Tuffaste sporten som finns?
Vad ar egentligen den mest jobbigaste, tuffaste och strykglada sporten som finns, forutom kampsporter da? Man har ju ett gang aussies pa jobbet som jamnt snackar om Aussie Rules (Australian Football) och efter att ha kollat lite pa det pa Youtube, sa ar det ju helt sjukt :S Hur lange lever de har snubbarna egentligen? Detta maste ju vara utan tvekan den mest skadebenagna sporten som finns. Nu vet jag att den har sporten ar framst koncentrerad till Australien, men ar det nagon som kanske lirat det?Love!
At the gates of Eternity...
jag är beredd att hålla med till viss det. det som slår mig mest är att det inte är ett gäng 130 pannor som springer runt och halvt om halvt försöker ha ihjäl varandra a la rugby utan vältränade spänstiga saker. dessutom känns det som en sport till skillnad från amerikansk fotboll som visserligen verkar askul så länge man inte håller på med det seriöst. men som hårdast får jag nog säga rugby ändå.
Det verkar inte ens finnas några regler. Alla bara springer runt och kastar/sparkar bollen omkring sig och springer åt alla möjliga håll Har sett det lite då och då på Eurosport, men jag blir aldrig smartare av skiten.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
gång är rätt hårt annars.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Förutom lite knän i ryggen så ser det inte så tufft ut, snackar man jobbigaste sporten är väll skidor högt på listan, snackar man skador är väll Skateboard och sånt ganska högt upp
your heart pump project kool-aid
Det dar kanns ju mer som italienskt fylleslagsmal med boll, an renodlad sport med taktik.
must say hockey
det andra youtube klippet är s.k. florentinsk fotboll, rätt rå medeltida sport som traditionellt spelades med ett avhugget gethuvud. googla florentine soccer för mer info. annars är väl aussie rules rätt tufft, har en klasskompis som spelar och var med i svenska landslaget (låter lite mäktigt men med tanke på att kanske 50 pers i hela sverige bryr sig om aussie rules så...) å ja, skador förekom rätt ofta. sällan en match, eller träning med för den delen, avslutades utan att nån fått kliva av skadad
Jobbigast konditionsmässigt: Måste väl vara Marathon eller såna Iron Man lopp Tuffaste: Rugby eller nån av dom Aussiesporterna Psykiskt påfrestande: Skridsko, tänker då givetvis främst på 5000m och 10000m Skadebenägna: Fotboll (Bristningar, sträckningar, korsband, kramp, stukningar, alltid är där NÅTT! Vad det beror på, om fotbollsspelare är i regel mindre vältränade än andra idrottsutövare låter jag vara osagt...
"Vad är det för skillnad på den ekorren och Tottenham? Den ekorren har varit med i Champions League"
MMA är nog ganska tufft
Blinda personer som tävlar i utförsåkning (störtlopp bla) är ganska hårda imho.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
thaiboxning klassas ju av många som den absolut hårdaste sporten. nu har jag visserligen bara kört vanlig boxning och mma, men jag kan nog tänka mig hur tufft thai är då jag vet vilka jävla krav det ställer på uthållighet och fokus inom kontaktsporter
http://www.kommandot.se/wp/
Moderator
2010-03-28 22:31
Nu skulle vi ju räkna bort kampsporter så, men annars håller jag väl med :) Men den är klurig asså, får nästan hålla med trådskaparen om Australian Football. Kan inte komma på så mycket annat nu.
time isn't wasted when you're getting wasted .
ojdå, missade det... sorry. men annars de där stackarna som kör puckelpist lär ju få sitta i rullstol när de passerar 30-strecket
Träningsmässigt tror jag gymnastik är hårdast..
Av kampsporterna tror jag boxning är hårdast, det är väl ändå den sporten man tar mest stryk. Dessutom är det typ 12 ronder(?) i en proffsboxningsmatch vilket är rätt sjukt...
hmm, syrrans polare var fett seriös konståkare, hon stannade i utvecklingen för att hon tränade så hårt. men det kanske gäller de flesta sporter iofs
Slamball verkar vara rätt så galet.
Moderator
2010-04-04 16:56
Vafan är det för galen sport? Vill lätt testa på det!
Har du aldrig sett det innan hehe? Det har en court har i Toronto, har inte haft pengarna (eller forsakringen hehe) att testa det :)
Vet inte om det här räknas som en riktig sport, men det verkar hyffsat tufft iaf. Uppmärksammade skiten förra vintern (eller om det var i början av den här vintern) när jag halkade omkring i en nedförsbacke. Funderade på hur galet det skulle vara att åka skridskor där eller i någon annan backe för den delen. Snacka om att inte ha kontroll. Och så hittade jag det här några dagar senare:
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
schack med azzå
evolution: fy fan vilken sjuk sport! jag skulle vara så galet rädd om jag prövade. ser ju helt jävla livsfarligt ut!
Fast nu bar de ju anda rejalt med skydd, hade de inte haft skydd sa hade ju det ju varit en helt annan femma. Fast det ser javligt sjukt ut! Berg och dalbana, fast med skridskor :S
Man kan argumentera att vanlig sport/trad-klättring ställer ganska höga krav på utövarna...
Att dessutom göra det utan någon säkring och dessutom på tid är ganska vansinnigt..
hahaha, skridskobacken verkar ju asakul! iofs är jag, utan att vara den som är den, ganska duktig på skridskor endeavour tycker inte att klättring är så tufft ändå, dock inte sagt att det är fantastiskt roligt. att friklättra däremot är ungefär lika smart som att leka chickenrace med ett tåg. det är ingen sport, det är idioti. dan osman är för övrigt död. lite darwin awards kan man tycka
bperb: Vore kul att höra vad som gör det "inte tufft". Det ställer ju enorma krav både fysiskt och mentalt, dock tacklas man inte så mkt (inslag av våld verkar va lite ett kriterium här). Dan Osman är inte helt överaskande död, dock dog han inte av klättring utan av att hoppa 300 meter i dynamiska klätterrep (stor skillnad mot elastiska bungee-rep). Ingen högoddsare direkt.
endeavour det blir ju en definitionsfråga, men jag är en aktiv, om än mindre duktig, klättrare och tycker garanterat att exempelvis fotboll, eller för den delen långdistanslöpning som jag också sysslat med en hel del, är betydligt mer slitsamt med skaderisker. visst ställer klättring vissa krav på ens fysik, men med undantag för träningsverk i underarmarna, mindre skrapsår och förhårdnader i handflatorna så känns det som en väldigt skonsam aktivitet. själva våldet i sig tycker jag inte är ett kriterium för en "tuff" sport, men att det ställer extrema krav på utövarens fysik. störtlopp tycker jag är ett bra exempel på en sån sak. iofs så är ju de bästa klättrarna små under av styrka också, så jag kan väl ge dig en poäng där jag såg den dokumentär-aktiga filmen om hans död, det var ju bara att inse att man verkligen förstod att det här kommer inte att gå bra.
Gangsta rappers can't fight, so they rap about guns
Moderator
2010-04-24 22:39
Bayfotter Fast nu var ju kampsport undantag i den här tråden ..
Tycker lacrosse verkar jävligt ballt också, dom har sjukt intressanta sporter på andra sidan havet asså.
Lacross kors ju aven i Sverige? Trots att det Kanadas nationalsport (believe or not) sa sands det inte ens pa TV.
Moderator
2010-04-26 22:24
Finns säkert det mesta här i Sverige också, är väl bara det att man inte hör någonting osv om det här och därmed inte vet om att det existerar. Vilket är lite synd, skulle vara fett att bara testa på massa sporter nån gång.
Den sporten när man ligger på mage på en liten bräda med kontorshjul och går i en miljon km/h ner för en isbacke. Det är den sista sporten jag skulle prova på.
Skeleton?
F1 / WRC / Moto GP - ställer sjuka krav på fysiken och mentala biten. När man kvaddar så kan man få en del stryk :)
Det låter löjligt, men 400m tävlingslopp. Bland idrottare är det känt som något av det jobbigaste du kan göra. om man räknar tuffaste som blåmärken och skador så är det ju såklart inte äns top 100 :) men det spöar skiten ur motorsporter, störtlopp, skridskor och maraton iaf. maraton handlar bara om att få upp konditionen så du klarar hela loppet, och hittar din takt och sedan tränar upp den. 400m är bara ös, hur duktig du än blir så är du fortfarande heeeeelt död efter ett lopp, är du inte spyfärdig och full med mjölksyra så har du inte gett allt.
inte tillräckligt kort för att du inte ska hinna komma till punkten där du måste gå över på att pressa igenom smärtan inte tillräckligt långt för att det skall handla om taktik 100% konstant maxprestation av hela kroppen. men det är bara vad jag hört.
Lätt gymnastik, iofs måste träna åtta timmar om dan redan som barn för att ha en chans i eliten.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Om vi snackar förslitningsskador inom lagsporter tror jag att fotboll ligger rätt bra till. Solosporter är det nog som någon sa gymnastik, det ställer en sjuk press på kroppen. Finns en anledning till att ingen tjej som håller på med gymnastik menstruerar exempelvis. Men sen kan man ju välja att ta in saker som kontaktskador i beräkningen men det handlar väl mer om vilken sport som är mest riskfylld och då är kampsport, rodel och utförsåkning rätt riskabla. Sen finns det ju ytterligare sporter som har väldigt krävande förutsättningar. Skidåkning är ju bara ett exempel. Att hämta andan i minus 8 kan väl inte vara direkt tillfredställande.
Att vara manlig tränare för ett damfotbollslag måste vara ett helvete, har svårt att se något tuffare.
9-1
nu har vi vad jag kan utröna 5 olika definitioner av tuffast och även sporter för var och en av de: icke planerat skaderikast: fotboll / skate eller annan likvärdig extremsport planerat skaderikast: MMA (eller likvärdigt) Störst utmattning: 400m tävlingslopp jobbigast förutsättningar: Skidor? (är tveksam till att den borde vara med på någon men många säger så, och jag vet inte egentligen) mest jobb: Gymnastik sedan ändras listan beroende på om det är en elitidrottare eller en amatör också. för en total amatör är nog ett maratonlopp jobbigare än lite utförsåkning, men för en elitlöpare är det ingen större fara rent utmattningsmässigt jämfört med tex störtlopp där det finns ett större utrymme att pressa sig till max (även om maraton såklart är OERHÖRT tungt, men there can be only one nr 1) blir på tok för många svar för att jag ska vara nöjd :( finns det någon sport som är relativt jobbig på alla ovanstående och alltså kan krönas till DEN hårdaste, även om det finns saker som punktvis är tuffare?
Väldigt svårt att säga, beroende på hur man ställer frågan. Som redan nämnts i tråden, gäller det den sport med mest skador, värst skador, den som kräver mest anstränging/arbete från utövarna? Vad jag vet är de som spelar amerikansk fotboll på elitnivå väldigt drabbade, de flesta ska tydligen få rejäla men för livet och vara som gamla gubbar vid 35. Men det här går nog att diskutera hur länge som helst.
The Top 15: 1. Basketball: 512,213 2. Bicycling: 485,669 3. Football: 418,260 4. Soccer: 174,686 5. Baseball: 155,898 6. Skateboards: 112,544 7. Trampolines: 108,029 8. Softball: 106,884 9. Swimming/Diving: 82,354 10. Horseback riding: 73,576 11. Weightlifting: 65,716 12. Volleyball: 52,091 13. Golf: 47,360 14. Roller skating: 35,003 15. Wrestling: 33,734 Det gäller alltså antal skador där folk fått besöka sjukhus, alla nivåer av utövning. Knee injuries, especially to the anterior cruciate ligament (ACL), are some of the most common and serious, the new study found.
En lite kul grej som låter logisk är dock följande: 1. LAWN BOWLS: Forget those UFC pussies, lawn bowls is for REAL men (and women!). Going off the number of deaths per player, it is the world's most dangerous sport, killing literally thousands worldwide every year. Its hardcore competitors will stop at nothing in pursuit of victory. If you're one of the lucky ones that escapes death, there are thousands more who end up with dislocated ankles, broken hips, torn knees or who simply keel over with a heart attack or a stroke due to the incredibly stressful nature of the game. Either that or it's down to most of the competitors being over 85 and lugging great big balls around. Antar att det är boule som avses :)
For att det ska anses vara en sport, sa maste det anda vara nagon sorts tavlan i det, eller hur? Annars ar det ju bara rena rama "Dare Devil" fasoner.
Om det var riktat till min länk så håller jag med. Länkade bara det resultat med tyngst namn man fick upp om man googlade skiten :)
den top 15 listan känns ju som ett ganska bra snitt av i vilken utsträckning och vilken popularitet olika idrotter har i usa (?). hörde nån gång att just handbollsspelare tar rätt mycket stryk också, i stort sett alla som håller på på elitnivå har spräckt mjälte och andra förslitningsskador. men överlag så skulle jag vilja säga att alla elitidrottare har en fysik som är svår att förstå för oss vanliga dödliga, men knappast nyttigt i det långa loppet. tror de flesta drabbas av problem när de blir äldre på olika sätt