I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bli starkare men inte vilja gå upp så mycket?

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

Poet

2011-05-06 13:30

Bli starkare men inte vilja gå upp så mycket?

Tjenare! Jag är en påg som ägnar mig främst åt kampsport efter många med basket och amerikansk fotboll också. Men jag ligger på ca 80 kg i nuläget och vill egentligen inte bli så mycket större, utan starkare främst. Men jag är ju inte dum huvudet utan förstår att man kommer gå upp i vikt om man siktar på att bli starkare. Idealvikten tänkte jag ska ligga på 90 kg. Jag är 193 cm lång.

Så, jag har gainers, proteiner och performance enhancer (MassPump 250) istället för kreatin.

Vad kan ni rekommendera kostmässigt? Jag äter förövrigt som jag ska, har dock skippat kött (nöt, lamm och gris) sedan ca fyra månader tillbaks :)

Love!

At the gates of Eternity...

2011-06-15 13:09
Jack 3D?

SpoilerHaha förlåt.. men Jack3d är bara ett häftigt sätt att skriva Jacked :)
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Poet

2011-06-15 13:41
Hehe :)
Poet

2011-07-02 13:24
85 kg BITCHES!!!!!!!!!!! :D

2011-07-02 19:16
goood for you! , ligger också på 85 nu lite halvt deffad men satsar på 90 kilo defff
Ignorance is venomous, and it murders the soul spreading like a virus running rampant, out of control.
Poet

2011-07-02 19:54
Nice! Dock har min mage vuxit lite, WTF? :S

2011-07-04 12:13
http://crossfitmalmo.se/content/vadarcrossfit

kanske kan vara ngt? du blir starkare, snabbare & smidigare.
- mjölksyra är livet
Poet

2011-07-04 20:31
Ok... tack, men med de priserna blir det till att leva på bröd och vatten! :)
Rappare

2011-07-19 01:30
Man kan bli starkare när man ligger på kaloriunderskott också, är framförallt CNS (central nerve system) som blir mer van vid styrkeövningarna. Jag ligger oftast 400-500 kcal under "maintence" och jag blir starkare på gymmet hela tiden. Räkna ut att jag kan äta 2500 med min livsstil och längd+vikt, och jag får sällan i mig mer än 2000 så.
facebook.com/idiomatisk - fan page

2011-07-24 19:50
jag ökar mkt i styrka nu under sommaren men inte alls lika mkt i storlek. har 3 anledningar till detta.

1. har börjar med EAA direkt efter gympassen, essential amino acids som ökar proteinsyntesen efter passet med 350%, dvs mer än något vassleprotein/gainer kan göra.

2. äter reglebundet med tanke på sommarjobb, t.ex. proteinshake till frukost hemma, 0,5kg keso till riktigt frukost på jobbet, 50g protein där (man ska få i sig 2-3g protein per kg kroppsvikt per dag). proteinrik mat vid lunch och när jag kommer hem. sedan gym och äta efter gymmet också. räknar dock inte kalorier men käkar energisnål mat med högt proteininnehåll så går nog på kaloribalans ändå:P

3. gymmar med kompisar som motiverar än att lyfta tyngre.

väger 66kg och i våras vägde jag 65kg. till denna ökningen på 1kg i kroppsvikt kan man jämföra ökningar i t.ex. hantelpress för bröst från 32.5kg's hantlarna till 37.5kg's och i hantelpress för axlar från 25kg's till 30kg's hantlarna. så ökat 10kg i bägge övningarna under 2 månader...

sen att man har världens minsta benstomme (mäter 15.5 runt handleden) gör ju att man ser väldigt spinkig ut med kläderna på fortfarande:)
 Haters gon' hate...

2011-08-09 14:01
www.crossfit.com/
"Skiing without avalanches would be the perfect sport. On the other hand it's what makes it fun."
Poet

2011-09-21 21:59
TrallFall: Checka i tråden, någon föreslog det, men deras priser var way to high for me.

Jag går omkring på 88 kilo. Men (ironiskt nog) så säger alla på klubben att jag borde gå ner i vikt då det kommer gynna mig i tävlingar (bjj och submission wrestling) eftersom jag är lång. De säger att jag borde satsa på att ligga runt 83-84. Ganska surt när man jobbat så hårt för att gå upp i vikt haha.

Så nu gäller det att bli stark som en oxe men inte vara så stor per se. Skinny boy power!

2011-09-22 22:32
minska på kolisar och öka på proteinet för o behålla muskelmassa och lägg dig på ett kaloriunderskott. du kan säkert bli av med några kilo fett (no disrespect) men det krävs diciplin för o hålla lågt bodyfat:P
 Haters gon' hate...
Poet

2011-09-22 23:31
No offense taken, homie. Jag har lite bellyfat (knappt märkbart, men ändå) som jag vill bli av med. Plus har märkt att mitt knä har börjat ta stryk av viktökningen :( Det viker sig lite när jag går typ, misstänker korsbandsskada, vilket jag hoppas det inte är :(

2011-09-26 23:01
BC99: Hänger mkt på ett webbforum där det snackas typ 70 procent magrutor och dom som haft problem med sista bukfettet säger att det som funkat är morgoncardio på fastande mage. Inte aktuellt för mig än men kanske värt att testa?
Poet

2011-09-26 23:29
Hade gärna testat, men jag vet inte om tiden tillåter det för mig. Sover kasst så jag uppskattar varenda minut extra som jag kan få sova.

Finns det någon annan metod kanske?

2011-09-27 16:28
BC99: har säkert frågat det redan men hur ser din fördelning kolhydrater, fett, protein? Vet du om du har en tendens att binda vatten? Om du äter på kaloribalans men mer kolhydrater än normalt, kan det hända att du går upp mellan ett halvt och två kilo över en natt?

Binder du vatten så testa kapa kolhydraterna till mindre än 25 procent av ditt totala kaloriintag i kanske 5 dagar. Kan hjälpa.

2011-09-27 16:40
morgoncardio på fastande mage är bull.

vad är mening med att gå en promenad / springa en runda i katabolt tillstånd, kroppens energinivå (glykolnivån) e låg och energi tas från större procent muskler än om kroppen hade laddats på innan. så vill man bränna fett och mkt muskler så e det bara att köra på.

det har gjorts diverse studier på hur olika cardiopass påverkar kroppen, det som ska vara mest effektivt ur fettförbränningssynpunkt samt behålla muskelmassa ska vara intervaller. sök på max ot cardio så finns det mkt läsning om hur man går tillväga.

att gå en promenad är bättre ur ett fettförbränningsperspektiv än att löpa, men det många inte tänker på är att löpning ökar kroppens energianvänding under flera timmar efter avslutat pass. så gör det du känner för, 1h promenad eller spring 5km:P

för att det ens ska vara möjligt att gå ner i vikt måste du hålla koll på ditt kcal intag, du kan käka lika mkt som förr om du förbrukar mer men bäst är ju att skära ner lite på fett/kolhydrater samt att röra på sig mer för snabbare resultat, men detta visste du redan!
 Haters gon' hate...
Poet

2011-09-27 22:12
Medoria: Ska testa ditt tips, tack så mycket.

Och som du säger, så går jag upp och ner i vikt sjukt mycket. Igår gick jag omkring på 88,5 kg. Idag när jag vägde mig på eftermiddagen, så låg jag på 85 kg. Så jag tror det kan vara vätska. Funderar på att skippa gainers helt nu när jag redan fått klartecken på att jag inte ska sikta på att vara heavyweight, och bara köra på proteinpulver.

Kaal: Yeah, jag är duktig på att inte äta fett i matform. Men jag har sånt sjukt jävla chokladberoende. Vissa dagar äter jag fan 300-400 gram choklad! Rehab! :S

2011-09-27 22:42
bc99: 300 - 400 gram choklad? hahahahahaha. There is your answer!
Poet

2011-09-27 22:55
Yeah :$ Visserligen händer det bara någon gång varannan vecka att jag grisar mig så, men jag får acceptera att jag inte har en artonårings ämnesomsättning hehe

2011-09-27 23:03
bara någon gång varannan vecka? du är ju värre än mig under pms.
Poet

2011-09-27 23:40
Vad kan jag säga? Jag älskar choklad hehe