I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Café] Madeleine, Stureplan

Klubb & Konserter - Stockholm

2007-11-25 20:26

[Café] Madeleine, Stureplan

Nära hjärtat av Stureplan, mitt bland de mest exklusiva butikerna och det storslagna nattlivet, lyser café Madeleine upp med sin anspråkslösa, neonröda skylt. Redan år 1927 öppnade caféet och är en av de få som fortfarande stadigt står kvar, trots att den precis som allt annat troligen har förändrats radikalt i jämförelse med dess första dag i Stockholm.

Direkt när jag kliver in i värmen, genomstrålar dess stilrena inredning; det mörka, rödbruna trät växer in i varje vrå av caféet, alla stolar och soffor har en mörkblå klädsel i kontrast och dess ryggar pryds av mönstrat tyg i rött, blått och beige. Det är levande; många unga söker sig till den dämpade belysningen. Somliga pluggar, andra sitter med sina vänner och talar om allt och inget. Det känns enhetligt och tryggt; när jag slår mig ned vid ett litet, runt bord på ovanvåningen känner jag hur jag blir en del utav caféet. Ändock kan jag på något kluvet vis även känna mig en aning instängd, då utsikten är ytterst begränsad.

Urvalet de har är stort; det går att äta lunch eller ta en av deras många kaffevariationer och toppa det hela med en av de lockande bakelserna i disken. Personalen är effektiv och ser till att allting ska smaka bra - vilket allting som jag provar på också gör någolunda, även om de inte är någon upplevelse som går över snittet i Stockholm. Priserna är inte allt för vänliga och det känns inte som om det skulle kunna att bli ett café jag besöker ofta av bland annat den anledningen. Det är i allmänhet fräscht; borden är rena och tomma. Så fort någon lämnar caféets gemenskap, smyger någon ur personalstabben fram och plötsligt är det som om ingen har suttit där.

Men det är en sak som brister gällande personalen, och det kraftigt; de tycks tro att allting som krävs för att en kund ska bli nöjd, är att det smakar bra. Dock så går jag upp med bitterhet hängandes över mig, då jag frågat efter något enkelt och relevant gällande caféet och fått ett högfärdigt, icke givande svar tillbaka. En sådan sak ser jag inte som något som kan bagatelliseras och finner det sorgligt att något sådant skall dra ner helhetsintrycket av ett annars relativt trevligt café.

Sammanfattat är Madeleine ett café som bör ses som en snabb paus mitt bland alla ärenden, där du tar en latte på när du har vägarna förbi med alla kassar och möjligen en nära vän. Med all säkerhet kommet det åtminstone att smaka medelmåttigt och vid sådana tillfällen kan det kännas helt okej då Madeleine trots allt erbjuder dig en bekväm sittplats. Trots att det har vida öppettider, så bör du inte vallfärda dit långa vägar någon sen kväll, utan istället söka dig till närmsta 7-eleven.

Betyg: 5,4/10

Delam tange barat