I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kultiration möter Internal Dread

Övrig musik - Reggae & Dancehall

   

2006-04-13 08:55

Kultiration möter Internal Dread

Kultiration möter Internal Dread (I-Ration Records / Border Music).
Release: 19/4 2006.

Kultiration har ända sedan deras debutalbum ”Om Gaia” släpptes hösten 2004 hållt positionen som ett av Sveriges mest nyskapande och skickliga reggaeakter. Deras låtar har alltid visat en fräsch väg att gå i deras organiska folkreggae stil som blandar reggae med jazz och folkmusik. Bandet har till dags datum släppt två fantastiska studio-album, ”Om Gaia” och ”Grogrund”, som båda skiljer sig åt men tillsammans skapar en fantastisk enhet.

Låtar från dessa båda album lämnade vi över till Sveriges egen King Tubby; Internal Dread, för att göra dubversioner på i sin smått legendariska Rub-a-dub studio i Stockholm. Resultatet blev omväxlande reguljära dubbar, försiktigt framsmekta remixer och nya ljudlandskap som lyfter fram nya kvaliteter i låtarna. Vi saknade den gamla traditionen med dubalbum som var som starkast från 1975-1985 i den jamaicanska musikkulturen och med denna satsning hoppas vi på att få tillbaka dubben in i det kontemporära musikaliska rummet.

Så här säger Internal Dread om sitt arbete med dubremixerna:

”Det är faktiskt begränsningar som ger en alla möjligheter. Att ha alla möjligheter, tillgång till alla ljud, alla plugins, att i den virtuella värden kunna korrigera och rätta alla ”fel”, skapar inget annat än död perfektionism. Jag jagar istället tagningen av det flyende ögonblicket, när konst skapades ur intet. Så det gäller att skapa begränsningar. Att inte kunna fundera och pilla i mixen och återkomma till den efter veckor. Det som görs, sker i nuet. Som att mixa i tungor, stänga av hjärnan och åka. Alla mina mixar är alltid one-takes, med dubbar och allt. Jag har ännu ingen dator i min studio. Jag spelar in på 2 tums rullband, som jag gjort sen 83. Analogt är trots allt verkligheten och ingen digital efterhärmning.

Jag har med stora öron följt Kultiration genom åren. Deras två album och deras första demo har rullat flitigt i Rub-a-Dub studion. Jag har bokat bandet till Rub-a-Dub klubben i Stocklom flera gånger. Så jag var redo för Kultiration.

När jag fick uppdraget att dubremixa Kultirations 2 album innehöll uppdraget underbara begränsningar: Marcus leadvokal skulle huvudsakligen vara kvar, vilket förde mej raskt bort från traditionella dubbar och in i ett nytt landskap. Med en instrumentering av fioler, dragspel och mycket akustiska instrument, fanns ett otal sköna kombinationer av instrument. Trummor och fiol, bas o sång, etc. Trots att mixarna blev ganska ambienta har jag velat ha tunga trummor och bas. Som gammal tantriker gillar jag att i ytterligheter finna balans.”

Utöver Internal Dreads mixar (spår 1-8) finns även som bonuslåtar en tidigare osläppt version av det gamla reggaeörhänget ”Satta amasa gana” samt bandets omtalade version av Allan Edwalls visa ”Du och jag”, som tidigare endast figurerat som B-sida på bandets singel ”Sparkar och slag”.


Låtlista:

1: Babylon dubbar (Babylon faller, tagen från ”Om Gaia”)
2: Melodub (Melomel, tagen från ”Grogrund)
3: Ur dub (Ur jord, tagen från ”Om Gaia”)
4: En timme kvar att dubba (En timme kvar att leva, tagen från ”Grogrund)
5: Barfota dub (Barfota, tagen från ”Om Gaia”)
6: Under dub I (Under snön, tagen från ”Grogrund”)
7: Under dub II (Under snön, tagen från ”Grogrund”)
8: Utan dub (Utan fotfäste, tagen från ”Grogrund”)
9: Satta dub (version på ”Satta amasa gana”, tidigare osläppt)
10: Du och jag (version på Allan Edwalls visa, tidigare B-sida på ”Sparkar och slag” singeln)


Ladda ner nätsingeln "Babylon dubbar" här: I-Ration Records

Boka/Köp här: CDON

Boss Sounds - Reggae Scorcher.