I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skivsamlare

2006-09-14 15:16

Synth pop

ok så här är det; jag har på senare tid fått en knäpp och börjat lyssna väldigt mycket på New order och Depeche Mode, när jag istället i stort sätt hela mitt liv bara lyssnat på svart musik (hiphop, soul, reggae). Mitt problem är att jag vill ha mer i samma stil men jag är otroligt okunnig när det kommer till sån här musik och jag skulle behöva lite tips på artister med någorlunda liknande sound.

Droppa några skivor jag borde kolla upp och skriv gärna en motivering också. det blir roligare att läsa då.

2006-09-14 20:03
Asså några som jag gillar är Welle Erdball, men jag vete fan om det är det du letar efter.
.................:

2006-09-14 20:31
Joy Division, Pet Shop Boys och kanske Kraftwerk för att hålla det basic...
"Gasswand´ da koroban Waha!!!"
Skivsamlare

2006-09-16 15:48
hittade en låt med welle erdball. riktigt schyst faktiskt. ett minus är att de sjunger på tyska men det kan jag leva med.

det jag hittade med joy division lät jävligt skummt. jag är inte riktigt reda för sånt än ( jag har precis upptänkt sån här musik och måste börja med det som är lättlyssnat).

Pet shop boys har jag såklart hört tidigare. de påminner rätt mycket om new order. är det någon speciell skiva med dem jag borde kolla upp?

men om vi säger så här då, tipsa mig om en riktigt bra artist eller grupp från 80-talet som jag kan ha missat.

2006-09-16 16:28
OMD borde du inte missat i.o.m. ditt användarnamn .)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-16 16:31
fan.. minns inte vad de heter men nåt med 5 (nej inte maroon 5) de är svenskar. Låter precis som DM.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2006-09-16 16:35
fimp

Du tänker nog på Colony 5.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-16 17:38
jajamän =)
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2006-09-16 20:33
The Knife, Röyksopp, Postal Service, SMK, Le Sport, Cat5, Lo-Fi-FNK, Little Computer People.
UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL!
KOLLA MIN PROFIL!
Skivsamlare

2006-09-17 15:40
glöm det jag skrev om Joy Division. Jag kom på att det är dom som gjort Love will tear us apart, och den är asgrym!

the Knife och Röyksopp har jag hört och jag vet inte riktigt om det är sånt jag är ute efter. jag kan iofs ge det en chans till.

jacob_treo P22

80- eller 90-talet spelar egentligen ingen roll. Det är ett visst sound jag är ute efter och jag tror att ni har fattat ungefär vad jag menar. Jag ska absolut försöka få tag på något med den här patrick cowley.

amfetaminpsykos 

OMD? aldrig hört. mitt namn kommer från flygplanet Enola gay som släppte atombomben över Nagasaki (eller var det Hiroshima?) kalla det sjuk humor :)

2006-09-17 17:59
Skivsamlare

2006-09-18 00:01
schyst låt. Det där får nog bli min alldeles egna theme song:)
förövrigt är det exakt sån musik jag letar efter. Är OMD ett one hit wonder band eller har de släppt bra skivor också?

2006-09-18 00:23
E_NO_LA

De har klämt ur sig en hel del som går att lyssna på även om favoriterna är Enola Gay och Electricity.
Skivsamlare

2006-09-18 00:56
ok inga omedelbara klassiker på albumområdet alltså? då får det bli en greatest hits skiva med dem.

något mer bra tips? jag har en del pengar att bränna på skivor just nu:)

Skivsamlare

2006-09-18 01:05
fimp

hittade två låtar med colony 5 på youTube. riktigt riktigt bra var dom. det får nog bli en skiva med dom också.

2006-09-18 09:42
Bandnamn: (beskrivning) (ex: på en bra skiva)

Yazoo (80 tals synthpop) (Upstairs at Erics)
Erasure (vidare utveckling av Yazoo) (Chorus)
De/Vision (Mörk synthpop) (world without end)
Apoptygma Berzerkers (Norsk techno synth) (????)
Elegant Machinery (Sveriges bästa synthband) (Degraded Faces)
S.P.O.C.K (Svensk rymdsynth) (Assignment earth)
Rational Youth (Kanske det bästa jag hört) (Cold war nightlife)
Gary Neuman (kolla in låten "friends electric")
Boy Tronic (Ruskigt bra synthpop) (The working model)
Human League (Tidig synthpop) (Dare)
Howard Jones (glad synthpop) (Humans Lib)
Thompson Twins (klssiker)
The Twins (go synthpop)

Bara några exemple på bra musik. Välkomen till en ny värld av underbar musik. :)

2006-09-18 12:08
Om man nämner Apoptygma Bezerk's europopdängor måste man även droppa VNV Nation (testa skivan Empires) även om det är futurepop.

Beborn Beton
Camouflage
Claire Voyant
Covenant (skivan United States Of Mind är en bra inkörsport)
In Strict Confidence

När det gäller svenska namn som är ruggigt poppiga så har vi bl.a. Blipp, Page och Saft (huga).

Skivsamlare

2006-09-19 00:43
ok då tror jag att jag klarar mig. ett stort tack till alla som skrivit i tråden. nu har jag skrivor att lyssna på under resten av året:)

det ska bli spännande att se vad futurepop och rymdsynth är.

2006-09-20 01:44
Postal Service är väl fan inte syntpop i alla fall... Det är indie :)(men dom är bra)

För er som tycker att det är fult att ladda ner grejjer illegalt så finns det lite gratismusik som jag rekomenderar här:
http://www.colony5.com/
http://www.covenant.se/
http://www.presenceofmind.se/ (min f.d. grannes band, dom är grymma!)
http://www.thermostatic.se/ (atari-disco-pop typ)
http://sagie.se

2006-09-24 23:42
OMD - Electricity. Värdens bästa musikvideo. haha. så klassisk.

2006-09-25 18:11
The Knife är schyssta, många låtar är t.o.m. lämpade för o trippa till, sen är det ju alltid kul med lite electronica från sverige :)
Tell them it's okay even though it's fucked.
Groupie

2006-09-26 00:42
aphaville för tusan!

2006-09-26 00:48
jabtizemo, det du snackar om e inte synt. hua.,..håll koll på genrerna

2006-09-26 01:50
Ladytron

Skivsamlare

2006-09-26 02:58

tråden lever fortfarande? kan ju berätta vilka skivor jag köpt till att börja med

OMD var ett självklart val. en greatest hits skiva med dem.

VNV nation. jag hade aldrig hört något sånt tidigare. för mig ett helt nytt sound som var ruskigt bra. Empires fick det bli.

rational youth-cold war night life. kanske bästa av allt jag hört hittils, bortsätt från enola gay och två erazure-låtar som jag hört tidigare och har en del minnen ifrån.

thompson twins-greatest hits. mest för hold me now. grym låt.

2006-09-26 08:34

E_no_la  vnv å liknande brukar kallas för Future pop av  insatta, så e det enklare å leta efter liknande grupper. yo.

2006-09-26 09:35
E_NO_LA P23

Kul att du gillade Rational Youth. Då kan jag tipsa om några låtar till som de har gjort som finns på en mini LP som släpptes efter Cold war nightlife. Har för mig att den hette "rational youth" oxo.

Holyday in Bangkok
The man in grey
Ny version på: Just a sound in the night
In your eyes
Latin lovers

2006-09-26 13:22
soft cell är grymma, dom har bl a gjort covern på tainted love som rihanna har byggt en hit på nu

och heaven 17 är feta, penthouse and pavement tror skivan heter

fan, har massa sånna här skivor men kommer inte på nu. återkommer kanske...

vågar du dig på lite tungre/skumare grejer så kolla upp front 242 - geography. riktigt grym platta från tidigt åttiotal. hyffsat tung för att vara från den tiden men ändå med pop nån stans inne i ryggmärgen.

lycka till
SKYSCRAPER - MILLION VIBES
http://www.myspace.com/martinnordbeck
http://www.myspace.com/millionvibessound

2006-09-26 17:35
Ni får väl inte glömma Velvet Acid Christ, finns en hel del bra.

Skivsamlare

2006-09-26 18:32
Viruz

jag gillade det mesta du tipsade om, det var bara S.P.O.C.K som jag inte riktigt förstod mig på. det blev för nördigt med alla rymdreferenser :)

nordbeck

är det samma tainted love jag tänker på, den där gamla dängan från 80-talet? vet inte vilken rihanna låt du menar men det låter som något jag kan ha hört på fyllan någon gång.

de tyngre sakerna kommer jag försöka mig på senare. jag vet av erfarenhet från hiphopen att man börjar med det som är lättlyssnat, mer omedelbart och sen söka sig till det som är mer mysko. I mitt fall var det Dr dres första skiva som gjorde att jag fick upp ögonen för hiphop, för att sen gå i extas när company flow kom ut 97.

2006-09-27 10:51
det är antagligen den enola... först gloria gaynor eller vad hon heter på 60-talet, sen soft cell på 80-talet, sen rihanna nu.

2006-09-27 11:18
Goria Jones är det hehe. Gloria Gaynor gjorde I Will Survive:)

2006-09-27 11:18
Gloria Jones .)

2006-10-03 16:25
precis

2006-10-05 00:32
Ett annat band med skruvad musik och influenser du borde kolla upp (samma era som New order) är guldbandet Happymondays. Mer urflippade och påtända texter får man leta efter inte så mycket Synthpop men Madchester och dansant så det skriker om det
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2006-10-05 00:36
Oh, Jag kom på ett annat band som du borde kolla upp är ju klassikerna pulp! Riktigt bra.
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2006-10-05 07:34
Code 64
Frozen Plasma
Minerve
Nukleon
Amduscia
Apoptygma Berzerk
Monofader
Suicide Commando
Pride and Fall
Infernosounds
Tyske Ludder
Lavantgarde
Splendid Isolation
X-Fusion
VNV Nation
Luhboija
Depeche Mode
Melotron
Z-Prochek
Assemblage 23
Namnambulu(RIP)
De/Vision
Colony 5
Spektralized
Project Pitchfork
Amduscia
Hocico
Blutengel
Seabound
Heimtaerde
Fraction
F.O.D.
Lowe
Neuroticfish
Droom
L'ame Immortel
State of The Union
Synthom
Das Ich
Aiboforcen
Cephalgy
Echo Image
In Strict Confidence
Icon of Coil
Informatik
Absurd Minds
Kartagon
Mesh
Punto Omega
Edenfeld
A Spell Inside
8khz Mono
Vox Celesta

allt är väl inte synthpop men synthmusik är det i alla fall ;) i alla dess genres
Enjoy The Abuse ;)
Skivsamlare

2006-10-05 22:14
R0feman P20

är inte pulp britpop? en genre jag inte är helt ointresserad av men nu vill jag ha synth. Happymondays låter intressanta däremot. om de inte är synth pop, vad skulle du klassa dom som? indie?

comic1 P33

de där var många namn. någon personlig favorit av dem? Vissa har vi pratat om tidigare och depeche mode nämner jag i början:)

2006-10-06 10:58

jag gillar dem alla :) ps happy mondays ÄR INTE! synthpop ;)

Enjoy The Abuse ;)