I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2010-02-02 03:10

F1 2010.

Tänkte vi kunde starta en tråd detta år också. Brukar vara ganska dött i dessa trådar, men ändå.
Vad tror ni om kommande säsong?

Schumi är tillbaka, och det med Ross Brawn. Kan mycket väl bli VM-titel.
Ingen tankning. Jag gillar inte detta. Jag har följt F1 sen jag var 11 och för mig är tankning en del av sporten. Bleu för Äckelstone.
Nya team. Det är såklart skitkul att se mer bilar på banan och mer förare som slåss om VM. Har dock svårt att se det hända i år.
Många förarbyten. Alltid kul med ändringar.

Bilarna har än en gång ändrat sitt utseende men inte lika mycket som förra året. Skillnaden är väl lite bredare baktill pga en stor jävla soppatank.

McLaren:

Mercedes:

Ferrari:

BMW Sauber:

Renault:

Toro Rosso:

Dela med er, så ses vi 12:e Mars i Australien... Jag menar Bahrain. Idioterna har ändrat det också.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2010-02-02 11:36
Ingen tankning? WTF? Detta hade jag missat helt. Får man byta däck fortfarande då? De kanske kan sätta en fartgräns också? Bu för detta! Det kommer ju att påverka strategin oerhört, eller rättare sagt, den strategin kommer ju inte att finnas.

I alla fall, kul att Schumacher är tillbaka, jag tyckte ju redan förra året att det vore kul med en comeback, då blev jag nedskjuten här =)
Tillsammans med Brawn också, undrar om man inte har en favorit där, jag väntar med att vilja att en nykomling ska ta priset innan vår egen Marcus Ericsson får ta steget upp till F1.

Hur är det med kers då? Är det fortfarande tillåtet, och kommer fler stall att ha med det i år? Man såg ju i slutet av förra säsongen att de som verkligen hade fått bra ordning på kers hade en fördel där.

Man är ganska pepp, ska bli kul som alltid! (Men tankning, really? Varför?)
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.

2010-02-02 12:59
Har faktiskt inte hållit koll sedan Schumi la av och inte satt i mig. Läste nyligen att Schumi presterat bra så intresset vaknar lite småslött. Måste erkänna att säsongens bilar ser lite snyggare (även om de är lite "tjockare) ut jämfört med förra säsongens bilar i mina ögon.

Håller med att det är kul med nya team.

Angående Schumi och Brawn; Brawn hade ju eget stall med Brawn GP, men Schumi kör för Mercedes? Någon som orkar förklara lite kort?

Ingen tankning jadu vad man ska tycka om det, men jag ser att det finns möjligheter i detta:
- en nackdel är ju definitivt om bränslemängden på bilarna ökas, ökas riskerna då vid en krasch?
- däremot så plockar man bort riskmomentet från tankningen i depoerna, slangar har hängt kvar, bränder utbrutit i pitten...
- blir lite mer räkneskapswiz för ingenjörerna/matematikerna och räkna att man har soppa så det räcker / så att man inte tankar för mycket.
- hur blir körtaktiken.
- blir det fler däckbyten tro? ökad bränslemängd = ökad däckslitage.
- kommer bli väldigt mycket taktik inblandad i körningarna, frågan är dock utifall fler kommer fegköra i rädsla över att stressa däcken/använda för mycket soppa?
Est. 1984

2010-02-02 13:04
Jag vet inte riktigt varför tankningen försvann men det har varit så förut vet jag. Tankning infördes 1994 och nu vill de gå tillbaka till the "good" ol' days. Byta däck kommer fortfarande att ske och depåstoppen kommer att gå fort, mycket fort.
Vem vet, kanske blir det bättre racing då alla startar på lika mycket soppa och farten höjs ju längre loppet går. Vi får se vad det blir av det hela, just nu sitter jag och och är lika skeptiskt som dig :)

KERS är borta. En säsong krävdes för att se att det var en total flopp.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-02-02 13:07
Angående Schumi och Brawn; Brawn hade ju eget stall med Brawn GP, men Schumi kör för Mercedes? Någon som orkar förklara lite kort?
'

Brawn GP blev Mercedes GP då Mercedes splittade med Mclaren. Så istället för ett Mclaren Mercedes har vi Mclaren OCH Mercedes :)

- däremot så plockar man bort riskmomentet från tankningen i depoerna, slangar har hängt kvar, bränder utbrutit i pitten...

På tal om det. Kollade på ett race från 1993 då det fortfarande inte fanns nån tankning. Depåkillarna stod i t-shirt, shorts och keps :)

2010-02-02 22:09
De nya teamen känns väldigt oseriösa. Det ena hade inte pengar till att tävla en hel säsong och det ena hade inga bilar (?). Lär väl sluta med att de hoppar av mitt under säsongen.

Angående M.Schumachers återkomst känns väldigt osäkert... Antingen går det åt helvete eller så blir det en VM-titel.

2010-02-02 23:26
Dieallot
Tack för klargörandet kring Brawn, Schumi, Mersu o McLaren.

Johannes_3:16
Vetefan, Brawn och Schumi är ju jävligt nära varandra och Brawn var teknisk chef för Ferrari när Schumi var där. Så fort Schumi la av så försvann Brawn, nu kör de ihop igen. Brawn har ju bevisat att han kan leverera när han hade eget stall, nu med Mercedes i ryggen verkar bli nice. Historiskt sett har ju McLaren-Mercedes haft många tekniska missöden resulterandes att Finländarna (Häkkinen o Räikkonen) fick mindre pallplatser än vad de fått utifall bilarna hållit. Kanske körde de för hårt. Inte vet jag.

Brawn GP Formula One Team, the trading name of Brawn GP Limited, was a Formula One motor racing team and constructor, born as essentially a management buy-out of Honda Racing F1 Team. Although they only competed in the 2009 Formula One season, they won both drivers' and constructors' championships that year, before being bought by their engine supplier, Mercedes-Benz, to become Mercedes GP.

Så jag räknar inte ut kombinationen Brawn och Schumacher riktigt utan tror det kan bli en del motståndskraft där. Jokern i spelet är ju att det är nytt stall med nytt folk nya motorer och nya bilar och många motståndare har ju visat att de klarar av att leverera, inte bara förarmässigt men även motorer/bilar.
Est. 1984

2010-02-03 04:02

2010-02-03 21:20

Virgin Racing.
Kan mycket väl vara den snyggaste bilen på gridden.
Admin

2010-02-04 00:03
Behövs nog en bättre bild för att avgöra det, men ja, på den bilden var den jääääääävligt snygg.

2010-02-04 00:23

Bättre like this? ;)
Admin

2010-02-04 10:25
Mycket bättre, och jo, den var ganska läcker =)
Moderator

2010-02-04 12:32
mycket snygga bilar i år. men jag känner på mig att lotus kommer vara oerhört fin i svart och guld. klassiskt.
Lite trist med tankningen, det blev inte mycket formel1 för mig förra året när tv6 visade sina sammanfattningar. det räcker inte.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2010-02-11 19:14
Lite OT, men kolla bilden på Kimmi Raikonen. Saxad från dagens NWT. Han ser rätt fet och gammal ut:)

9-1
Admin

2010-02-11 20:41
Tottenham

Därför han kör rally vettu, de bilarna väger ändå så mycket att det spelar ingen roll ;)

2010-03-13 12:05
KVAL! Äntligen! Fyfan vad underbart.
Nya stallen är fan pinsamma :D

2010-03-13 14:40
vettel är så stenhårt grym. kommer in och domminerar helt kontrollerat kör skiten ur alla.

roligt att se att det bara var bilens försprång i utvekling förra året som gjorde att button vann vm. jävla sopa det där.=)

2010-03-14 17:36
FYfan!
Det här med att inte tanka är fan det löjligaste jag har sett. Jag trodde det skulle kunna funka, men kom igen:
*Första 20 varven såg det ut som Essingeleden en måndagsmorgon efter semestertider.
*Alla team hade istortsett samma strategi.
*Alla team (nästan) gick på enstoppare. Hur kul är det? För att det ska bli minsta kul att kolla i år så måste Bridgestone skicka med DÅLIGA däck, så att pitstops krävs!

De (FIA) förstör sporten.
Nästa år tycker jag de tar bort poängsystemet. Efter sista racet så lottar man vem som vinner VM. Bra va?

2010-03-14 17:37
En grej som var ganska kul att se var en pitstop som Hispania gjorde. Ett däckbyte på 9.8 sekunder. Det motsvarar tiden man förra året bytte däck OCH tankade på :)

2010-03-14 20:30
Dieallot

håller med. men vad ska man göra..
synd med vettel idag..

2010-03-14 20:40
Admin

2010-03-28 23:51
Var det någon som orkade sitta uppe och kolla på loppet? Var det lika tråkigt som premiären?

2010-03-29 01:00
Kollade reprisen klockan 14.

Du, det här var fan det bästa loppet på länge. Tack vare lite regn precis innan start fick vi se omkörning efter omkörning efter omkörning. Helt annorlunda lopp är i Bahrain.
Admin

2010-04-04 11:47
Det här loppet var fan lite skoj, trots att det aldrig blev strid längst fram i täten, men jävlar vad starka Red Bull verkar vara, om de bara får hålla bilarna hela så ser de onekligen ut som favoriter.

2010-04-04 13:31
Japp, helt godkänt race faktiskt. Vilken jävla körning av Hamilton, synd att han tappade greppet i däcket efter sin hårda körning och inte lyckades ta sig förbi Sutil i slutet. Men Sutil höll undan jävligt bra och bjöd på motstånd.

Alsono gjorde vad han kunde av Ferraris dumma "taktik" i kvalet. Synd att växellådan inte höll.

Kubica än en gång uppe i toppen. Även Petrov bjöd på racing och visade att Renault har hittat en liten form. Petrov har dock inte erfarenheten att hålla hela race, tyvärr.
Admin

2010-04-18 08:47
Vi var ju nästan tre här ett tag. Kom igen nu! Det kommer regna idag, Red Bull har sin 4:e pole, stört vad snabba de är i år. Vi får se om de har den strategiska kapaciteten att handskas med vädret också.

Nästa lopp efter dagens är det Europa-premiär, då kanske intresset vaknar här igen.

2010-04-18 09:56
Seriöst, NÄR ska de svartflagga det lilla aset Hamilton? Ta bort jäveln från banan förfan!
Admin

2010-04-18 09:58
Haha, fyra incidenter på ett halvt varv! Helt galen, men vilket underbart race! =D

2010-04-18 10:07
Det är kul när det regnar :D

Härligt att se Petrov på en sjätteplats, hoppas han tar sig i mål.
Admin

2010-04-18 10:53
Det gick ju riktigt bra för Petrov där till slut.

Roligt race, men vad skulle Schumi tillbaka att göra egentligen? Att han inte lät legenden leva vidare oförstörd.

2010-04-18 11:01
Haha ja, det gick inte riktigt som han (och vi) hade tänkt. Han blir ägd av Rosberg race efter race och Rosberg ligger nu tvåa i tabellen.
Nu vet jag inte hur länge han har kontrakt med Mercedes, men han lär väl behöva ett år till för att komma in i sporten igen.
Haha, stört att sitta och säga såhär om en snubbe som vunnit VM sju gånger :P
Admin

2010-04-18 11:16
Jag tror inte han fortsätter en säsong till, kan väl inte vara lockande om det här håller i sig. Men ja, han är ju en legend, han borde ha fortsatt vara det, men jag fattar vad du menar, varje gång han blir omkörd på ett förnedrande sätt så sitter man och blir lite förvånad =)

2010-05-15 13:57
Vill ni se nått tråkigt kan ni alltid slå på Tv6 och kolla kvalet till Monacos GP :P

2010-05-15 15:03
Haha tråkigt? Sjukt skön q3:a. Webber mördade:)
 9-1

2010-05-15 15:18
Monaco är alltid tråkigt. Q3 är alltid spännande, oavsett bana :)
Sjukt nöjd att se Kubica etta med bra tid, för att sen skrika mig fördärvad när Webber kommer och punkterar Kubicas tid.
Oavsett tror jag att Kubica vinner imorgon.

2010-05-15 15:21
Mm tror det jag med.

Här är en bild på Alonso i depån

9-1

2010-05-15 15:23
Hahaha ;D

2010-05-16 13:52
Fan vad nervös jag är. Hatar första sväng :(