I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

28/7 - Xpress Urself Hiphop Festival @ Debaser Slussen Sthlm

Klubb & Konserter - Stockholm

2009-06-11 17:06

28/7 - Xpress Urself Hiphop Festival @ Debaser Slussen Sthlm

Xpress Urself Festival

Länk till http://www.xpressurself.se

Den 28e Juli kör vi för första gången på Debaser slussen i Stockholm

Xpress Urself handlar om ett verbalt uttryck, till största delen genom hiphop, hiphop som inte spelas på dom stora radiokanalerna.

Vi kommer satsa på Artister som är “Underground stora” el på väg upp! Vi vill lyfta fram den för många osynliga delen av hiphopscenen, Hiphop med ett medvetet budskap.

Xpress Urself handlar åxå om Poesi, Spoken word och föreläsningar.

Olika poeter med och utan bakgrund i hiphopen kommer sköta mellansnacket mellan liveakterna.

Man kommer ta upp yttrandefrihet, Tjejer inom hiphopen och andra intressanta ämnen under dagens föreläsningar.

Det kommer inte bara spelas hiphop musik utan även ljuvlig soul och gungande reggae riddims. Vilka som kommer att spela live ser ni under fliken “Artister” på våran hemsida.

Genomförandet av den här festivalen är möjligt tackvare stöd från Stockholms kulturförvaltning.

Vi hoppas att det kommer bli en heldag att minnas för alla Hiphop och lyrik älskare!

/Xpress Urself Crew

Info om artister mm finns på Länk till http://www.xpressurself.se

(Inlägget ändrat av Midas 2009-07-08 21:09:54)

2009-06-11 18:38
BILJETTERNA ÄR SLÄPPTA!!
Skynda er innan dom tar slut!!!

230 kr + förköpsavgift.
Biljetter finns hos Tickster, Sound Pollution, Record Hunter, Pet Sounds.

300 kr i dörren

Länk till Debaser.se där man kan köpa biljetter:

Länk till http://www.debaser.se/kalender/2800/

Inner Peace

2009-06-16 10:30
KLARA ARTISTER:
CESAR COMANCHE (US)
TAN(UK)
STOR
MOHAMMED ALI
SIDEWALK
SAMSON FOR PRESIDENT & THE GOVERNMENT
BELDINA
PROP DYLAN
KASHAL-TEE
KUNG HENRY
ALLYAWAN
PESHI
LASSE FABEL
SOULFUL
Med flera..

DJ´S:
DJ TIPSTER (UK) (Underground classics)
CLUB BRING THE NOISE, DJ NATHAN & LEENUS (Rap mm)
DJ GRASS (Hiphop Classics)
DJ QUTE (R&B Classics)
Med flera..

Poeter & Föreläsare:
OSKAR HANSKA
HEDY ALIYAR
MALIN JAKOBSSON
NABILA
Med flera..

DJ

2009-07-03 00:39
kommer bli riktigt bra det här.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass

2009-07-08 02:46
Fler artister klara:

SUPERSCI

HASIM MILLS (US)

SEXFEMMAN

MALENA

DJ KOJAK

2009-07-08 20:22
FREESTYLE of the ARSONISTS
är nu klar för festivalen!!

Detta kommer bli årets hiphop event!!!

2009-07-14 12:39
nice nice, blir fett!

2009-07-15 22:51
Kan vara något. Heldag på Debaser Slussen vetefan, men jag antar att dom flesta musikföreställningarna äger rum kvällstid. Kodie vore kul att se/höra.

2009-07-16 11:15
Heldag på Debaser it is!!
Vi kör liveakter från kl 15 - 24, Djs och mc´s på lilla utescenen, Djs i bakfickan, sen efterfest med Djs 24-03
Allt står på hemsidan förutom exakt schema som kommer upp senare..
http://www.xpressurself.se

Peace

2009-07-17 21:45
Okej, okej, heldag it is! Men då hoppas jag man får stämpel eller band så man kan gå utanför den lilla uteserveringen emellanåt.

Och försök fixa dit Roffe Ruff också. Har laddat ner hans album. Diggar det mer och mer! :) Men jag klagar inte på line-upen. Lär bli en fin dag bara vädret håller i sig.

2009-07-19 12:41
CapKillah
Festivalen äger rum på:
Uteserveringen, men sin lilla scen, där djs och mc´s kommer köra
Inne med Huvudscenen där dom flästa liveakterna kommer köra
Debasers Bakficka som kommer vara Lounge med lite softare musik som soul och gammal RnB.

Festivalband får man i entren!

Mer info om artisterna, blogg mm:

Vi ses!!

2009-07-20 08:34
Kommer ni planera uppträdanden mellan lilla scenen och stora scenen så man slipper bli sliten itu av valmöjligheterna a la vem ska jag gå på, så går man säg till lilla scenen och alla som var på stora scenen säger att det var det galnaste på hela festivalen? Kolla planeringen av sthlms jazzfestival för inspiration, riktigt bra gjort med två scener så att uppträdanden inte krockade även om det kunde dra över lite på tiden, men det handlade om minuter och inte hela framträdandet.

2009-07-20 21:23
Vi kommer göra vårt bästa!!!

2009-07-22 09:43
StockCityMusic: Det vore nice med en sammanställd bokningslista, nu ligger det olika information här och på xpressurself.se

Alltså, Vilka är klara?
Alltid en extra

Västerhaninge Massive
DJ

2009-07-22 13:01
HYPEMODE!
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass

2009-07-23 23:23
för uppdaterad lista på vilka artister som kommer upptrada kolla på:

peace

2009-07-23 23:24
LABYRINT klara för XUF2009

Konsertbesökare

2009-07-23 23:44
Grymt med Labyrint!

2009-07-26 02:54
varförär det 20år?!

2009-07-27 02:37
20års åldersgräns är Debasers regler!!
Nästa år ska vi försöka att ha lägre åldersgräns!!

2009-07-29 04:32
Shit was ill! Lite av det som hände kan ni hitta här. Mer material imorgon!

MBFIMG bumped into Stor >>>

Sir David Husselhoff
My Best Friend Is My Grind

2009-07-29 15:28
Mysig tillställning var det.
Question your goods, who makes them? Where they come from and how they distributed it? You have a relationship to all of theese things. If someone or some earth is being fucked over in the process, by witch your goods get to you; you are ultimately responsible for any harm done.
Admin

2009-07-30 14:33
Ja, tycker det förtjänade ännu bättre uppslutning (även om det inte var dåligt, särskilt inte för att vara första gången). Men sen kanske inte Debaser var så optimalt trots allt, blev lätt en del in och ut och inte så mycket koll på vad som hände. Vilket iofs var lite kul det med. Hoppas ni återkommer nästa år, gärna på en helgdag så det verkligen kan bli en heldag. Nu tror jag många, inkl mig själv, fick komma efter jobbet.

F ö första gången jag såg Labyrint live och det var riktigt bra.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-07-31 00:01
Håller med Evolution. Varför kom inte fler folk? Hiphop-Stockholm, hello?? Men sköna artister. Blev dock stressigt att hinna till starten, men jag hann dit precis så jag fick med mig Kodie, som trots den pyttelilla publiken körde på bra! Den där killen kan gå långt bara han får mer uppmärksamhet! Fight Life, respekt.

Sen var ju Labyrint sköna på scen. En sån härlig blandning av olika stilar i en och samma grupp är uppskattat. Alla tillhör toppen i mina lyssnar-öron också. Fortsätt producera, ni har iallafall mig som köpare vid skivsläpp. Malena, den lilla tjejen som jag fick en glimt av innan Kodie hade också riktigt fin röst. Var såklart flera artister som jag tyckte var bra under kvällen, så big upp till alla er som körde, trots den halvkassa uppslutningen.

Även big up till ögongodiset som var på plats. Love them ladies! :)

Tack till XU-crewet, som gjorde det möjligt.

2009-07-31 10:15
Det kändes som att de som faktiskt köpte biljetter vad undergroundklicken. Har man inte stenkoll på hiphop så var det ju knappt någon på lineupen man kände igen. Sen var säkert hälften som var där vänner till artist och band så de stod på gästlista och betalade alltså inte.

Som sagt är Debaser inte det mest optimala för en "festival" men det blev trots allt sjukt trevligt. Sista timmarna var ett riktigt jävla drag på scen och TAN var fantastisk. Skönt avslut!

Tack för en trevlig kväll.
Superflajj.
http://aakermans.wordpress.com

2009-07-31 12:08
Då räknar jag in mig själv i undergroundklicken! :) flaaajjest får ingå i ögongodiset jag big-upade. ;)

2009-07-31 12:29
Freestyle´s freestyles freakin freaked me up.. Kashal-Tee fortsätter leverera likaså Supersci.

Tan var också en härlig uppfriskning på scen, bra jobbat med att dra hit henne!
Big up till Soulful.

Och bra initiativ med hela grejen såklart, hade nog betalat inträdet om jag hade varit mer förberedd. Nu hade jag mest tur som kom in på lista bara för att. 300 spänn var det eller?
Absolut värt om man bara var där för åtminstone 2-3 akter.

Bra jobbat till arrangörerna (arrangören?), trots förseningar av schemat, men det hör väl till?

one
Catapults Ent.

2009-07-31 16:43
Riktigt fett vare faktist.
big up all !
Close your eye's and be a part of my life! POOF!
N-Town!

2009-08-01 09:54
Tack för all love!! Det brukar ju kunna låta lite neggo i detta forum så de känns ju kul när folk bigupar!! Tyder ju på att folk va nöjda..
Och jag håller med.. Vad händer med stockholms hiphop folk?? Hade hoppats på lite bättre uppslutning.. tror jag måste locka mer folk från hela landet nästa gång :)

Jag kommer köra på med lite mindre grejjer under året och nästa sommar blir festivalen ännu större!! Så kolla in hemsidan http://www.xpressurself.se för uppdateringar.. närmas så kommer jag köra en stödfest för Xpress Urself eftersom kalaset inte riktigt gick runt.. hoppas ni kommer och röjjer.. Tid & plats får ni veta snart!!

Kärlek!

Erik
Xpress Urself Festival
Stockcity Music

Konsertbesökare

2009-08-01 14:07
Ja, det här var riktigt soft, alltid kul när folk styr upp saker som det här.

Synd att det inte gick runt dock, tycker det borde ha gjort det ändå med tanke på artisterna som var där. Plus att det var precis efter löning också.

2009-08-01 14:32
SlimJim: Jo, man kan tycka det. Men dom flesta i publiken var ju själva artister eller artisternas vänner. Betalande gäster var kanske inte så många. Det var ju på en vardag ändå, och hade jag inte haft semester så hade jag nog inte heller dykt upp. Sen vet jag inte om man ska satsa på en hel "festival-dag" på Debaser. Stället ligger bra och så, men det känns mer som att en klubbkväll räcker där.

StockCity: Klart vi som var där är positiva. Det var ju bra artister och bra stämning. Hojta när det händer fler saker! Tycker ni promotade eventet bra ändå.

Konsertbesökare

2009-08-01 17:42
Cap: Sant det du säger, men att det är vardag har ju inte hindrat folk från att gå på spelningar, dock lite större artister i de fallen, men ändå.

Rätt tråkigt att det blev så lite då jag själv hjälpte till att promota med flyers. Men jag hoppas det blir bättre nästa gång.

2009-08-01 20:21
Bra initiativ hur som helst!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-03 13:12
Men glöm vardag vs helg! Går ju fan inte att lägga allt kring helger, speciellt med utländska gäster. Jag tycker fördjävla dålig support, hade det vart mer folk och fett med support från ALLA och andra som genuint diggar hip hop och då kanske varit närmare fullt (Debaser Slussen tar ju bara in max ca: 400-500 pers o d är inte mkt), då är det ju dessutom lättare att i framtiden ev. boka in helger med lokalägare! Men kommer det inte mer folk på ett sånt här grymt event är väl intresset i STHLM/Sverige inte större, för när det gäller reklam har man sett det här bra o länge, alla fall i STHLM!!(?)
Admin

2009-08-03 14:07
Ett faktum är ju också att det var skönt väder ute. Att förlägga det utomhus helt kanske skulle vara nåt? Men då är ju frågan bara vart. Ute i förorterna blir bara svårt, då folk är så kräsna. I synnerhet när det gäller nåt nytt. Det funkar liksom att åka ut till Hultsfred för det är etablerat. Men när det är mindre blir det svårare. Den här typen av festivaler bör nog fundera i Popagandabanor. Iofs kanske inte så lyckat exempel eftersom Popaganda konkade, men själva principen med att ta ett ganska stort område som ligger centralt kan funka. Där finns möjligheterna att vara både utomhus och inomhus, med avspärrat område. Nu kunde man ju faktiskt få ta del av en hel del gratis utomhus. Inte så effektivt ur ekonomisk synvinkel. Förträfflig idé rent stämningsmässigt dock. Debaser är skönt, men mer anpassat för klubbkvällar.

Att det inte gick runt var väl ändå ganska väntat? Är nog få saker som går runt redan första gången. Det tar ett par försök innan det verkligen satt sig, både hos arrangörer och besökare. Huvudsaken är väl man fortsätter jobba på att göra allt bättre, från minsta detalj, och inte tappar intresset.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-08-03 18:52
Exakt det var ju på en vardag ändå. Försäkte i nästan en månad. Men dom små på mitt jobb vagra å ta mitt gaddäm pass så jag fick jobba. annars så hade ni fått äran att vart i mit sällskap =)
"Lever orden i eviga tider likvid lingvistik med musik omgiven av mystik
mikrofonmetafysik, inte ens professorer i matematik kan räkna ut min skit"

2009-08-03 18:53
full som en alika...stavar som en golvmopp !!
"Lever orden i eviga tider likvid lingvistik med musik omgiven av mystik
mikrofonmetafysik, inte ens professorer i matematik kan räkna ut min skit"

2009-08-04 19:09
....Näh, debaser är helschysst. Utomhus är det ju 50% risk för taskigt väder.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-05 10:58
Jag instämmer med alla som klagar på den usla uppslutningen men samtidigt är det jävligt trist att man inte kan vara lite flexibel med priset när halva dagen har gått och stället är halvtomt.

2009-08-05 11:02
Forward

Har du tänkt på att en del kanske jobbar?