12-03 00:03
Men det är ju en metafor!

2006-12-03 01:02

Okej, nu är jag petig och jag antar att folk kommer att tröttna på mig, men jag undrar ju alltså exakt HUR "bonus på kortet" är en metafor för att hon ligger på plus på honom.

Ett exempel (inte ett speciellt bra exempel men det jag råkar komma på just nu):

Säg att jag varit på en dålig fest hemma hos någon, och så berättar jag om festen dagen efter för en kompis och säger "Det var en värdelös fest, jag var tvungen att skjuta ut mig".

Och så säger polaren "skjuta ut dig"? Vadå, vad menar du med det?

"Ja, alltså, det är en metafor för när man hittar på en dålig ursäkt för att kunna sticka från en fest snabbt som fan, för att det är stel och pinsam stämning." svarar jag.

"Jaha, men vad är det en metafor för? Alltså, varför kallas det för att skjuta ut sig när man gör så?" undrar min polare då.

Då svarar jag: "Jo, det syftar alltså på när stridspiloter måste lämna sitt flygplan för att det håller på att störta. Då trycker de på knappen till katapultstolen, så skjuts de ur planet och dalar långsamt ner till planet i en fallskärm. Likheten mellan det som stridspiloten då gör och det jag gjorde, är att båda befinner sig i en situation som känns ohållbar, och så gör man någonting drastiskt för att snabbt ta sig ur situationen."

Då har jag förklarat för min kompis HUR och VARFÖR "skjuta ut mig" är en metafor för att lämna en pinsam fest snabbt med hjälp av en dålig ursäkt. Jag har gjort det genom att förklara vilken den ursprungliga betydelsen av uttrycket är, alltså vad det är jag syftar på när jag kallar detta för att "skjuta ut sig".

Okej? Är det någon som har lust att nu försöka göra samma sak och förklara HUR och VARFÖR "bonus på kortet" är en metafor för att. Vilken är den ursprungliga betydelsen av uttrycket?

En metafor är ju en form av liknelse. Man liknar någonting vid någonting annat. I exemplet ovan liknar jag mitt sätt att lämna festen vid det som stridspiloter i ett störtande plan gör.

Så exakt vad är det som Governor Andy liknar sitt förhållande till denna tjej med?

don't get chumpatized

2006-12-03 11:23
DonRuba

Men tänk såhär:
Om man har bonus på kortet så kan man köpa mer (alltså få mer av guvinören som står i kassan).
Och om guvinören gillar bruden exta mycket så får hon bonus på kortet och kan få mer av guvinören som inte andra brudar får.

2006-12-03 16:40
Guvernören*

2006-12-03 21:24

Okej, KarlKadaver och Mantis, ni menar alltså båda två att det är typ ett Visakort eller något liknande kontokort det handlar om?

En del av att förklara hur "bonus på kortet" är en metafor för att man ligger på plus, är ju att förklara vilken slags kort det kan tänkas handla om i den verkliga situation som metaforen syftar på. Ni är ju de två som hittills varit närmast att svara på den frågan, så jag tackar för det. Tack tack.

don't get chumpatized

2006-12-03 23:03
haha orkar inte fortsätta mer asså.. 
Ribbit... Tell Dem

2006-12-04 01:40
Hehe, inte jag heller, nu ger jag också upp...
don't get chumpatized

2006-12-04 05:58
har alltid trott att hon har comviq och kan ringa honom hela tiden och behöver inte snålla genom att skcia sms eller chatat över msn och dyl
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2006-12-04 09:08
Fan också, jag som hela tiden har trott att det handlar om ett busskort och att man fick bonus som gjorde att man fick åka gratis och även fick en kaffe och bullar av "väktarna" som står och ser hårda ut (nja) bakom spärrarna hela dagarna. Varför står dom annars där och hänger liksom? Är det valfritt? Är det utvecklande? Är det kul? Kommer man till himlen? Åååh, jag har så många frågor men vågar inte fråga dem eftersom de ser så respektingivande ut. Och så kommer Mastahproducah L och raserar hela min värld. Men alltså, vadfan betyder egentligen bonus på kortet?

Väsby Crew! - Spana in min sida för Dubfiles DVD+CD dokumentär.

2006-12-05 11:08
kaos
har alltid trott att hon har comviq och kan ringa honom hela tiden och behöver inte snålla genom att skcia sms eller chatat över msn och dyl

Men bonus på ett Comviqkort får man ju när någon annan ringer till en? Så då skulle det väl mest handla om att Guvernören ringer till henne?

Han måste ju ha ringt asmycket till henne först, så att hon skulle få bonus på kortet och kunde ringa honom sen.

Man får ju bara 25 öre i bonus för varje minut någon ringer till en. Och såna gamla Comviq Kontant-kort som man får bonus på (går inte att köpa längre), var också mycket dyrare att ringa med. 37 öre/min till Comviq-nätet på kvällar och helger, 4:85 kr på dagtid! Och 2:00 kr till andra nät på kvällar och helger, och 5:50 kronor på dagtid! Vi får verkligen hoppas att Guvernören har Comviq själv, annars måste han ringa henne i minst åtta minuter för att hon ens ska kunna ringa till honom en minut på en kväll eller helgdag. Snacka om att han var suckern i förhållandet i så fall...

Så i så fall är ju det fina som Guvernören försöker beskriva inte att hon gillar honom så mycket att hon ringer honom hela tiden, utan att han gillar henne så mycket så att han har ringt henne jättemycket, så att hon har fått bonus på kortet och (snål som hon är) har råda att ringa upp honom för en gångs skull.
don't get chumpatized

2006-12-06 12:59
Ha ha.. fy fan vilken jävla tråd! Najs som faen!

2006-12-06 23:26
ge upp gott folk! Mastah-L har bekräftat handlingen...
DillSound like whoa....

2006-12-07 15:49
DonRuba 

Han kanske har Comviq kompis, fast då får hon ju iofs inte bonus på sitt kort... attans då :P...
http://www.myspace.com/Sifon

2006-12-07 15:53
Exakt! Frågan är alltså inte alls färdigutredd, det finns fortfarande många oklarheter kvar att diskutera... hehe
don't get chumpatized

2006-12-07 16:47
Jag skulle gärna vilja veta vad "Bulleribock" handlar om... den texten är lite skum, men svängig.
De Omutbara - Dödsskvadronen - whoa - 6 april - ladda sig ner

2006-12-08 15:34
Jag skulle gärna vilja veta vad texten till Faster, Harder, Scooter handlar om?

2006-12-08 17:13
Haha jag också...

"respect to the man in the icecream van" /Scooter.

2006-12-12 16:02
en fråga vad är bunus på ett kort går väll inte ha bonus på ett kort om man inte snackar om ica kort där du får poäng på kortet

så tjejen han sjunger om är ett ica kort aså eller coop forum.
jävla billig tjej aså

för jag har ialla fall inte bonus på mitt visa eller mastercard

csavargo från ruff runkers

2006-12-13 12:56
DK3

En av teorierna är ju alltså att det handlar om ett kontantkort till mobilen. För några år sedan funkade ju Comviq Kontant så att om man hade Comviq Kontant och blev uppringd av någon annan, så fick man 25 öre i bonus för varje minut man pratade. Sedan när man laddade på kortet igen så fick man ut denna bonus i form av extra samtalstid.

Så det kan ju vara det han syftar på också.
don't get chumpatized

2006-12-13 15:45
mm det är ju sant.låter ju mest troligt=)

2006-12-15 15:53
Nej, alltså nu fattar jag ingenting igen? vad handlar egentligen bonus på kortet om?

2006-12-15 18:32
Ja, det undrar verkligen jag också :)
don't get chumpatized

2006-12-17 13:26
Är det han gör emellan sek 13-17 på videon också ironi?

http://www.youtube.com/watch?v=qg0etW41YeE

2006-12-17 13:38
Evokee6 - haha vadårå?
www.unt.se/musikbloggen

2006-12-17 20:21
GhettoQueen F20

För det är ganska hemskt om det inte är det. Har du sett videon?

2006-12-17 20:43
Evokee6, har DU sett videon? (Ja, jag vet att du länkade). Hela videon är ju rolig damn it. Tror du han blir runtskjutsad i kundvagnar på riktigt eller?

2006-12-17 22:04
DK3 P25
Man kan få bonus på sitt bank/betalkort, om man har Handelsbankens allkort..som ger bonus på alla köp =)

2006-12-18 01:28
Fan, jag har inte tänkt på att kolla på videon för att få ledtrådar till betydelsen.

I början av videon sitter han ju i kassan i en matvarubutik och stämplar in varor, och man ser hur en tjej dra sitt kort genom kortläsaren.

Det känns ju som det helt klart stöder teorin att det handlar om något slags kundkort eller betalkort.

MEN! Å andra sidan har jag nu insett att han sjunger:
"Hon har bonus på kortet, bonus på kortet
Nitton till sju, hon är alltid bäst,
före cigarett och strax efter sex"

Jag vet i fan vad han menar med det, men "nitton till sju" får i alla fall mig att tänka på mobilabonnemang, att det är billigare att ringa mellan 19:00 och 07:00 på vardagar...

Hm...
don't get chumpatized

2006-12-18 03:37
Gurraa P22

Jag ser faktiskt inte vart han skulle bli det? Men blir han det så tror jag nog att det är på riktigt och inte animerat.

2006-12-18 11:14
Evokee6 P23

Vad är det han gör egentligen... ser ut som han äter en klubba?

2006-12-18 12:30
undret.
jaså oki vet jag ingen ting om jag har fsb eller swedbank eller vad det nu heter

2006-12-18 14:58
mästerkatten 

Ser ut som han ätit klart den och suger på pinnen på ett sexigt vis.

2006-12-18 16:10
Okej? Är det någon som har lust att nu försöka göra samma sak och förklara HUR och VARFÖR "bonus på kortet" är en metafor för att. Vilken är den ursprungliga betydelsen av uttrycket?

Don Ruba
En metafor ska inte tolkas bokstavligt så vad för kort det må vara med bonus i så spelar det ingen roll för metaforen handlar inte om kortfunktionen.
Många vet att man kan samla bonus i vissa kort, det är liknelsen att HON tjänar bonus på hans 'kort'. Syftar inte på ett speciellt kort med bonussystem som han erhåller, det är en metafor till att hon samlar poäng hos honom själv.

Bara jag inte förklarat helt vridet så att det hela förvärras.

God Jul
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''

2006-12-18 16:51
Jefe,
du är grym! Jag lägger mig platt på marken av vördnad.

...eller så är du bara normalbegåvad, men framstår som ett geni på grund av nivån på vissa av de övriga inläggen :)

Hursomhelst håller jag med dig fullkomligt. När jag började diskutera det här med min kompis så var själva grejen just att vi hade olika åsikter om vilken typ av kort han menade. Jag föreställde mig att det var ett kundkort, alltså typ Konsums Med Mera-kort eller Ica Kundkort. Min kompis menade att det absolut handlade om ett kontantkort till mobilen.

Ju mer jag har funderat på saken, desto mer har jag insett att vårt fel var att försöka tolka det så bokstavligt som vi gjorde. Jag har tänkt ätt jag ska försöka förklara det för polaren, men du ditt sätt att formulera det hela är mycket bättre och mer övertygande än det jag hade tänkt säga.

Stort tack!
don't get chumpatized