I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Större bröstmuskler?

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2009-05-31 20:28

Större bröstmuskler?

Hallå!

Jag undrar ifall någon vet vad man ska göra för att få mer markerade bröstmuskler (större). Jag tränar nu väldigt mycket armhävningar, nästan varje dag tar jag ett träningspass och försöker äta mycket proteiner efteråt.

Men just bröstmuskler verkar inte växa speciellt mycket på mig. Bänkpress är ingen hit eftersom jag då måste betala gymkort och grejer, så finns det något bra sätt med enbart hantlar eller kroppsvikt får ni gärna tipsa! :)

Tacksam för svar!

Pz

Hej

2009-05-31 20:44
Hantelpress, samma som bänkpress fast med två hantlar istället, en i varje hand.
Vem är du, tjänsteman?

2009-06-02 10:46
För att leva upp till min ålder så måste jag säga att vi har olika förutsättningar. Klart alla kan träna och få större bröstmuskler, men det somliga gör på 3 månader kan andra kräva år för. Skulle nog rekommendera gym-kort. Hantlar kostar ju de också, dessutom måste du ha så att du kan variera vikten. Dock är hantelpress en väldigt bra övning.

Att bara göra lite armhävningar är iofs. bättre än inget, men om du inte har full kontinuitet i det så kommer det heller inte ge så mycket.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2009-06-02 17:41
du måste ju köra tyngre och tyngre.. ska du få feta bröstmuskler räcker inte armhävningar till.. bänkpress hantelpress osv måste du också köra..
ARSENAL!
DJURGÅRDEN!

2009-06-02 18:14
Precis som bakeman redan nämnt så har vi alla olika förutsättningar för att utveckla muskelmassa. Muskelfibrerna i kroppen är genetiskt betingade och därför är det inte alls en självklarhet att alla kan utveckla ett muskulöst yttre, å andra sidan kan inte heller alla prestera bra vid konditionskrävande aktiviteter till följd av detta.

För att utveckla de muskelfibrer som är volymmässigt störst (typ IIb) måste du träna maximalt. Som Underklassbarn påpekar i ovanstående inlägg är det inte tillräckligt med endast armhävningar för att uppnå detta, om du inte kör med någon form av yttre belastning vill säga.

Om du ändå vill fortsätta att arbeta med armhävningar så är mitt råd att du fokuserar på att göra dem med händerna brett isär, på så sätt kopplar du bort Triceps Brachii och utnyttjar istället den stora bröstmuskeln i högre omfattning. Se även till att utföra armhävningarna i varierande vinklar, om du t.ex. är framåtlutad när du gör dem så tränar du bland annat den övre delen av den stora bröstmuskeln.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-06-03 08:23
nej.. massa handlar inte om att köra tungt, snarare tvärtom.. kort vila mellan seten och kanske 8 reps

du kan köra dips och armhävningar på något som gör att du kommer längre ner och får bättre kontraktion, sträck, vilket även ska vara bra för muskelpruttarna..
yoo

2009-06-03 09:54
Om du med massa menar muskelvolym så krävs det definitivt maximal belastning av muskelgruppen för att den ska utvecklas fullt ut. Detta eftersom att de motoriska enheter som kontrollerar muskeln inte används i full utsträckning om man inte belastar den maximalt. Allt ifrån 1-6 repetitioner kan bidra till detta, vilan mellan varje set bör överskrida 2 minuter för att ATP-förråden ska hinna fyllas på och bidra till en maximal styrkeutveckling.

Man bör ha i åtanke att styrketräning är väldigt specifik, musklerna blir bra på just det som du tränar dem på men inte mycket annat. Om man utför ett högt antal repetitioner innebär detta därför inte automatiskt att man även blir starkare när det gäller maxlyft. Det beror på att de motoriska enheterna inte aktiveras i sin fulla utsträckning som jag nämnde ovan. Dessutom bör man undvika att träna samma muskelgrupp dagligen, speciellt när det gäller maximala muskelinsatser, eftersom att musklerna behöver allt från 24-84 timmar på sig att återhämta sig och tillåta maximal hypertrofi (muskeltillväxt). För lite vila mellan träningspassen leder till överträning, det vill säga att musklerna faktiskt försvagas i och med träningen istället för att stärkas.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-06-03 10:32
Nej, du har totalt fel.

För att få massa är det flera reps och kortare vila mellan.
yoo

2009-06-03 11:47
Med tanke på att jag har studerat träningslära och idrottsvetenskap i närmare två år nu så kan jag konstatera att det faktiskt är så att hypertrofin är som mest effektiv när man utnyttjar muskelns maximala kapacitet, vilket man endast gör genom maxlyft, och att en förhållandevis lång vila mellan varje set är att föredra då muskeln kan dra nytta av de fulla ATP-depåerna.

2009-06-03 12:23
Nu ser jag att jag suttit och diskuterat muskelstyrka istället för egentlig muskelhypertrofi. Om man vill öka på sin styrka gäller det att träna maximalt med få antal reps och utnyttja en längre vila (2-5 minuter) och det är det som jag beskrivit ovan, vill man istället främja hypertrofin kan det räcka med en kortare vila precis som du säger. Detta på grund av en högre aktivitet av tillväxthormon, huruvida detta verkligen bidrar till en ökad hypertrofi är dock omtvistat. Det finns exempelvis hypoteser om att tillväxthormonerna ökar hypertrofin i andra muskelgrupper om man endast har 30 sekunders vila mellan exempelvis bänkpress och benpress, denna teori förespråkar dock 3 minuters vila mellan träning av samma muskelgrupp för effektiv muskeltillväxt.

2009-06-03 12:41
Det kan förresten vara värt att skilja på vad för slags hypertrofi man strävar efter:

Sarkoplasmatisk hypertrofi kan uppnås genom metoden som prutto beskriver, det är alltså då musklernas volym ökar (med undantag för själva muskelfibrerna). Detta kan vara tillräckligt i början av en träningsperiod.

Myofibrill hypertrofi bidrar till muskelfibrernas tillväxt, här är det viktigt att träna maximalt för att uppnå en god effekt.

I slutändan krävs det alltså ren styrketräning för att man ska nå en så god hypertrofi som möjligt. Sedan är det, som vanligt när det gäller träningslära, inte alls säkert att dessa metoder fungerar för alla individer. Det har gjorts mängder med undersökningar i ämnet och allt som oftast upplever forskarna olika, och i bland till och med kontradiktiva, resultat som gör att man bör betrakta området ytterst kritiskt.
Lyricist

2009-06-03 17:55
funkar det inte att bara helt enkelt köra fler armhävningar?
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...

2009-06-03 21:01
jag hade rätt, jag vet.

yoo

2009-06-03 21:05
push up bars. gryyyyyymma.

det finns ju dips och så går det att köra armhävningar med en cykelslang eller annat motstånd som du sätter runt överkroppen och under händerna. även köra i olika lutning och djupare med något under händerna så rörelseomfånget och stretchingen, kontraktionen, ökar. det funkar.

lycka till;)
yoo

2009-06-03 22:00
Själv är jag tveksam till slangar/gummiband, speciellt när det gäller träning för bröst-/axelmuskulatur. Gummibandets belastning sammanfaller riktigt illa med muskelns styrkeprofil och detta kan öka risken för skador markant. Belastningen från gummibandet är nämligen som störst när muskeln är som svagast (fullt kontraherad) och som minst när muskeln kan utveckla mycket kraft. För mig är det därför en gåta att gummiband används i så stor utsträckning när det gäller exempelvis rehabilitering då muskulaturen/leden redan dras med en skada.

2009-06-04 15:38
aaltså, grejen med träning är att ALLA kommer säga olika till dig. Man måste helt enkelt hita ett sätt att träna som fungerar för en personligen och som kan ge dig kontunitet. Att köpa gymkort och träna i tre dagar fungerar inte för de flesta eftersom de efter 2-3 månader börjar bli lite segt att dra sig till gymmet och köra till exempel prcis efter man varit sjuk osv.

Försök istället göra ett träningsschema som inte är jobbigt och som du kör typ 6 dagar i veckan. Gör det inte allt för jobbigt, börja försöktigt och sätt inte för hög press på dig för då blir det en pina varje gång du ska genomföra det och då kommer du känna vissa dagar att du inte orrkar gå igenom det. Gör det lätt för dig själv och kör på så några månader så kommer du se resultat och känna att det känns bra.

Så funkar det iallfall för mig. har tränat stenhårt på gym, kört thaiboxning som en galning i flera år och så vidare, men när man blir sjuk eller något och tappar alling och måste jobba sig tillbaka så blir det bara fruktansvärt jobbigt och man tappar motivationen. Därför har jag börjat köra efter den här principen och det känns jäkligt mycket bättre och funkar kanon för mig.

2009-06-04 16:54
Ja, träningslära är ett område där det florerar otroligt många myter. Det betyder dock inte att man ska misstro allt och alla, det bästa är att själv läsa på inom området och sedan bilda sig en uppfattning. Forum och wikipedia är i många fall inte tillförlitliga källor när det gäller träningslära så det kan vara värt att söka litteratur inom området eller klicka runt på PubMed, där har i alla fall påståendena en vetenskaplig grund och måste därför anses vara mer reliabla än det mesta man kan hitta på olika forum.

2009-06-04 16:56
som någon sa bänkpress gör jobbet
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-06-04 17:55
jag har en polare som körde mkt press, senare push up bars. Han gick under namnet bröstmannen. under högstadiet och uppåt.

och det stämmer att alla säger olika, jag skrev vad som är det jag snappat upp på senare tid och enligt egna erfarenheter.

puss
yoo

2009-06-04 20:37
Tack så mycket för alla superbra tips, speciellt från potatissuger (ja, det gör dom) för hans utförliga beskrivningar och instruktioner! :)

Ska bokmärka tråden och läsa igenom allting tills det fastnar, därefter ska jag pröva mig fram!

Tack igen, fortsätt droppa ifall ni kommer på något mer! :)
Hej

2009-06-04 20:56
Hypnoz

Jag tycker att du ska ägna lite tid åt att besöka den här sidan. De verkar veta vad de pratar om och tar upp många intressanta aspekter av träning, exempelvis myter kring kosttillskott och olika träningsmetoder, som de även kopplar samman med vetenskapliga undersökningar. Till höger på sidan hittar du en mängd kategorier som gör det lättare att söka runt bland artiklarna.

2009-06-07 21:39
Tack så mycket, har läst lite och lärt mig mycket! Ska fortsätta kolla den hemsidan! :)

Puss på dig!
Hej