I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kreatin - Ger det finnar`?

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2008-11-17 08:55

Kreatin - Ger det finnar`?

Kanske är en jättedum fråga.. Men har hört detta och vill inte börja med det om det stämmer.

Någon som vet?

2008-11-17 11:05
Rent generellt så är det inte så. Men sen är ju allt sådant individuellt!

Det är ju bara att pröva och om du märker att du börjar få finnar så kan du ju sluta. Men det är psykiskt också, tror du att du får finnar av kreatin så kommer du med största sannolikhet att få det också.

Första gången jag testade det så fick jag kanske någon enstaka finne, men när jag kör det nu för tiden så får jag inga finnar alls.

2008-11-17 11:58
det är från person till person, se reagerar man ävewn olika på olika typer av kreatin.
pröva kre alkalyn istället, bättre avstamp o inget koffein skit i.
Dom dagarna är förbi...

2008-11-17 13:49
dock kan det ge förhöjt njurvärde....tänk på d ;)
vi är överallt!

2008-11-17 14:34
det stämmer, i vissa fall det med.
sen kan man ju alltid ha med sin en lista över vad alkohol gör med kroppen o knoppen när ni är ute på krogen o hivar i er.
Dom dagarna är förbi...

2008-11-17 15:22
är det koffein i kreatin?

2008-11-17 16:22
spy_vs_spy P27

nej. Det finns dock kreatinblandningar med koffein i. Men i "vanligt" kreatin monohydrat så finns det inte koffein.
Jag hade dock inte tagit koffein tillsammans med kreatin. Eftersom en effekt av kreatin är att musklerna blir "pluffsiga" pga att musklerna "vätskar upp sig". Använder du då koffein, som är vätskedrivande, tillsammans med kreatin så kan du få vätskebrist.
Enkelt förklarat.

2008-11-17 16:29
yes, det är jag med på. Alkohol och koffein är ju inte så bra i kombination med kreatin av den anledningen samt den stress det utsätter njurarna för

2008-11-17 17:37
Fan va finnar ja kommer få

2008-11-17 17:49
Alltså jag förstår att ni omöjligt kan svara på ifall JAG kommer få finnar. Det är klart det är inviduellt men jag tror inte kreatinet väljer ut folk slumpmässigt. Utan snarare att folk som har problem med acne eller haft lättare utvecklar när dom käkar kreatin?

Då är det ju ändå så att kreatin faktiskt ger finnar, men i första hand till dom som redan har problem me det?

Är jag ute o cyklar eller kan man säga så?

2008-11-19 14:20
jag tycker du kan skippa kreatin helt o hållet...kör du inte riktigt jäkla hårt så gör det ingen skillnad för dig..eller har jag fel gott folk?

plus njurarna..tänk på d...mkt snack om d men d hände ig..så ja va tvungen o lägga av me allt va kosttilskott var...

gör som jag nu istället...träna hårt och ät mkt och bra mat...de hjälper dig en jäkla bra bit på vägen...du behöver egentligen inte hålla på med massa kosttillskott
vi är överallt!

2008-11-19 19:57
Jag tränar rätt jävla hårt och har gjort det ett tag. Käkar som fan men tycker inget händer längre. Känns som kreatin är nödvändigt för att fortsätta.. Samtidigt har ja haft en del problem med finnar förut och får fortfarande nån då och då. Så tycker inte det är värt det ifall så är fallet!

Är det ingen som vet bättre och inte bara gissar?

2008-11-20 02:19
Rapping Jag tror att gissningar är den bästa informationen du kommer kunna hitta. Jag har rätt fet/blandad hy (inte acne iofs, men jag får finnar ibland) och jag såg ingen skillnad alls efter att jag börjat med kreatin.

Jag var typ i din situation, jag behövde en nystart eller vad man ska säga. Så jag la om mitt program och började med kreatin och det kirrade verkligen biffen. Periodiserar du din träning förresten? Det är bra mot platåer också. Kan du inte lägga upp ditt program här i tråden?

_NoVA_
usch va jobbigt för dig, kan du inte beskriva mer ingående vad som hände?

2008-11-20 08:43
Periodiserar? Vad innebär det?

2008-11-20 12:37
Det innebär att man periodvis ändrar på olika variabler i träningen tex volym, intesitet osv. Tex så kan man träna lätt först en period följt av tyngre och tyngre perioder. Det är ett sätt för folk som har tränat så länge att de slutat se ökningar att bryta dödläget. Om du INTE är en sån person, dvs om du tränat bara några år så är det nog inte där skon klämmer.

Läs mer här: Länk till http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=12655
Obs, du måste registrera dig på sidan innan du kan läsa den artikeln. Registreringen är dock gratis. Logga in när du har registrerat och klicka sedan på länken här på whoa.

Och här finns det lite artiklar: Länk till http://www.bodybuilding.com/fun/bbinfo.php?page=Periodization

I början får man ju resultat nästan oavsett hur man gör. Om du inte ökar så beror det antagligen på att din kost inte är optimal, eller att du tränar oeffektivt. Kan du inte lägga upp hur mycket du äter per dag och hur du tränar också.
Ökar du vikterna du jobbar med successivt? Så att du inte tränar med samma tyngd vecka ut och vecka in.

2008-11-20 21:14
Ja kör måndag-torsdag

måndag: biceps, rygg
tisdag: ben
onsdag: mage, ländrygg
torsdag: bröst axlar triceps

Kör runt 4-6 reps, 3 set per övning. Är noga med utförandet och tror inte felet ligger där.

Får i mig uppskattningsvis 150 g protein per dag. Väger ca 79 kg.

Ben ökar ja fortfarande i succesivt. Tycker ja kan ta mer och mer för varje vecka i knäböjj. Allt annat har stått rätt still ett tag!

2008-11-20 23:52
jag fick finnar i hårbotten. var inte så mkt och bry sig om.

2008-11-21 12:17
Rapping P23 Förlåt om jag är lite överambitiös här, skriver en massa och ställer tusen frågor.
150g protein låter kanske aningen för lite. Man brukar ju läsa 2-4g protein per kilo, vilket för dig blir 158 - 316g. Hur äter du proteinet? Tre stora mål á 50g på en dag är ju tex inte optimalt, försök att äta med 2 eller 3 timmars mellanrum. Om det är svårt att komma upp i typ 250g per dag så kan du testa Kvarg, Keso eller proteinshakes mellan målen. Allt det här vet du säkert, men jag kör igenom det snabbt för att kolla att inte problemet är nått sånt.

Det är viktigt att du äter tillräckligt mycket kolhydrat också. Många fokuserar enbart på proteinet och missar att äta tillräckligt med kolhydrat. Sikta på att ligga på mellan 6-8g kolhydrat per kg/dag. Jag inbillar mig att de flesta som stannar i sin utveckling gör det pga att de äter för lite.
Även 1g fett per kg/dag är att rekommendera. Samt att sprida ut målen som sagt.

3-6 reps per set tycker jag låter tungt vecka ut och vecka in. Jag vet att vissa rekommenderar det, men eftersom du inte ökar nått mer med dina nuvarande tränings- och kostvanor så tycker jag att du ska experimentera med detta. Din kropp kanske svarar bättre på 8-10 reps. Testa ditt 1 rep max i alla övningar, kör 8-10 reps i två månader och kolla sen efter det ditt 1 rep max igen. Det skulle jag testa, samtidigt som jag också skulle äta mer.

2008-11-21 16:00
nej man kan inte får inte en "ökad finnproduktion" av kreatin...

2008-11-21 18:37
krippa17 källa?

Jag kanske hade helt fel där med hur mycket protein jag käkar!

Käkar en halvliter youghurt med müsli till frukost, det är ca 23 g protein, sen en stadig lunch, räkade på 30 g men de kanske innehåller mer? ofta samma som frukost till mellanmål dvs 23 g till, sen träning med en protein shake efter, 28 g till, 2 timmar senare middag, 50 g ? sen 23 g yophurt innan ja slaggar.

Om man räknar på 50 g på lunch middag så kanske ja kommer upp i, 190 g per dag. ??

E lite skeptisk till att köra lättare vikter, tyckte ändå de blev stor skillnad när ja gick över till tyngre för en tid sen.

2008-11-22 19:30
spontant så tycker jag det låter som du äter på tok för lite. Sen så kan man få prostatacancer av att äta mer än 1L mjöl/fil/ost/yoghurt om dagen, så det tycker jag du ska dra ner på.

Är du säker på att du äter 30 och 50 gram protein vid lunch/middag? räkna på det så du vet.

2008-11-23 13:25
Spy_vs_Spy

mer ingående..jaa...det började med att jag gick på toa o kissa hur många gånger som helst om dagen, vet dock inte om d hade nåt me det och göra.
men sen upphörde det, och efter ett tag fick jag lite magsmärtor ner mot högra sidan så jagg trodde det var nånting med blindtarmen så jag åkte till sjukan och dom kollade. det var inget fel där inte. men dom tog lite blodprov osv för att kolla och så upptäckte dom att jag hade för hög proteinhalt i blodet och mina njurvärden hade stigit. och då frågade läkaren om jag tog nånting som tex pulver osv. och jag berättade att ajg tog kreatin , glutamin och proteinpulver.
och då sa läkaren bara att sluta med en gång med det så ska det gå över och återgå till normalt värde. ska gå och ta nya prover snart så får jag se hur det går.

men a.....det är så individuellt men det skadar aldrig att ta ett prov nångång för att se, speciellt om man tar massa kosttilskott.
vi är överallt!

2008-11-23 13:28
Rapping

jag läste ditt schema.

varför kör du biceps och rygg? det är ju bättre att köra biceps och tripceps för när du tränar olika muskelgrupper så ska blodet ha så kort sträcka som möjligt att transportera.

och sen onsdag: mage och ländrygg..jag får bara inte ihop det..men funkar det för dig så kör på!

plus när jag kör rygg så skulle jag aldrig orka köra nån mer muskel men alla är vi olika =)

jag kör:

måndag - bröst , framsida axlar
tisdag - biceps , triceps
onsdag - vila
torsdag - rygg , baksida axlar
fredag - ben
vi är överallt!

2008-11-23 14:27
Nova

Okej kanske blir en ändring där. Men vart får du in bålen i ditt schema? Struntar du i den?

Föressten det här med 2-4 g per kg kroppsvikt. Det låter väldigt konstigt. 4 e DUBBELT så mycket som 2, så vilket stämmer ?

Hur många G protein bör jag få i mig ungefär ?

2008-11-23 15:44
Rapping

det brukar ja ta på måndagen samma som bröst..tar det som avslutning..

vad en kille på mitt gym sa ska du få i dig 1 gram gånger din vikt av kolhydrater och 1.5 gram gånger din vikt av proteiner
vi är överallt!

2008-11-24 00:48
Ska testa ditt schema från o me imorrn e fett trött på samma rutin vecka in o ut ändå!

Om det han sa stämmer borde ju mitt proteinintag räcka?
Men hur e det? Nån som vet lite säkrare hur mycket protein man ska stoppa i sig.

2008-11-24 04:39
_NoVA_ usch fyfan vad hemskt det där lät. Nu får jag lust att gå och testa mig också haha.

Jag tycker biceps och rygg är en utmärkt kombination, pga chins och sen passar ju bröst och triceps utmärkt tex bänkpress och dips osv.

1g vikt i kolhydrater är ju helt fel. Det betyder att Rapping skulle kunna äta 79g kolhydrater per dag? alltså lika mycket som det är i typ 120g pasta. På tok för lite.

Rapping 2 till 4gram, det beror på hur mycket kolhydrat du äter, hur svårt du har för att lägga på dig muskelmassa, hur snabb ämnesomsättning du har, hur mycket muskelmassa du har och hur hårt du tränar. Men åter igen, du kommer inte hitta några säkra svar om EXAKT hur du ska göra.

2008-11-24 10:40
rapping

det du ska tänka på oavsett vilket schema du kör är att du ska variera på vitkerna..tänk inte att du hela tiden ska öka i vikt för o ta så mycket som möjligt.

kör tex första månaden 4 x 8 reps för att andra månaden gå över till 4 x 15 reps , och då blir det mindre vikt såklart... så är det bäst att köra för musklerna vänjer sig om du kör samma hela tiden och dom måste "chockas" och det är bra att då variera. sen tredje månaden kan du köra kanske 3x4 med tung vikt eller liknande.

prova schemat ja kör och se hur du tycker...jag tycker det funkar skitbra...

och avslutningsvis det viktigaste me styrketräning. : Tålamod

ge det "nya" schemat ett tag innan du byter..

lycka till me allt!
vi är överallt!

2008-12-07 14:50
vet att kreatin kan ge bieffekter, behöver du verkligen ta det? Åtminstone var det diskussionen för några år sedan.

Du får ju i dig all näring via normala måltider.

Mvh
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-07 16:47
aldrig hört nån fått problem med finnar av kreatin, är ju ett naturligt ämne du får i dig via kött osv i vanliga fall.. ända biverkningen jag känt av är risig mage i uppladdningsfasen..

sen kan du mycket väl köra rygg + biceps om det känns bra, kopplar ändå in biceps mycket i många av ryggövningarna, fattar inte riktigt argu,mentet med blodet där så den som skrev får gärna utveckla
brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrraaap

2008-12-07 17:49
ooh någon uppade den här gamla tråden då får jag en chans att rätta migsjälv: det är inget fel att äta stora måltider istället för små med 2 till 3timmars mellanrum. Angående den långa kostdiskussionen så tycker jag det bästa vore om Rapping börjar räkna kalorier. Härkan du hitta information om hur man gör det. Ligg på 500kcal plus varje dag tills du når 15% BF, ligg därefter på 500kcal minus tills du når 10% BF och börja sedan om cykeln.

Koffein och kreatin verkar inte heller vara nått problem att kombinera. Man kan ta sitt kreatin på kvällen om man är orolig.

Blablabla