I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sizzla vs. RFSL på URF

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2006-06-04 00:12

Sizzla vs. RFSL på URF

Vad tror ni om sommarens spelning på URF? Fett att han är bokad men jag fruktar att de kommer komma igång en massa tjat om hans åsikter när det närmar sig.

Förra året t.ex. fick ju Capleton komma efter att han till slut gjort avbön och inte sjöng några antihomo-lyrics. Har dock en känsla av att de blir svårare att få Sizzla göra samma sak.

Vad tror ni?

2006-06-04 00:33
ja tror inte han dyker upp ens.

2006-06-04 00:36
men mutar dom han rejält så lär han tacka ja till att för en kväll hålla mun i styr. vad gör inte människor för pengar.
ifall han nu kommer

2006-06-04 10:09
och mörda alla böghatare!

2006-06-04 10:39
öl Då har vi ingen reggaefestival eediat
 Red Motion Music

2006-06-04 10:46
Junior-Maze
shit happens, men alla hippies på urf är knappast böghatare, bara clashtältet som skulle försvinna och det är det ingen som gråter över.

2006-06-04 10:59
men artisterna!! många av de bättre artisterna är emot homosexualitet. men du kanske nöjer dig med svenska reggaeband. vad ska man med jamaicaner till när man har svenskar? ........................................ .
 Red Motion Music

2006-06-04 11:23
Jag tror att mer än artister har personliga åsikter om homosexualitet. Det är inget man kan införa lag om.
Man kan inte införa lag om åsikter och förvänta sig att folk slutar "tycka".
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-06-04 13:05
Man borde nästan bojkotta dem! Man är verkligen splittrad i denna fråga!

2006-06-04 13:11
Förra årets skåne reggae festival, sizzla skulle komma men han dök inte upp snacka om besviken, jag tror inte han komer URF heller synd synd han är grym!

2006-06-04 14:15
Sizzla P16
ah, de e sjukt att man lyssnar på musik som sprider så jävla mycke hat..
men de är så svårt att låta bli för de är ju så underbaaaart.
håller med om att man är väldigt splittrad i ämnet.

2006-06-04 14:52
Sizzla P16
Att Sizzla inte dök upp på Skåne/GBG-reggaefestival förra året hade att göra med en helt inställd Europe-turné.

Sizzla skulle förra sommaren spela på flertalet festitvaler och spelningar i Europa. I Frankrike, Belgien, Holland, England, Italien, Sverige, etc.
Mkt började med att han först blev "bannlyst" i England, sen uppstod hårde protester i Frankrike, vilket gjorde att promotors där spelade in de spelningar han skulle ha. Protesterna/inställningarna spreds sig sedan till Benelux länderna.
Fler inställda shower fortsatte, vilket gjorde att den totala kostnaden för de andra som skulle ha honom ökade.
Summerjam avbokade sedan honom då de redan hade många dyra/stora akter. Detta gjorde att kostnaderna ökade mer och hela Europa turnen kom att ställas in.

När man bokar artister kan man göra på flera sätt:
1, bokar honom helt exklusivt utanför turné och andra spelningar. Detta är dyrt då man måste stå för flyg fram och tillbaka från Jamaica, för införskaffande av visum, för ett stort gage.

2, Delar en artist med ett fåtal andra spelningar. (Halv-exklusiv spelning). Där delar man på resor, visum och gage per show blir lägre. (Desta fler shower desto lägre enskilt gage per promotor)

3, Man bokar in honom i en pågående Europa turne. Alla delar flyget till och från Europa + ev. visum kostnad. Gaget blir ännu lägre per individuell show. Man betalar enbart för kortare flyg/resor från/till just sin show. Typ flyg från Sverige till Norge. Man betalar ett flyg, en kortare distans, antingen till eller från den show man ska ha. Alltså det billgiaste alternativet för promotorn.

Förra året stod Sizzlas spelningar i alternativ 3 och när avbokningarna började ske och sedan accelererade slutade det med att ingen show blev av.
URF brukar oftast utgå från alternativ 1, men för Sizzlas del i år kan man kalla det en kombination av 1 och 2. Sizzla delas med en annan spelning i Europa. Så totalt 2 olika promotors som delar på huvudkostnader. Detta medför att chansen till att det blir inställt blir mindre. Båda showerna/promotors tar en stor del av kostnaden . Ställs den ena in så blir inte prisökning så radikal för den andra då båda redan betalar väldigt mkt.

Ang. "homofobin" så kan den självklart påverka årets 2 spelningar, men det beror helt på om motstånd börjar ske och i vilken skala, samt hur detta bemöts både från promotors, samt av Sizzla/Judgement Yard crew.

Mkt av debatten mot Sizzla påbörjades av Outrage! i England.
I början av 2005 skapades en övenskommelse mellan Sizzla + Outrage, på samma sätt som mellan Outrage och Capleton (den ursäkten som refereras till i första inlägget här). Dock hävdades det att Sizzla bröt sin överenskommelse i början av 2005 under en spelning på Jamaica. Detta medförde att en Fransk grupp började protestera förra året. Värt att veta är att Outrage inte var med om den bojkott som påbörjades förra året. Efter mångt och mycket gjorde Sizzla nya anti-homo låtar och vägrade säga "förlåt" då han ansåg att han hållit avtalet (som gäller Europa spelningar) och i ilska eller besvikelse gjorde nya attacker mot "homosexuella".

En stor debatt mot och om Outrage startades i vintras i London där Outrage ledare drog kopplingar mellan Sizzla och Hitlar..som hatiska personer. Så Outrage har av vissa orgnisatioenr nu hamnat lite i hetluften.

Jag står absolut inte bakom Sizzla's tankar om homosexuella, men samtidigt har vi åsiktsfrihet i Sverige. Sen kommer han från en annan kultur med en annan syn på homosexuella. Det kan tänkas att avtal görs så inte texter mot homosexuella framförs.

Dock att jämföra Sizzlas spelning på URF i år med den turné som ställdes in förra året är svår främst eftersom spelningarna i år inte är beroende av en pågående turné. vilket resulterar i att chansen att spelningen ställs in är extremt mycket lägre i år än förra året.

2006-06-04 14:59
bara clashtältet som skulle försvinna och det är det ingen som gråter över.

Nu får du la kamma daj.... Ingen som gråter över?
Jag tror fler skulle tycka det var tråkigt om clashen försvann än om hälften av de svenska artisterna uteblev! Bara för att du inte kan anamma sound grejjen som för övrigt är snudd på den största biten i hela den jamaicanska musik kulturen, historiskt sett... så finns det ingen anledning att uttala sig så sjukligt trångsynt!
Har man inget kontruktivt eller vettigt att säga kan man lika gärna hålla sin käft stängd... om du inte gillar clashes, fint... då kan du gå nån annanstans, ingen som tvingar dig!
Likaså att jag inte går o ser på en artist jag tycker e dålig...

skärpning för fan, börjar tröttna på den sjuka trångsyntheten som finns hos alla reggae "intresserade" (om man nu kan kalla er det).... inser ni inte att ni inte gör nåt annat än att hämma reggae utvecklingen här i sverige med sånna uttalanden!

reggae är mer än bara baktakt, dreadlocks o att smygröka weed på en mysig äng i småland!
myspace.com/roughlynx / myspace.com/roughlynxproductions / myspace.com/anteupmusic /

2006-06-04 15:35
reggae är mer än bara baktakt, dreadlocks o att smygröka weed på en mysig äng i småland!

Ha ha ha, håller helt med! Stor upp till Tantorious! Clah grejjen är ju faktiskt det roligaste på URF. Tänk om vi någon gång får en riktigt bra sounsystemscen i sverige, vilken dröm.
http://soundcloud.com/skv18
http://soundcloud.com/olski-dnb

2006-06-04 16:45
soundclash sm är en stor del till varför jag är på URF. är där för live artisterna oxå såklart. men clash är nåt som inte händer i sverige så ofta så därför e det mkt kul.

vilka sounds ska clasha i år?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-06-04 16:59
jag skulle gråta över sound tältet
Forward ever, backward never!

2006-06-04 17:37
Tantorious
somnade du på fel sida av pojkarna imorse?
vart pushas anti-bög mest, ute på scenerna där folket sitter och chillar med en bira eller vad man nu har under kavajen, eller i clashtältet?

skärpning för fan, börjar tröttna på den sjuka trångsyntheten som finns hos alla reggae "intresserade" (om man nu kan kalla er det)....
det är väl snarare den nya "generationen" som inte är trångsynt och förändringar är bra. coolt med clash, visst, men vissa saker vill man inte höra helt enkelt.

BATTYBWOY! GUN SHOT DEM FI GET, eller vadå?

2006-06-04 18:00
ja soundclash handlar ju om att pusha anti-bög propaganda.... LOL
"...killing pussy and we kill dem fi fun..."

2006-06-04 18:02
inte riktigt min poäng och du verkar nyss ha vaknat du med alltså.

2006-06-04 18:07
Tantorius my man.. sjukt kul formulerat! jag måste hyra in dig någon gång att skriva pressreleaser!

www.swingkids.se

2006-06-04 19:17
Boom Boom!! Leve soundclash SM!!
Jag håller med Tantorious sound system culture är en mkt stor del av reggae musikens historia. Hade inte Jamaicas soundsystem kultur funnits hade antagligen många av de stora artisterna varit okända för oss idag/ inte artister alls?? Många stora reggae artister har ju grundat/byggt upp sin berömelse, sitt artistskap genom att toasta eller sjunga på ett sound tex U-Roy, Tenor Saw, Super Cat, Early B, Burro Banton, Cocoa Tea, Yami Bolo, Bounty Killer,Beenie, Yellowman, Sister Nancy, Barrington Levy etc etc etc etc...

Om ni inte gillar soundsystem kulturen så ge det en chans! Leta upp några gammla soundtapes med artister som sjunger live "på soundet". Detta är soundclash scenens "foundation"...
Ni kanske inte gillar det första gången ni lyssnar.. men ge inte upp första gången. Att lyssna på dessa gammla tapes kan ge ett gott skratt etc. Textera som "toastas" live är ofta mycket fyndiga... Vidare sjunger artisterna texter/låtar som ej finns på skiva. Tex Tenor Saw's "Dung a Westmoreland man a nyamn man, Badddddddddd tuuuunnneeeeee!!!!! Även Nicodemus sjunger en version av denna låt....
Respect!!
"BestCoast.. a dehso BoomSound Come from...and put up back yuh hand fa yuh kno Rastott him a di DON....and anyting test BoomSound.. yes we broke off dem foot and pop dem hand.."

2006-06-05 00:17
rastott vilket tape syftar du på nu...? låter intressant.. nån stereo mars tro?

2006-06-05 00:52
jag har aldrig varit på eller sett/hört någon clash, det ska bli sjukt kul!
MIXTAPES: www.djcrilloh.com

2006-06-05 02:47
tack mike_red för de utmärkta upplysningarna. säg oss, var och när e den andra spelningen sizzla gör i sommar?

Tantorious

word... själv hade jag gärna kunnat va av med de flesta stela svenska akterna till förmån för mer clash.

natrepeater P24

tänk om man kunde få en riktigt bra clashpublik i Sverige?

2006-06-05 09:00
Rastott!

Och inte nog med det... utan soundsystem skulle det inte finnas någon modern klubbkultur över huvud taget.

Without soundsystem, the music would be dead. Dead dead dead!

2006-06-05 10:44
kinky_jojje
Sizzla kommer till Uppsala och efter han varit på URF åker han ned till Holland för Reggae sundance i Eindhoven (uanför Amsterdam) och efter det åker han hem till Jamaica.

2006-06-05 11:42
tänk om man kunde få en riktigt bra clashpublik i Sverige?

Ja men det är ju den största delen av scenen!

vart pushas anti-bög mest, ute på scenerna där folket sitter och chillar med en bira eller vad man nu har under kavajen, eller i clashtältet?

Ja du...ibland undrar jag varför vi ägnar åt oss musik över huvud taget. När det tjafasa om i vilket tält det hatas bögar mest på URF speciellt inom en sån liten scen som reggae fortfarande är i sverige. Dessutom är homfobin minimal i svenska clash eftersom anti-battytal inte alls får lika stora forwards här.
http://soundcloud.com/skv18
http://soundcloud.com/olski-dnb

2006-06-05 12:21
inget behöver väl utesluta det andra.
såklart soundsystem-kulturen ska ha sin plats, men jag tycker det är bra att folk reagerar mot homofobi.
one love
DUB IT!

2006-06-05 14:31

rastott, snyggt sagt. du verkar vettig iallafall.

2006-06-05 16:29
Utan soundkulturen ingen Reggae. Alls.
Nuff respect, all soundbwai dem, Yoh run tings!
Baktaktservice Levererar...<br>

2006-06-05 22:14
Rastott skrev:
Vidare sjunger artisterna texter/låtar som ej finns på skiva. Tex Tenor Saw's "Dung a Westmoreland man a nyamn man,

LOL LOL LOL, Man a nyam man, det låter misstänkt likt anti battyman texter????
Försökte du smyga in en under radarn rasstott???
(Nu har jag visserligen inte hört soundtapet i fråga... så jag kan ju tolka fel...Hehe)

Leve clashkulturen och allt sånt, och jag gissar på att sizzla kommer att göra en katastrof dålig spelning i vanlig ordning...
Shit den mannen är överskattad, eller snarae uppskattad på gamla bedrifter, mannen låter och påminner mer om en fågelskrämma än den grymma artisten han en gång i tiden var...

2006-06-06 01:42
Poppa_Nikoo P30

Alla tycker att Sizzla är överskattad på internet, på URF kommer alla tycka att det är sjukt fett att han är där. Underligt.

2006-06-06 09:09
Jag finner det väldigt konstigt att många som tycker att "inte gilla homosexualitet" är så jätte fel men även lyssnar dom på en musik där de har starka åsikter MOT homosexuella. de är nog mest lesbiska skulle jag kunna tro som lyssnar på reggae än bögar.
Det är absurt som om jag skulle digga ultima thule men säga men de är ju bra men det dom står för är ju rasism. och sen börja argumentera mot reggae musik. ush. digg it or leave it
 Red Motion Music

2006-06-06 11:22
Alla tycker att Sizzla är överskattad på internet, på URF kommer alla tycka att det är sjukt fett att han är där. Underligt.

Det beror på att det finns så många hycklare och ynkryggar på nätet som spelar allan och gömmer sig bakom sina skärmar. Det är tydligen inte lika enkelt att flexa IRL..
7 words of Love:
"JAH IS LOVE, LET US ALL LOVE"
HOLY EMMANUEL I SELASSIE I JAH RASTAFARI

2006-06-06 11:29
Haha, ja. Rastott, linka tapet.
Man a eat man om jag inte fattat fel?

Förövrigt så är väl Poppa Nikoo inte anonym eh?

2006-06-06 11:34
poppa nicko, är det inte bara att westmoreland är farligt dom menar? det är ju lite utav en klassisk rad tex. "me say me hear dem a eat man dung a westmoreland, nitty gritty, supercat and burro banton / suzy wong , she a japaneese I man a black man....."

2006-06-06 15:56
Orre, så kan det vara, har ingen aning och har inte hört tapet, tyckte det bara var en väldigt rolig text rad att ta upp i en diskussion om Sizzla VS RFSL..

Sett sizzla live två gånger(om jag inte minns fel) och den gången på KB i malmö hade han rösten fortfarande kvar, och körde hyggligt på med sina klassiker rakt igen, var faktiskt rätt okey(jag är egetligen grymt osugen på reggae konserter med live band), men mycket vatten har runnit under broarna sen dess... Karln har ju uppenbarligen blivit skogstokig.... Sista jag hörde live från honom var nått han körde i new york, där han mest brölade om att alla brudar skulle visa fittan, och dem breast stiff and rae rae...
En hel del snack om stora pistoler och hur mycket han knallar ner alla som jiddrar var det ju också...

Satt faktiskt och lyssnade på en samling med sizzla i går, Sizzla - The Story Unfolds, och rtänkte på hur jävla grym han var en gång i tiden, och hur jävla illa ställt det är nu, vilken var den senaste riktigt stora REGGAE hiten han hade??För inte många år sen hade han ALLTID minst en låt på listorna...
Kan förövrigt varmt rekomendera den samlingen, ett värdigt avslut på en stor men kort karriär...

2006-06-06 19:12
Poppa_Nikoo: du har en bra poäng i allt du säger om Sizzlas karriär och om hur det har barkat iväg... Det man kan hålla tummarna för (om han nu ens dyker upp, vill inte vara den som är den men det är väl ganska stor risk att han inte gör det?) är att han settlar ner lite och kör hans gamla stuk. Såg honom i STHLM för tre år sen och det är i särklass det bästa jag har sett i reggaeväg (kanske för att jag gillade hans material så jävla mkt då). Då redan för tre år sen fick man hålla tummarna för att det inte skulle bli en "bröl-konsert" men som så många andra artister så tenderar reggaeartister ta det mkt lugnare i Europa då de vet vilka låtar och vilket framförande som går hem här. Capleton är ju ett lysande exempel på just det.

Så jag ser fram emot spelningen och har väldigt svårt att tro (eller snarare: hoppas verkligen inte på) att det skulle kunna bli en skrikig, dancehall spelning just för att Uppsala bara kör roots-akter och att det just är i Sverige.

Vi ses i Uppsala då Nikoo?

DJ Fudge | myspace.com/fudgadeliq

"Att spela skivor med Serato är att spela Mario Bros.3 med P-vinge på alla banor"

2006-06-06 20:34
Tack ÖLF23!!

lol....ja du Popa...:)
Nicodemus sjunger något i stil med "mi hear dat dung a westmoreland man a nyamn man... dats why mi nah go deh 2 nice up session...."
StereoMars(Vs jammys) sedan sjunger Tenor saw samma tune på ett annat soundtape....
StereoMars är ett av de bästa sounden!!!!
Har cdn i bilen men jag skall försöka komma ihåg att fixa en link..
Jag har sett Sizzla live på summerjam i Köln för några år sedan... Han är tok vild på scen.... personligen tror jag att konserten kan bli mkt bra!!

Respect!!
"BestCoast.. a dehso BoomSound Come from...and put up back yuh hand fa yuh kno Rastott him a di DON....and anyting test BoomSound.. yes we broke off dem foot and pop dem hand.."

2006-06-06 20:41
det är väl "aint gonna see us fall" som var senaste låten som var riktigt bra med sizzla... där tog han det lite lungt iaf.

2006-06-06 20:53
hoppas han säger bun di battyman! så kan la alla som gillar homosexuella känna sig dumma och borde stannat hemma å kollat på will&grace
 Red Motion Music

2006-06-06 21:36
Junior-Maze, du skulle alltså uppmana till det?

2006-06-06 21:46
AXXEL, fattar inte att varför man ska acceptera vissa saker helt enkelt.

2006-06-06 22:06
ni vet att han, internationellt, kör sina "klassiska" grejer.. det blir ju inte som nån jamaicansk dancehallkonsert.. det kommer att bli mest roots, lite dancehall, så klart... black woman and child, one away, like mountain, be strong, im with the girls, get to the point, TAKIN OVA..

jag är säker på att det kommer att bli en FET konsert.. skitsnack att han gått ner sig på senaste, han har förändrat sig, men inte gått ner sig

2006-06-06 22:16
om du inte kan acceptera så lyssna inte på det då och vänd dig till musik som du kanske passar hellre in på. ingen tvingar dig att gilla det. Folk har sina åsikter och om det sprids via en musikstil som du inte samtycker så gå itne dit. jag går inte på nazi konserter direkt.

kul att du tagigt upp det i "allmänt om whoa" för att banna mig då kan jag ordna en namninsamling om alla som vill få bort dig.
 Red Motion Music

2006-06-06 22:22
öl F23 om sizzla vill säga bun battyman så borde han ju få säga.. även om inte alla tycker lika.. men som jag sagt förr om ni inte vill höra sånt då sluta lyssna på reggae...slut

2006-06-06 22:23
hahaha oj såg inte ditt inlägg

2006-06-06 22:30
ja fyfan att sånna där typer ska komma och klaga..
men annars hoppas sizzla gör en riktigt grym show, kommer att bli roligt att se om han dyker upp ens..

2006-06-06 23:33
Junior-Maze P60

Böghatarna har varken monopol på reggae i allmänhet eller Sizzla. August Strindberg var antisemit, men det är inte av den anledningen folk läser hans böcker idag.

Jag tycker Sizzla får ha vilka åsikter han vill, inuti sitt huvud... Skriker han bun battyman är det inte bara jävligt korkat, det bryter ju då mot svensk lag iom lagen om stämpling/uppvigling till mord (jaaaa "purification through fire", bla bla, en jävla undanflykt) och det är väl rätt solklart att man inte ska få stå och säga såna saker på en scen bland folk.

Jag är som många andra som använder sitt sunda förnuft kluven till den jamaicanska kulturens syn på homosexuella, men jag tillåter mig som jag redan förklarat dubbelmoralen att bortse från vad Sizzla innerst inne tycker man borde göra med homosexuella så länge han inte uppviglar till det i Sverige.
Just därför tycker jag det är jävligt synd att kampanjer som Outrage! och andra inte kunde leda till något annat än ännu mer polarisering mellan reggaefantaster och gay-organisationer.

Det är tragiskt att du inte kan inse hur sorgligt det är att reggae inte är tillgängligt för alla grupper i samhället på grund av homofobin. Hur många vita tycker det var vettigt av Sizzla att be vita hålla sig borta från hans konserter back in the days?

2006-06-07 12:15
Det blir inte mycke bättre än Sizzla det är bara så!!
Han är en av dom som gör riktigt,riktigt underbar reggae!!
Vad han står för är något annat även om det är en sjuk tankegång där (om ni frågar mig) så gör det honom inte till en sämre artist!!
Han måste komma helt klart, det är ju URFs Nr1 i år helt klart!!

Peace and Love
Livet är en hora och du har inga pengar!!

2006-06-07 13:27
det är väl bara bobo ashanti, eller hur det stavas, som kör med turbangrejen?