Allsvenskan går mot sin död?
Borde inte Allsvenskan diskuteras flitigt: - Vi ser de sämsta publiksiffrorna på 30 år, och dem är inte marginella, ett tapp på 20% från föregående år (finns oändlig förklaringar till publiktappet som ni gärna får diskutera) - En av de största inom svensk fotboll avgår som ordförande för 2000-talets hittills framgångsrikaste lag, Bosse Lundqvist. - Bönder ute i vårat land får nya fina arenor medan Stockholmslagen står utan, och det känns fortfarande väldigt avlägset för alla tre ändå fortfarande. Jag menar att det inte spelar någon roll hur fina arenor lagen får om Stockholmslagen hamnar allt för långt efter, finns inga bortasupportrar och det mediala intresset sjunker. - Svff:s pinsamheter fortsätter, de stänger av södra läktaren till derbyt mot Djurgården utan att förstå konsekvenserna. Hur fan tror dem detta ska lösa problemet? - Det sätts nu även upp ett nät på Djurgårdens södra läktare i derbyt mot gnaget trots att det inte finns en enda anledning till att det bör ske, det har inte slängts in ett piss under denna säsong från Djurgårdshåll... - Svenska cupen är fortfarande ett skämt. - Även landslaget mår dåligt, väldigt låg siffra mot Ungern på Råsunda. Trots alla orsaker som borde diskuteras oändligt på alla forum känns det inte så och ingenting händer. Folk är bara så otroligt trötta på allt och man orkar inte bry sig längre. Vad säger ni andra? Hur fan ska man lösa det...
DIIIF
Jadu, ta bort allsvenska matcher från TEVE så man måste gå dit och kolla! haha! Fan va alla skulle klaga då! ;D Har det inte kastats in massa saker då? "det är större chans att bli träffad av en raket på en fotbollsmatch än på Nyår" haha! Jag vet då inte, har inte varit på hemmamatch på länge. (dif). Landslaget ja, jo.. Jag tror att det behövs framgång! (höhö) medgångare... Svensk fotboll kanske går bättre nu om det går bra för oss i uefa cupen osv...
be the change
De kan börja med att försöka lösa bortabojkotten.
•pave paradise•
- En av de största inom svensk fotboll avgår som ordförande för 2000-talets hittills framgångsrikaste lag, Bosse Lundqvist. Där slutade jag läsa.
Skamvrån Productions www.tinitusochted.se
Menade inte att Allsvenskan går under pga Bosse Lundqvists avgång, det blev lite oklart. Menade att det händer väldigt mycket i allsvenskan, det mesta dåligt, men ingen gör något.
DIIIF
men tanke på hur många som utövar fotboll i sverige, det stora intresset, faktum att det är nationalsport så är det oerhört pinsamt att vi inte har större framgångar inom både langslag och klubbfotboll. Var problemet är svårt att säga. Bristande ungdomsverksamhet, dåligt väder, skittränare? vem vet.. inte jag iaf
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det håller helt enkelt inte måttet. Sorgligt men sant.
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS AMICI DI NESSUNO
I Stockholm så kan man tänka sig att nedgången av publiksiffrorna beror på allt tjafs som SvFF ställer till med och händelser som inträffat pga av detta. Satsningar åt helt fel håll, tror de verkligen att de kan fylla Råsunda med dyra sittplatser? Det var ju nån dum jävel som argumenterade som så att "kan man göra det i England så kan man väl göra det här" i England så bor det nästan 4 gånger så mycket människor, man har en fotboll i absolut världsklass (den bästa enligt mig) samt att fotbollen ingår i en bra mycket större utsträckning av den engelska kulturen än vad den gör i Sverige. Svensk fotboll som egen produkt lockar inte särskilt mycket folk, det är den svenska fankulturen som i många avseenden håller världsklass som lockar folk vilket märks när större klubbar som t.ex. DIF kommer till en stad som Norrköping eller liknande, så går även hemmafansen i en större utsträckning p matchen än när man möter Jönköping Södra. Sedan så kan det faktum att det i år är 16 lag i allsvenskan och därmed mer skitlag som folk inte vill betala för att se. Samt ett em-uppehåll som i kombination med ökat antal lag gjorde att matcherna ibland ligger väldigt tätt. Samt till viss del bråk mellan supportrar och andra som till viss del är ett resultat av Svff:s handlingar. Sen så är det helt enkelt inte bra för svensk fotboll när lantisar med 5000 på matcherna ligger i topp.
DIF!
Fem anledningar 1. Lagen med mycket supportrar går dåligt (Malmö. Bajen, aik, djurgårn osv..) 2. Bortaresebojkott och andra nya idiotiska saker pampar gör för att förbjudna aktiv publik 3. Polisens insatser runt Stockholmsderbyna och även publikens insatser med inkastade prylar. Men framförallt polisen/ordningsvakter (se dif derbyt mot aik(?) och Hammarbys senast mot gnaget) 4. Det täta spelschemat som gör att folk som inte har säsongskort inte har råd att gå på alla matcher. Folk med säsongskort kanske inte heller har tid. 5. "För många" små lag i serien, Ljungskile, Trelleborg osv lockar inte folk, bygg en jävla multikomplex arena i Ljungskile då... vem fan bryr sig, det är smålag, vad väntar folk sig? Allsvenskan dör knappast ut...
Sverige är helt enkelt tillräckligt stort och allsvenskan är inte tillräckligt bra.. så är det bara. Sen skippa bonde snacket, de tjafset visar fortfarande att du är någon nolla med storstads komplex trots att sthlm inte riktigt är någon storstad.
Ska vi skippa småstadssnacket? Vet du hur många människor som var och såg Trelleborg vinna för andra hemmamatchen i rad efter en vinst mot AIK? En match som nog säkrade deras allsvenska kontrakt helt och hållet? 1427. Det bor nästan 40000 människor i Trelleborg och att så lite folk tar sig till matchen är en skam. Ingen har dragit upp "Bonde-snacket" och Stockholm är Sveriges enda storstad, så den diskussionen kan vi skita i att gå in på. Det kostar lika mycket att gå på GIF Sundsvalls matcher som det gör att gå på AIKs matcher. Sundsvalls arena rymmer enbart 8000 personer och laget har ett hemmasnitt på 4840. Det kan väl närmast ses som en succé i jämförelse med AIKs 18057. Eller ja. Målet verkar ju vara att ha ett snitt på åtminstone hälften av platserna man har till sitt förfogande. Hammarby har 16197 platser och ett snitt på 12138 medan Malmö har 26500 platser men ett snitt på 11978. Djurgården går det helt okej för publikmässigt, då snittet lägger på 10671 hemma med 14417 platser att fylla. För min egen del är det kul att se mitt AIK som har haft bortabojkott nästan hela säsongen leda både hemmasnittet och bortasnittet. Men nog om det. Anledningen till att publiken sviker är bland annat också för att vi har alltför många medgångssupportrar allihopa. Gubben som klippte upp sitt årskort i City häromdagen sänder helt fel signaler och överger en klubb som behöver sina riktiga fans som mest när huliganerna från samtliga lag har ett järngrepp på fotbollen efter att man återigen sänkt ribban i och med Hammarby - AIK. Priset på biljetter skulle säkert kunna sänkas, det kanske är ett alternativ men i ärlighetens namn så är det bara dyrt att se AIK fyra gånger per år, och då bara om man vill sitta på långsidorna under derbyna. AIK behöver de pengarna för att arenan vi spelar på hyrs av SvFF, tyvärr. Vad alla andra har för ursäkt som ägare av sina arenor vet jag inte.
•pave paradise•
Korosu: Tillräckligt stort för vad? Dessutom är det ju en annan kultur i Portugal och Holland, i övrigt så är det ju bara väldigt mycket större länder som har bättre ligor. Sen så är väl skatten en del i våra chanser att konkurera internationellt. Det är väl ingen som har nämnt bondelag, snacka om komplex grabben.
DIF!
"- Bönder ute i vårat land får nya fina arenor medan Stockholmslagen står utan, och det känns fortfarande väldigt avlägset för alla tre ändå fortfarande. Jag menar att det inte spelar någon roll hur fina arenor lagen får om Stockholmslagen hamnar allt för långt efter, finns inga bortasupportrar och det mediala intresset sjunker." Kan ni inte läsa eller? lhabia Sluta klaga på att alla inte är lika tröga som dig och dina anhängare. Ingen vill betala för piss kalla det medgångsupporter om du vill men jag skulle inte betalat för att se ett allsvenskt pisslag möta ett annat pisslag. JAg säger inte att du inte ska gå och se matcher för du tyckerju uppenbarligen att något är bra. Vad det kan vara har jag inte en susning om. bob P20 Nu är vi inne på kultur igen. Jo jag kan hålla med om att kulturen kan ha en viss effekt. Men har du sett portugisisk och holländsk fotboll? Jämför den med svensk så förstår ju du även att de är enorma klass skillnader på underhållningen. "Sen så är väl skatten en del i våra chanser att konkurera internationellt." Vad ville du ha fram med den meningen?
Trög? Ursäkta? Vem är det som är trög här egentligen? Det är inte jag som går in i tråd och börjar snacka om att alla kallar dig för bonde eller liknande, trots att ingen har gjort det, eller diskuterar någonting jag inte har något som helst intresse utav. Varför skulle trådskaparens åsikt om bönder gäla oss och vad får dig att tro att vi håller med hans åsikt? Att vi bor i Stockholm gör inte någon av oss, varken bob eller mig, för folk som hatar eller kollar ner på landsbygden. Vem är det som är fördomsfull här egentligen, vi eller du? Om du inte kollar på allsvensk fotboll, eller tycker om allsvensk fotboll, eller FÖLJER svensk fotboll överhuvudtaget så har du ingenting i den här tråden att göra. Ingenting alls. Och därför är din åsikt ingenting som intresserar oss som skriver här heller.
•pave paradise•
Du är ju extremt trög.. har jag någonsin i tråden påstått att du har sagt bonde? Nej jag skrev lägg ner bonde snacket och du tog automatiskt åt dig. Det säger mer om dig än mig. Nej för att motsatta åsikter blir ju hemskt. Då tvingas du in i en argumentation som du inte vill vara i för du sitter i ett prolitärt säte.. Så länge du får sprit och fotboll är du nöjd. Borde inte vi som slutat kolla på allsvensk fotboll få skriva våra åsikter här när tråden de facto handlar om varför allsvenskan är på väg neråt. Vilket folk som slutat kolla på fotboll lär ha större insikt i än folk som fortfarande stirrar sig blint på en serie bestående av lag som inte ens klarar av att slå lettiska div. 3 lag.
Jag förklarade att vi inte står för trådskaparens åsikter om vilka som ska kallas för bönder eller inte. Det är knappast att ta åt sig av någonting. Det var du som bad folk i tråden att lägga ner bonde-snacket, så det är alltså DU som tog åt dig, inte jag. Simpelt. Jag är nykterist. Men jo, sprit och fotboll. Så är det nog. Märks att du är ett riktigt ässe, champ. Du snackade om Holländska ligan tidigare i tråden. Ett lag i den här serien slog ett lag från den serien förra veckan, men det ignorerar du, eller? Du skrev inte att du slutat kolla på allsvenskan utan att du inte kollar på den. Det är stora tempusskillnader som gäller där liksom grammatiska regler som du kastar ut ur fönstret genom att skriva som du gör. Om du nu har slutat kolla på allsvenskan så får du gärna dela med dig av vad du har att komma med, men eftersom du gång på gång blir överbevisad så vet jag inte hur mycket nytta det gör i det stora hela.
•pave paradise•
Jag skrev exakt "Sen skippa bonde snacket, de tjafset visar fortfarande att du är någon nolla med storstads komplex trots att sthlm inte riktigt är någon storstad." Vilket då visar att jag riktadedet mot den som skrev bönder. Så då tog du åt eftersom du plötsligt kände att du var tvungen att försvara dig. Sen när har jag blivit "överbevisad"? Vad har dessa bevis mot mina påståenden lagts fram? Jag ignorerar inget. Jag ser bara inte att en match skulle bevisa något. Ibland har lag en bra match och ibland inte. Varför skulle det spela någon stor roll för dig om jag "slutat kolla på den" eller inte "kollar på den" båda är väl problemet vi diskuterar eller hur? Du kan sitta där och störa dig på tempusskillnader hur mycket du vill.
Förresten var har jag påstått direkt att jag inte kollat på den?
Sluta kolla på det, och sluta diskutera det. Väldigt enkelt. Riktade du en kommentar mot EN person, skriv att du riktar den mot just den personen istället för att skriva det efter två inlägg som inte har någonting med saken att göra. Om någon dessutom påstår att den "inte kollar på Allsvenskan" så antar jag att den personen aldrig gjort det. Om så inte är fallet så skriver man "jag har slutat kolla på Allsvenskan" för att förhindra missförstånd. Väldigt, väldigt, väldigt enkelt. Så, om du inte har något konstruktivt att komma med, vilket du såklart inte har eftersom du har slutat kolla på Allsvenskan och kan därför antas inte vara uppdaterad eller särskilt insatt i dagsläget, så kan du lika gärna sluta skriva. Flera av oss här inne vill säkerligen ha en sansad och vettig diskussion om detta med folk som faktiskt är insatta och besöker, åtminstone KOLLAR på matcherna.
•pave paradise•
Jag har redan skrivit ett antal orsaker till varför sådana som jag slutar kolla på fotboll. Du kan ju börja kommentera det eller du vill bara diskutera detta med de två andra som enbart håller med dig. Sen hur kan man dra slutsatsen att bara för att man sluta kolla på något så kan man inte var uppdaterad? Allsvenskan syns överallt i alla medier så jättesvårt är det inte att följa det hela. Skulle du nu kunna komma med en eller flera förslag på lösningar istället att sitta och i försvarsläge så kanske vi kan ha en lugn och sansad diskussion om det hela.
Har väldigt många förslag på lösningar, de kommer senare däremot.
•pave paradise•
"Men har du sett portugisisk och holländsk fotboll? Jämför den med svensk så förstår ju du även att de är enorma klass skillnader på underhållningen." Jo jag menade att kulturen påverkar hur pass bra spelet är men även hur många som kommer till matcherna. I övrigt så menade jag att våra skatter hindrar oss från att kunna konkurera om spelare, men samtidigt är jag för ett högt skattetryck så jag vet inte riktigt hur man ska lösa det.
DIF!
Parallellen till Holland är dock något man kan tänka på i framtiden. Kollar man på Ajax och PSV ser man väldigt snabbt två saker som gör dessa två lag till internationella aktörer som dessutom saknas helt i Sverige.
•pave paradise•
bob P20 Visst kulturen kan påverka spelet, givetvis. Men det var ju bra kultur i Sverige sen gick fotbollen ner sig och då började kulturen försvinna. Det som behövs är ett svenskt storlag. Spelar egentligen ingen roll vilket bara det klarar sig från gruppspelet i t ex champions league så skulle det höja allt. Skattetrycket kan vara en faktor det med men med artist kontrakt och dylikt så tror jag det jämnar ut sig. Däremot lyckas inte klubbarna hålla kvar unga spelare bl a pga bosman effekten. Viskulle behöva ett bättre övergångsavtal samt att klubbarna helt enkel måste komma på ett sätt att få tillbaka publiken och generera mer pengar. De ända klubbarna jag tror skulle kunna klara av detta är AIK , DIf, MFF, IFK, HIF och kanske Hammarby. De är hos dem det svenska hoppet ligger. AIK, IFK och HIF har ju redan bevisat att de kan spela i europa förr.
Portugisk fotboll har också iofs en ruskig publikkris med många lag med minst lika usla publiksiffror som vi har.. -SKY
Inför fasta speldagar, Fredag,Lördag och Söndagar. Fan pisscupen kan ju t.om flytta allsvenska matcher det ska fan vara tvärtom.
Puzzle Productions / puzzleprod.com soundcloud.com/iloice
Blastboy det håller jag definitivt med om. Med fasta speldagar skulle det bli mycket lättare för folk att planera sina besök, nu hör man ganska ofta "Jasså spelar dem ikväll?"
Grejen är ju att matchernas speltider och speldagar dikteras alldeles för mycket av TV-kanalernas scheman. För att följa Allsvenskan hemifrån måste vi beställa 3 kanaler och dessutom köpa Säsongskortet, det känns som att det inte är det ultimata sättet att hantera det på. Fasta speldagar är bra, om det nu går att tillämpa till en av få ligor som spelar under samma tid som vi gör.
•pave paradise•
Fasta speldagar är perfekt, men några undantag under säsongen är helt okej, bara bra att få en struktur. Tror jag är en utmärkt idé. Till exempel kanske inte ett derby ska spelas i helgen, även om nu Stockholms Stad vill spela matchen på dagstid...
DIIIF
raggs: tss det är ju bara en ensam borgare som vill spela 12:30, och vi vet ju alla att borgare är inget som vi gillar ;)
DIF!
jag röstar för att minska antal lag istället för den idiotiska ökningen. i dåliga ligor fattar väll vem som helst att fler lag betyder mer skit. man borde köra som den schweitziska eller skotska med typ 10 lag och alla möter alla 3 ggr eller nått liknande. en allsvenska utan bortmatcher i gävle, trelleborg, ljungskile, örebro osv. lär ju vara positivt för alla. plus att det blir ännu fler derbyn.
Nu har jag bytt forumsignatur till denna.
som nån sa...sluta visa det på tv...det ska itne vara " man måste gå dit då" man ska vilja det ändå...som ett derby..om folk hellre stannar hemma o ser d på tv istället för det så har dom inget där o göra iaf.... d e synd att d e så mkt oengagerat folk
vi är överallt!
_NoVA_ P22 Du vill bojkotta att gå på landslaget men tycker det e synd att folk inte går på allsvenska matcher? Logik? Svenska landslaget bjuder iaf på bättre forboll än de flesta allsvenska lag.
Utan Allsvenskan, inget landslag. Bojkottar man landslaget sätter man förbundet i en jobbig sits. Lite väl extremt kanske, men det kanske funkar, vem vet.
•pave paradise•
landslaget vi har i dagsläget består av ett gäng pensionärer...samma lag nu som för 100 år sen... vi behöver lite pigga ben. bröderna Elm..dom ska spela..ingen jävla allbäck t e x... sverige skulle kunna vara bättre än va vi är...enligt mig! men som sagt..ander svensson o daniel andersson e ju bra..jävligt bra..kanske bäst i världen... enligt kuksugar Lars
vi är överallt!
Be cool stay in school.
be the change
Jag ser då hellre Sverige spela på gränsen till godkänt än allsvenskan där i princip alla matcher är under all kritik.
Fortsätt med det du. Verkar oerhört givande.
•pave paradise•
*Väntar spänt på att det här spinner iväg okontrollerbart och beskylls på invandrare*
•pave paradise•
nej förfan, det e snorungar, vita som svarta :)
Nejnej, inte HÄR. Av medierna, såklart.
•pave paradise•
förstår inte all den mediehysteri som omger fotbollen i sverige, vi har en extremt tråkigt, dålig kvallitéliga o ett rääättt så överskattat landslag.. varför inte hockeyn får större plats förstår jag inte, det är den enda lagsporten sverige som är i världsklass numer, bortsett från bortglömda segisar som innebandy o bandy.. sen är jag stort fan av fotboll oxå, men isf internationellt, dags o erkänna att vi suger på denna sport..med vissa undantag, som vm-brons 94, oså back in da days då, 40,50tal, men då fanns de ju inte lika många lag..
suger kan jag inte hålla med om men vi är inte bland de bästa internationellt.. vi är medelmåttiga.. allsvenskan är dock under all kritik. Men folk går och ser på det ändå för att "stödja" sitt lag istället för att helt sonika bojkotta så att lagen blir tvingade att bättra sig.
Ganska svårt att bygga en storklubb utan publik?
DIF!
Ser inte hur en fullständig bojkott skulle mynna ut i någonting positivt...men ja, det kanske är en väldigt extrem lösning.
•pave paradise•
bob P20 Det har hänt förr att man skjuter till lite mer pengar när publiken slutar komma och då blir det oftast bättre. Tror du på allvar att man kommer behöva bojkotta en hel säsong? efter första matchen kommer lagen börja inse att "nej vi kanske ska börja skärpa oss". Du kanske tycker att det är bättre att gå och titta på skit fotboll så att dem inte behöver göra några åtgärder efter som pengarna rullar in ändå. Logiken blir ju rent ut sagt löjlig. Det är ju som att köpa en produkt som inte fungerar bara för att man vill stödja företaget/märket.
Det är en omöjlighet att övertala alla som håller på AIK, DIF eller HIF att bojkotta ens en enda match. Det kommer aldrig att vara noll personer på läktarna när dessa lag spelar i Stockholmsområdet. Det är fortfarande väldigt många som går för sakens skull och inte intresserar sig i supporterpolitik, de kommer aldrig att gå med på det.
•pave paradise•
Exakt, därför håller jag med Horace Engdahl.