I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2009-01-08 17:42

Sluta växa??

Hej! Det är så att jag funderar på att börja gymma.... jag undar ifall det är sant eller bara en myt att man slutar växa om man gymmar??

Jag tränar basket fyra gånger i veckan och vill inte riskera att sluta växa....

2009-01-08 17:48
Man KAN sluta växa, vet en snubbe här omkring så var fit som satan i på högstadiet, idag, mer än 10 år senare är han fortfarande runt 155-165 som han var då, ser lite konstigt ut.

Men han styrketränade endast iof... typ 7 dagar i veckan.
Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.

2009-01-08 22:33
aa okej... jo men jag har hört om lite folk här omkring som också slutat växa... men de har också börjat träna väldigt tidigt och väldigt mycket...

men du tror inte att risken är så stor om man inte kör på för seriöst eller?

2009-01-09 09:41
Asså... nä, 4 dagar är nog relativt ofarligt, se bara till att försöka få in vilo dagar med, många som tror att kroppen blir fit fortare om man tränar jämnt men kroppen behöver och mår bättre av att få vila en dag och lugna sig så att säga.
Jag hade försökt att sprida dom 4 dagarna så gott som det går i alla fall. Min kollegas dotter tränar fotboll 5 dagar i veckan, går i 8:an och det verkar funka för henne i alla fall, så.

Det är nog som du säger, tränar man mycket och stenhårt så blir det bull...
Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.

2009-01-10 18:16
okej! tack för hjälpen
Admin

2009-01-11 11:02
Wizard

Nej du, du ställer inte en sån här fråga på whoa och litar på svaren du får! Tänk på att om de går fel så går det fel ganska allvarligt, om det nu stämmer att man slutar växa så lär man inte sätta igång och växa igen sen. Du får leva med detta resten av livet. Du, min gode herre, marscherar raka vägen till en läkare som kan något om sådant här!
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.

2009-01-11 15:23
De kanske man ska göra... iofs vet jag inte hur mycket mer jag kommer växa.. kanske inte växer något mer alls.
Admin

2009-01-11 15:33
Wizard

Nej, det är sant, och killarna på whoa kanske också vet vad de snackar om. Men tänk på att detta är ganska allvarliga saker. Vill man veta hur man gör en god milkshake kan man fråga på whoa, vill man alternera ens kropp och är osäker på konsekvenserna ska man gå till en läkare.
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.

2009-01-11 15:47
Att träna med extrema tyngder under puberteten kan, enligt den mer etablerade uppfattningen om styrketräning i Sverige, leda till en hel del besvär. Speciellt med tanke på att benens tillväxtzoner kan irriteras vilket kan leda till abnorma utvecklingsskeenden såsom "Schlatter".

Nya studier visar dock på att styrketräning är att rekommendera redan i mycket tidig ålder. Skaderisken sägs vara i det närmaste obefintlig (om man som sagt bortser från extrem styrketräning) och man rekommenderar 6-15 repetitioner per set med "lagom" belastning.

Undvik, åtminstone till en början, mycket tung belastning då du kan råka ut för muskelbristningar och ledskador. Se till att fokusera på att utföra övningarna tekniskt korrekt snarare än "så tungt som möjligt" så kommer du inte att råka ut för några problem relaterade till styrketräning.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-01-18 22:31
Ja, du kan stanna i växten, finns massor med personer som gjort det. Vet själv några.

Träna med måtta, är du 16 så ska du ta det lugnt i några år, träna för att må bra - inte söndra kroppen.

Tränade själv mycklet styrka (ganska) som jag började med i 9:an men kanske inte skulle gjort det i dagsläget. Då ville man mest vara "starkast" och det där patetiska.

Fyra dagar räcker. Hoppas det blir bra.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-19 17:34
Det finns ju en anledning till att det är åldersgräns på vissa gym. Gå till din skolköterska eller skolläkare och be om hjälp.