Hade jag hört I Used To Love H.E.R live så skulle jag inte gnälla över vad jag därutöver missat!
Hälsningar från Finland: www.johankvarnstrom.com
Jag håller med. Tyvärr körde han inte mer än en inmixad vers från "I used to love her"... Och vad är en "I used to love her" utan den sista versen eller "yes yes yall"??? Tell me that and I´ll probably cry... Nej tyvärr blev det inget minnesvärt kring den låten heller. Just so u know crew.. Jag är fortfarande förstörd över det uppenbara antiklimax konserten bidrog till. P
Catapults Ent.
någon som vet vilken slum village låt djn spelade i början av showen?
DJn öppnade ju med "Y'all aint ready" som e från Dillas Welcome to Detroit. riktigt nice...
VARFÖR I HELVETE KÖRDE HAN INTE 6th Sense ?!?! Jag var så besviken! Spelningen var övermäktigt svettigt bra!!!
Tycker inte det går att klaga på ljudet. Dessutom hade Berns bytt ut alla högtalare dagen innan konserten så de som klagar vet inte vad de snackar om. Hade han kört The 6th Sense så hade konserten varit perfekt. The Game saknar jag inte. Common kändes hyped som fan och det gjorde ens tor del av konserten.
http://www.twitter.com/michaelcrackson
Det hör man ju alltid. Mina bästa konserter har nog varit på berns. Jag skulle vilja hävda att det är pga det starka bokningarna. Berns har totalförstört spelningar med The Roots, The Mars Volta och The Knife för alla jag känner som var på dessa tre, på grund av ljudanläggningen.
•pave paradise•
Priyan: åhå, så pass :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Den bästa låten han kan spela är the bitch in you, men den får man nog aldrig höra..
fullfjädrad när jag kickat en gås..
Oki, men dom som klagar på ljudet varje gång då, be Berns att inte boka mer spelningar. Eller boka själva. Tack som fan Berns för alla konserter ni givit mig.
"Ask your crew if I'm nice, they all say true"
boka själva hahaha den va bra
lyssna på reprisen av SR Ametist imorgon (93,8 15-17) eller på nätet why don't ya (www.sr.se/metropol), vi diskuterade precis problemet med Berns taskiga ljud och vad som finns att göra åt det....
akustik är mer än högtalarplacering, hopplös lokal att få bra dynamik i... de gör sitt bästa därborta men så länge man inte installerar typ 2m djupa diffusorer kommer det låta lika burkigt oavsett skickliga ljudtekniker...
klubb Yes! >> FOR THE LOVE OF MUSIC >> www.iloveyes.se
"Tack som fan Berns för alla konserter ni givit mig." dito
skriv kort, helst inte alls
Båda konserterna jag varit på i år (Busta Rhymes och Nas) har haft helt ok ljud. Fattar inte vad alla klagar på..
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
hamnar du mitt i "sweet spot" låter det kanske ok men generellt är det sällan särskilt bra... har haft artister där som bara garvat för att det låtit så illa... men som sagt det handlar om lokalens form och väggar mer än sjäva ljudtekniken... så det är inte så mycket man kan göra eftersom Berns knappast är beredda att smälla upp feta diffusorer i sin restaurang...
oscar: börja boka!! behövs fler agenter därute!!
Säger såhär kort och gott: aldrig någonsin varit med om dåligt ljud på Debaser men bara hört massa negativt om Berns ljud. Spelningar håller hög nivå för att artisterna är av yttersta kaliber, men att stället har dåligt ljud är inte något man kan förneka.
•pave paradise•
Slum village låten var "Selfish"...
det är en stor lokal med inte särskilt solida väggar så efterklangen blir en aning okontrollerad... är det en liten publik låter det värst så till att va där nästa spelning!! haha
"VARFÖR I HELVETE KÖRDE HAN INTE 6th Sense ?!?!" Precis vad jag också undrade efter spelningen i Köpenhamn.. som förövrigt va galet bra.
Västkust Rockerz
:) Efterklang är dock inget som har med dynamik att göra. Dynamik är hur stor skillnaden mellan stark och svag, tex volymen i detta fallet är. tex om man märker skillnad volymmässigt när trummisen slår svagt i ett parti, eller om det är så komprimerat att det är samma volym hela låten."det är en stor lokal med inte särskilt solida väggar så efterklangen blir en aning okontrollerad..." Ju solidare väggar du har, ju mer reflekterar dem. Tänk betong, det absorberar minst, inge vidare att spela i ett betongrum :)
eftersom mycket efterklang ger större risk för konstruktiv och destruktiv interferens blir dynamiken påverkad...
solida väggar är ett av grundkriterierna för bra akustik, men givetvis kan de inte va av vilket material som helst...
skulle krävas en rejäl make-over av Berns för att riktigt lyckas... men stället är väl K-märkt så det kan man ju glömma...
vilket material hade du rekomenderat?
akustik i konsertsalar är en vetenskap som än idag är kontroversiell... finns exempel på ingenjörer som byggt enormt bekostade byggnader för konsert, baserade på komplicerade akustiska uträkningar, men som i praktiken låtit like hell...
det finns vissa riktlinjer... icke-parallella väggar, porösa material för höga frekvenser (mineralull i taket t.ex), djupa mer massiva material för låga frekvenser med luft, glasfiber, kvartsvågsfällor m.m inuti... Helmholtz-absorbenter är effektiva... Polyfusers är bra bass traps och diffusorer... Pressure-Zone traps skulle va bra just på Berns eftersom lokalen har så mycket hörn i.o.m balkongen....
emeli's droppin science loke Craig G!!!
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Mmm jag förstår vad du menar, att efterklangen blir färgad pga väggarna och därför ev. förstärker vissa frekvenser och fasar ur andra.. det jag inte förstod var varför du ville ha mer reflektioner genom solidare väggar. Nu ger du exempel på hur man kan dämpa. Hänger inte med i svängarna ;)
betongvägg är som du säger väldigt reflekterande men har man en dubbelvägg i tegel exempelvis med ett tjockt lager fiberglas intill den första och en kvarts våglängds luftutrymme emellan kan du absorbera mycket av överdriven efterklang... flexibla material av varierande densitet, paneldiffusorer och funktionella diffusorer på väggarna och i taket är vad man kan använda sig av på Berns om man inte vill totalrenovera...
Tegel.. ok :) En kvarts våglängd säger inte så mycket, alla toner / frekvenser har olika våglängder. Anyways.. kul att prata :)
"You probably told your man about us on his birthday"
Critical: kvarts våglängd för de frekvenser som resonerar i rummet... går att beräkna matematiskt... så en Helmholtz-absorbent funkar...
Pezhi: I'M A NATURAL hahaha neh som alla andra får kunskap... studier
Ah ok! ..men tegel? har du nått exempel på nån lokal som använder det?
mängder av studiolokaler... men man kan använda betong också bara det är en dubbelvägg med luft och absorbenter emellan... ytan på en betongvägg bör prepareras med filt eller annat poröst material för att ta hand om de högre frekvenserna
"filt eller annat poröst material" Aa jag tänkte väl det :) Nu låter det inte lika konstigt längre. Haha. Jag fick för mig att du ville ha mer reflektioner och hårda ytor. Har inte varit på Berns allt för många gånger men det jag upplevde var visserligen att lokalen inte var speciellt bra men till största del att allting klippte, dem spelade alldeles för starkt för utrustningen och att mixen var skitskum.
Jag undrar vad Common hade undrat om han visste att folk talar tegelstenar i en tråd om hans konsert...
Catapults Ent.
it's all about the respect for music
precis! dåligt ljud förstör musiken
Läste inte allt om musik"tjafset". Men medeltidsbyggda Kyrkor.. sättet deras väggar är bygga på är anpassad för en bra akustik i hallen. Jag e byggingenjör om 6 månader, so I know what im talkin about... ;) *cooling*
JA och de använde sig ofta av fjärdedelsvågprincipen som Helmholtz-resonatorer bygger på... slitsar i väggen me luftutrymme där stående vågor förstärks (till skillnad fr Helmholtz-absorbenter där de dämpas)... resonans är bra för ambiens men kan bli too much med en massa förstärkning osv som t.ex på Berns...