Styrketräning fråga!!
Jag har en fråga angåande styrketräning. Jag undrar om de är bättre att äta en timme innan gymet typ en middags måltid (kyckling file med ris) innan man drar till gymet eller om de funkar oxå me mellanmål med (tonfisk en macka och 2 äpple) o sen äta middag måltid när man kommit hem. Så man får ut mer styrka så man maxar musklerna vilket e bättre tycker ni eller spelar de ej någon roll? Tacksam för svar.
käka nåt några timmar innan, sen tar du nåt litet innan. Sen ska du äta kolhydrater när du kommer hem fast ta protein direkt efter tränigen. Nån som kan det bättre kanske kan göra lite justeringar
Helt ärligt spelar det ingen större roll. Ät när det passar dig. Det är såklart bra att inte träna på tom mage och direkt efter träningen kan det vara bra att snabbt få i sig lite kolhydrater men det är absolut ingen nödvändighet att dricka en gainer efter varje träning om du inte känner för det. Ät ordentligt med mat under dagarna så bygger du muskler.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.
Men dricka en protein drink efter passet är endå att rekomendera.
Nej efter du har gymmat är det kolhydrater som behövs inte protein, så vill man ha kosttillskott efter träning är det gainer som gäller. Men som insane sa, ät mycket mat det är det viktigaste.
Hasta La Victoria Siempre!
Ehmm...nej. Protein behöver du för att bygga upp musklerna igen. Utan tillräckligt med protein går du förmodligen ner i muskelmassa istället för upp av styrketräning. Kolhydrater behövs för att bygga upp glykogenlagret i musklerna igen så att musklerna återhämtar sig och kan starta återuppbyggnaden. Alltså behövs både kolhydrater och proteiner.
ät bra mat så löser det sig!
yoo
kan tillägga att det inte är så enkelt som att pumpa sig full med kolhydrater och protein och vips så har du en optimal träningsdiet.
yoo
Ät senast 2timmar innan träningen! Annars kommer ditt blodsocker hinna störtdyka och du kommer känna dig trött under träningen. Äter du lr dricker något före passet (ja inte vatten då) så måste du fortsätta genom hela passet för att hålla blodsockret på jämn nivå. Så 2timmar innan minst!
/Mvh Q
HiHi! Och ingen ens pratar om aminosyror..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
du ska se det som en klocka. frukost ska vara rikt på kolhydrater och sen för varje måltid ska du få i dig mer o mer protein. nått jag kan rekomendera är att innan du går o lägger dig precis så trycker du en tex burk tonfisk så att du inte vaknar med "tomma tankar". det funkar bra. men efter träning så är en shake absolut bra men äter du inte rätt så spelar det ingen roll hur mkt kosttilsskott du tar
vi är överallt!
Lyricist
2009-05-16 16:11
e inte så helhajj på alla skitseriösa styrketränare, men tycker själv det funkar grymt bra att käka mat, inte så man blir proppmätt men lagom, ca 2 till 1.5 timme innan, sen efteråt käkar ja en ordentlig portion mat
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...
Plankstek, pepparbiff eller tomatsoppa. Det kvittar vad och när du äter, bara du tar i rätt mängd s.k. "medicin" i dig så kommer allt bli bra.
"Vad är det för skillnad på den ekorren och Tottenham? Den ekorren har varit med i Champions League"
man ska inte äta stora och få portioner utan mindre och fler gånger om dagen
vi är överallt!
ja e lite irriterad men ta inte åt er av den dryga tonen i tidigare inlägg, det är självklart något bra att ge andra tips.. peace
yoo
Är ju rätt mycket famlande och höftande gällande just kost och träning. Alla vet bäst. Att lägga upp en optimal diet är nog direkt omöjligt, då alla är olika. Man skulle ju kunna göra det enkelt för sig och bara kopiera sin idols diet, men det vore ju otroligt om det fungerade. Skulle nog aldrig bli Magnus om jag så åt och tränade som han under flera flera år. En grundpelare är väl att aldrig gå hungrig. Blir du det finns det potential till att trycka i mer ;-) Sen är ju matsmältningsprocessen ändå tämligen lång så det bör ju gå att jämna hur och när man äter. Jag har tidigare i detta forum försökt såga behovet av tillskott av protein, "för att bygga upp den kvalitativa muskelmassan". Mötte massivt mothugg, det var kul. Hur många gram protein räknar folk på per kg människa och dag?
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
Proteinbehovet varierar beroende på grad av fysisk aktivitet. Livsmedelsverket går ut med ett rekommenderat dagligt intag på 0,8 gram/kg kroppsvikt för en vuxen person. Man brukar säga att proteinbehovet ökar med ca 10% om man tränar regelbundet. Detta betyder att de flesta hamnar på ett dagligt behov av 50-90 gram protein per dag. Så länge som man äter allsidigt finns det inte några som helst argument för att spendera pengar på proteintillskott. I synnerhet eftersom att överflödigt protein inte lagras i kroppen utan följer med urinen vid första bästa tillfälle. Det kan vara värt mycket att ställa sig kritisk till de kosttillskott som finns på marknaden. Många av dem bidrar inte till någonting egentligen, exempelvis Kreatin som inte har en bevisad fysiologisk effekt.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
precis.. finns andra saker att göra än att gå omkring och tugga.. ka
yoo
Blir tvungen att rätta mig själv till följd av mitt tidigare uttalande om Kreatin. Kreatin är ett av de få kosttillskott som har bevisad fysiologisk effekt, dock är denna effekt i stort sett obetydlig då den endast bidrar ytterst litet till muskeltillväxten (trots att Kreatin är det, lagliga, ämne på marknaden som bevisat främjar hypertrofin mest). Annars ligger kreatinets fördelar främst i att man vid högintensiv träning (och höga antal repetitioner) får en något förhöjd anaerob uthållighet. Effekterna av Kreatin är dock så pass små att det är mycket svårt, om ens möjligt, att faktiskt märka av någon förbättring till följd av användandet. De flesta som anser sig bli starkare/uthålligare med hjälp av Kreatin når därför främst förbättringar beroende på psykologiska faktorer. Värt att ha i åtanke är dock att när man slutar ta Kreatin så förlorar man med stor sannolikhet denna uthållighet omgående, samtidigt så är forskare osäkra på vad som händer med kroppens egen produktion av kreatin när man avbryter en regelbunden och långvarig konsumtion av kosttillskottet.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
^Är inte Anaerob just varianten som klarar sig utan syre/syrefattig? I så fall förstår jag ej riktigt resonemanget, men det var fina ord. ;-) Men kan ha blandat ihop med aerob. För övrigt tycker jag det finns poäng i att använda ett språk som även en idiot kan förstå. Att försöka imponera genom att använda svåra ord tycker jag oftast tyder på att man inte riktigt behärskar ämnet. En som verkligen behärskar ämnet brukar även kunna förklara det på ren svenska. Men i sak håller jag till fullo med dig.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
Tråkigt att du ser det så. Om sanningen ska fram så gör jag det främst för min egen skull. Jag slutför snart mina ämnesstudier kring just idrott och detta är ett effektivt sätt för mig att bekanta mig med de termer som har dykt upp under kursernas gång. Språket som jag använder här lämpar sig väl egentligen bättre för rapportskrivning. Under de föreläsningar som jag har för elever ser jag självklart till att förklara mer konkret och undviker byråkratsvenskan likt pesten;P
Annars ligger kreatinets fördelar främst i att man vid högintensiv träning (och höga antal repetitioner) får en något förhöjd anaerob uthållighet. Jag antar att du syftar på ovanstående uttalande. Anaerob träning handlar, precis som du säger, om muskelns förmåga att utveckla kraft utan hjälp av syre. Med anaerob uthållighet menar jag muskelns förmåga att fortsätta utveckla kraft trots stora halter mjölksyra. Mjölksyran gör sig ju som bekant känd genom en svidande känsla i den utsatta muskelgruppen och efter ett tag kan helt enkelt muskeln inte utveckla rörelser längre. Kreatinet kan bidra till att man klarar av att träna högintensiv styrka lite längre, som sagt är denna skillnad dock marginell och troligtvis beror den främst på den psykologiska faktorn. En sprinter som Usain Bolt eller en häcklöperska som Sanna Kallur kan troligtvis tjäna en del på användandet av kreatin.
man brukar säga att kroppens egna kreatinfosfat räcker i ungefär 70m av ett 100m-lopp, tror det va linford christie som insåg fördelen att fylla på med kreatin i tillskottsform och hade en liten glansperiod innan övriga sprinters kom ikapp
brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrraaap
Klart man ska ha i sig både protein och kolhydrater men direkt efter träning måste man få i sig snabba kolhydrater (socker) och protein kan man i stort sett äta närsomhelst bara kroppen alltid har ett bra lager på det
Jadu
att man MÅSTE få i sig snabba kolhydrater direkt efter träning är väl en sanning med modifikation, äter man inom två timmar efter träning räcker det för dom allra flesta motionärer.. protein har visats fördelaktigt att ta före och efter träning
Att få i sig snabba kolhydrater efter träning grundar sig främst på att blodsockernivån ofta är väldigt låg efter ett intensivt träningspass. Därför vill man få i sig kolhydrater (med högt GI) som snabbt återställer kroppens normala blodsockernivå. Precis som Syphilis säger så kan man vänta några timmar med att äta ett riktigt mål mat.
Jag skriver aldrig frågetecken för jag vet de mesta om detta.. protein behövs efter träning+kolhydrater. Mat ska du äta en stadig middag 1 timma innan för att ha en energikälla som pumpar ut energi till musklerna. Äta 5 timmar innan och ta lite musli innan då är man dum de är isf om man ska löpa. Gym behöver du mycket energi i dig som ska ut, en tallrik musli o fil är fan som o äta chips innan. Du ska inte äta övermycket om du ska bygga, överskott av kolhydrat och protein blir rent fett som sätter sig överallt i kroppen (inte K*ken då skulle alla äta mycket fett). Du ska äta 3 mål och 2 mellanmål per dag för att bygga som bäst. Är du elit idrottare ska du gå runt o småtugga hela tiden men då ska du fanimej träna 2-4 pass om dagen. Rätta mig om jag har fel.. Haha rätta mig går inte för detta är 100% fakta.
o just de.. du är jävligt äcklig också.
Lime Mat ska du äta en stadig middag 1 timma innan för att ha en energikälla som pumpar ut energi till musklerna. Äta 5 timmar innan och ta lite musli innan då är man dum de är isf om man ska löpa. Gym behöver du mycket energi i dig som ska ut, en tallrik musli o fil är fan som o äta chips innan. Det är ju ytterst svårt att räkna ut optimala tider för näringsintag eftersom det är väldigt individuellt. Både fysiologiska och psykiska aspekter måste tas i hänsyn. Vanligtvis pratar man om att man ska tillföra kroppen tillräcklig mängd kolhydrater ca 2-4 timmar innan träningen. Näringsämnen måste hinna brytas ned och syreförbränningen behöver omfördelas från matsmältningssystemet till oxidering av fett. Vid ren styrketräning har jag märkt att mat 2 timmar innan fungerar utmärkt, vid distanslöpning måste jag dock äta minst 3 timmar innan. Som sagt, högst individuellt och därför kan det vara svårt att ge råd inom området.
Du ska inte äta övermycket om du ska bygga, överskott av kolhydrat och protein blir rent fett som sätter sig överallt i kroppen (inte K*ken då skulle alla äta mycket fett). Överflödigt protein lagras inte i kroppen utan följer med urinen ut ur kroppen vid första bästa tillfälle.
Rätta mig om jag har fel.. Haha rätta mig går inte för detta är 100% fakta. Ödmjukhet lämnar kroppen när den biologiska åldern är runt 14 år men den återkommer vanligtvis när den kognitiva apparaten är fullt utvecklad, det vill säga när man är runt 17-18 år. I vissa fall verkar det dock som om att denna process kan dröja avsevärt längre...
Ett förtydligande. Det är alltså inte "hela" proteinet som försvinner ut med urinen. Aminosyrorna, som utgör en stor del av protein, omvandlas till energi (antagligen genom direkt förbränning eller så skickas det ut i blodflödet som glukos) medan kvävedelen försvinner med urinet.
Potatis hahaha du är kul. Jag tränade med elitidrottare i 2 år varje dag 7 dagar i veckan.. Protein i överskott blir fett. Jag hade exakta scheman på vad jag skulle äta för att inte nått skulle bli till överskott. ät 400 gram protein om dagen så får du se själv.
o just de.. du är jävligt äcklig också.
Du kanske borde läsa på lite mer om hur stor sannolikheten är att aminosyrorna överhuvudtaget omvandlas till fett. Det är en mycket kostsam och allmänt jobbig process för kroppen och därför sker det ytterst sällan. När det väl sker handlar det om så pass små mängder att de är försumbara. Lägg därtill det faktum att protein stimulerar hormonet glukagon som i sin tur främjar fettförbränningen.
ät 400 gram protein om dagen så får du se själv. 400 gram om dagen skulle för mig vara cirka 5 ggr så mycket av vad jag bör få i mig. Värt att notera är då att jag är storväxt och tränar intensivt. Att man är aktiv ökar, som jag nämnt tidigare i tråden, endast proteinbehovet med runt 10%.
Jag tränade med elitidrottare i 2 år varje dag 7 dagar i veckan.. ...och du har nyss bevisat att praktisk erfarenhet inte är tillräckligt i alla lägen.
Att man är aktiv ökar, som jag nämnt tidigare i tråden, endast proteinbehovet med runt 10%. En underdrift av mig. Ett proteinbehov på ca 1,5 gram (i vissa fall till och med 2 gram) per kilo kroppsvikt är mer troligt för en hårt tränande individ. Det finns ingen etablerad forskning som stödjer ett högre intag på exempelvis 3-4 gram/kg kroppsvikt. För "vardagsmotionären" ligger dock proteinbehovet runt livsmedelsverkets rekommenderade dagliga intag (0,8 - 1 gram/kilo kroppsvikt) och där är en "normal" aktivitetsgrad medräknad.
Innan träning ska du se till att orka göra träningen så bra som möjligt. Om det innebär äta fyra eller en timme före träning är upp till dig. Du ska själv känna att den tiden du drar till gymmet mår magen bra och du kan pumpa hårt. Redan under passets gång börjar tömningen av depåerna, därav brukar jag börja dricka min gainer inför näst sista övningen. Detta funkar bra för mig då jag har rätt nära hem. Efter avslutad träning ska du se till att få i dig redigt med mat inom ~1 timme för att fylla på depåerna igen. Kolhydrater, fett och proteiner, allt som du kan få i dig är bara bra. Tar även en protein-drink någon timmar efter maten. Som någon ovanför sa är det viktigt att äta lagom under två till fyra timmars intervaller för att hela tiden tillgodose musklerna med näring. Musklerna rehabiliterar och byggs upp vartefter och är en ständig process och därför räcker det inte med att äta mycket enbart efter träningen. Rätta mig om jag har fel.
* En till grej! Var inte rädd att äta på kvällen. Vet inte vilka tider du brukar träna men myten om att inte äta innan man lägger sig kan du slänga i papperskorgen. Tränar du regelbundet och hårt så kommer dina muskler kräva näring även under nattens timmar. Det vore bortom all logik att inte tillgodo se musklerna den näring under alla tidens dygn.
citerar från king grub Äter man en normal blandkost och äter inom rimlig tid efter träningspasset så sköter man den saken också, utan kolhydratspulver. Styrketräning förbrukar så lite energi, och det är vanligtvis så lång tid mellan träningstillfällena för varje muskelgrupp, att man inte behöver högglykemiska flytande kolhydrater. Det är skillnad om man är långdistansare och tömmer samma muskler varje dag, eller t o m flera gånger per dag. Tränar du biceps, är det främst i biceps muskelglykogenet töms. Det blir inte många gram eller många kcal. Dessutom brukar det vara längre tid än 24 timmar tills man skall träna samma muskelgrupp igen. Då har man tid att fylla på muskelglykogenet igen, oavsett hur man gör. Det är bara vid långvarig och intensiv ansträngning där man skall göra om samma ansträngning igen 24 timmar senare som det är bråttom. Springer du 2.5 mil nu och skall göra om det i morgon, då har du ont om tid. Då krävs 7-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt det närmaste dygnet efter passet för påfyllning, med början omedelbart.