I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Genusfenomenet Wendy Carlos

Övrig musik - Elektroniskt

   

2005-06-30 01:01

Genusfenomenet Wendy Carlos

Jag är frilansskribent för Musikmagasin Evterpe som förövrigt byter namn till KIM, kvinnor i musiken. Ett musikmagasin som tar upp...precis, kvinnor i musikvärlden.

Jag håller på med en artikel kring Wendy Carlos och frågar mig hur det hade sett ut om hon från början var en kvinna. För er som inte vet bytte hon alltså kön 1969 och gick från att vara Walter Carlos till att bli Wendy Carlos.

Jag tänkte kolla om det var någon här som har någon intressant åsikt kring huruvida det hade sett ut om hon hade varit kvinna från början eller också om hon fortfarande varit man. Alltså hur andra hade behandlat henne och hennes verk.

Jag frågar främst er folk som känner till henne och hennes verk då ni lättare kan förstå vad jag är ute efter.

För er som inte vet var och är hon en av de viktigaste musikerprofilerna inom syntesizers på 60-talet(då främst Moog).Känd för bla Switched on Bach och filmmusik till Clockwork Orange mm.

Camp Kwahsi till er tjänst