I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-11-12 00:13

Kondition

Nån som kan tipsa om effektiva övningar för kondition ?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-12 13:34
gå ut o jogga...börja med jogga 20 minuter per dag sen varje vecka höjer du det med 10 minuter och vips efter 2 månader kommer du kunna springa i timmar

2008-11-12 13:36
motionera! ;)
((MAAD))

2008-11-12 13:45
jag kör 4 pass i veckan á 5 km. ligger snittmässigt på 18.35 +
att jag motionerar 2 ggr vilket har höjt min uthållighet, avsevärt ska
jag inte påstå men helt klart, förbättrat.
what's good for the goose is still good for the gander.

2008-11-12 16:29
Johan Mjällby sa att han bästa sätt att träna kondition var intervaller. Typ springa snabbt en halv kilometer och springa lite segare typ en halva om du flörstår vad jag menar.
Nu minns jag dock inte exakt hur han själv sa det men det var inga 20 meters intervaller i allafall

2008-11-12 17:00
Eftersom begreppet "kondition" syftar till syretransporterande organs effektivitet så är ju den mest rationella metoden att i så stor utsträckning som möjligt utmana dessa organ. Syreupptagningen kan du förbättra genom träning som involverar stora muskelgrupper, jogging och promenader är övningar som jag tänker på i första hand. Om du har någon som helst teknik på längdskidor så bör du plocka fram dem under vintern då du engagerar hela kroppen vid längdskidåkning.

Intervallträning är bra om man redan har en viss nivå av grundkondition. Detta för att man måste klara av att utföra flertalet "rusher" mellan intervallerna i relativt högt tempo. Exempel på högintensiva intervaller är allt från 6 minuters arbete (80-90% av "maxfart") följt av 2 minuters vila, till 20 sekunders arbete (90-100% av "maxfart") följt av 15 sekunders arbete.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.