I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lära sig kampsport online?

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2011-01-13 17:33

Lära sig kampsport online?

Hejsan.

Jag har flyttat på senaste tiden och bor ganska långt ifrån närmaste kampsportsgym. ca 5 mil. Därför undrar jag om det är lämpligt att lära sig från internet? Jag vill gärna ta upp muay thai/boxning och det finns en del bra tutorials på internet. Är det något att testa? Har tillgång till stor lokal med speglar på väggarna etc etc. Jag har tidigare gått i karate i 6 år så är inte helt oblivious när det gäller kampsport. Men vad tror ni? fördelar, nackdelar etc?

Tack på förhand!

(Inlägget ändrat av PenDragon 2011-01-14 21:08:06)

Dags att ta in folk på min "kompislista" igen så bara att lägga till mig. (förutsatt att vi snackat då).

2011-01-13 17:47
Du kanske snappar upp lite basic-grejer på sin höjd. Om ens det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-01-13 20:04
Fördel:
Du kan nöta grundtekniker

Nackdel:
Nöter du grundtekniker utan någon som vet vad den gör, så är chansen stor att du gör "fel" / oeffektiva tekniker (du kanske tror att du gör rätt).
Alla har lite egen stil, du får ingen konstruktiv kritik på hur du ska maximera din egen.
Kampsport med fullkontakt, är totalt värdelöst utan sparring. Du kan öva massor kombinationer, sen är du helt nollställd när någon helt plötsligt fightas tillbaka. Ingen som helst split vision t.ex.
Missar mycket av filosofin bakom (inte viktigt för vissa).

2011-01-13 22:07
Kampsport med fullkontakt, är totalt värdelöst utan sparring.

Nuff said
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2011-01-14 18:43
Det största problemet utan personlig instruktör är att du kan lätt lära dig tekninker på fel sätt, ovanor som sen kan bli knepiga att bli av med. men framförallt bör det vara skittråkigt att träna kampsport utan partner, som att spela pingis själv typ, blir inte så mycket av det
Mabuhay!

2011-01-14 20:54
Jag tänkte mer att jag har ju erfarenhet av fullkontakt och vet hur jag reagerar i sådana situationer, men det kanske är olika för varje sport gällande blockeringar och avanceringar?

Tråkigt kan det inte bli med tanke på hur det är här. Men det där med att lära sig tekniker på fel sätt är så sjukt jobbigt. Så bara för den anledningen tror jag inte att det är värt det. Men visst man kan ju öva bort det TROTS att det är jobbigt.
Dags att ta in folk på min "kompislista" igen så bara att lägga till mig. (förutsatt att vi snackat då).

2011-01-15 02:05
bestmmatorrent
-=Lek med livet så leker livet=-
Admin

2011-02-17 00:23
Har du erfarenhet kan du ju alltid öva dig på det du redan kan. Hålla igång teknikerna osv. Det går att lära sig en del själv men faktum är att nog nästan alltid blir fel. Framför allt är det svårt att se dig själv utifrån och se detaljerna.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2011-02-17 17:57
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.