I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-08-19 10:51

Vinyl Pressning!

Är det någon som vet nått bra svenskt företag som pressar vinyl?
Helst inte allt för dyrt :).

Imperial Sounds!

2004-08-19 12:19
California, knows how to party!

2004-08-19 13:33
www.backtoplastic.com

tror att dom har press...kolla runt lite på hemsidan så hittar du säkert-
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-08-19 15:48
Tack för hjälpen!

Men fy fan vad dyrt, audiodisc ville ha 4500 för en 10"
Imperial Sounds!

2004-08-19 15:55
ska du pressa dubs (en skiva) eller upplaga?
dubs är nog billigare utomlands kan jag tänka mig, upplaga också egentligen...men d kan ju kännas tryggt att pressa i sverige första gången man gör det...
nån sa nåt om ett företag i tyskland som pressar dubs för 500 kr styck, hög kvalitet...men jag vet inte vad d hette. Smith här på whoa var d som sa det, fråga honom. :)

2004-08-19 16:27
JonErik
en dubplate är väl gjord utav dub-vax...och är inte lika bra som riktig vinyl. därför är det dyrare med vinyl. tror jag.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-08-19 16:53
www.combatsound.com
Barhäng med Combat Sound på Pleasant varje månad!

2004-08-19 16:59
Haha nej det är en låt jag har latat riktigt länge efter som jag aldrig lyckats hitta, Ajah - Sun air and trees.
Hittade den på en sida där man kan köpa den i mp3 format för 1 dollar tror jag det var. Tänkte pressa upp den på en vinyl då :)
Imperial Sounds!

2004-08-19 18:22
iration
Hmm, få se hur mkt jag fattat....det krävs väl en masterskiva för att pressa riktig vinyl, och en sådan kostar 2000, vilket gör att det blir väldigt dyrt att pressa en vinylskiva, utan man gör det i upplaga om minst 100 st för att d ska va värt det?
så alla skivor man kan pressa i en upplaga på 1 st, är inte riktig vinyl då? utan dub-vax....nån som vet nån exakt skillnad?

pressa mp3 till vinyl..ojdå...låter lurigt.
borde se till att det är hög kvalitet på mp3:n då. Minst 256 kbps el nåt...

2004-08-19 18:44
JONerik
ja så kanske det är. men en platta i dub-vax har inte samma kvalité som en vinylskiva. och den kan inte spelas så många gånger. för då slits den ut...

2004-08-20 08:24
JonErik P21
Du undrar om dubplates. Det du refererar till som dub-vax är inget annat än första steget i att pressa vinyler. Man börjar med att gravera in det man vill pressa i detta acetatmaterial. Av denna dubplate görs sedan själva matrisen som sätts fast i pressen där de "vanliga" vinylerna pressas.
En traditionell dubplate är alltså bara första steget i vinylpressningen........si mi?
Detta är tyvärr ganska dyrt här i landet, om någon ens vill göra det men på Jamaica kan man få dubs cuttade för några hundringar. I UK är det heller inte så dyrt eller svårt att få detta gjort.

Sök på nätet så hittar du säkert någon som gör dubs.

Som iration P21 mycket riktigt påpekar så har inte lacken samma livslängd som vinyler så om man vill spela mycket måste man göra nya efter ett tag

More Life