I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Boxning, fortsätta?

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2008-09-07 03:40

Boxning, fortsätta?

Hej, jag höll på med boxning i 3 månader. Har alltid varit min stora dröm att hålla på med det o satsa rätt hårt osv. Men jag pallade inte dra ner mer tillslut. De använde inga sparringhjälmar eller något så för en nybörjare som mig resulterade varenda träningspass med en jävla massa näsblod och blod över hela tröjan. Detta hände väldigt ofta men jag tvingade mig själv att fortsätta gå ner och försökte inbilla mig själv att jag nog skulle bli bättre. Men jag sattes mot en av de bästa i klubben då också, så fortsatte det hela tiden. Var nu rädd för att sparras, fick skäll hemma efter varje pass när jag kom hem med hela tröjan full med blod osvosv. Anyways.. jag älskar det, kollar på youtubevideos och så varenda dag, boxning på Tv och allt som har med sporten att göra. Det finns en till klubb 4 mil därifrån jag bor men farsan vägrar, svårt att hinna efter plugget. Tränarna här var grymt tjuriga och jag kände mig aldrig välkommen när jag kom ner, de satsade mest på de som hållt på längre. Så dem skrattade mest eller blängde på mig när jag kom dit. Var ingen direkt stor klubb heller. Anyways, im done crying.. borde jag fortsätta och fortsätta att tro att jag kommer bli bättre även om jag inte hinner tränas upp nånting innan jag hunnit bli sönderslagen?

Ge tips är ni snälla.

Det är ju inte så att jag är mesig på något sätt, bara det att komma dit och sättas mot en "veteran" och bli sönderslagen varje träning blir tjatigt i längden. Jag kan ta smällar, inte så jag menar.

Tack! :)

2008-09-07 10:42
Klubben verkar ju suga hårt och den lär dö ut ganska fort. Mina förslag är att antingen försöka träna själv (köpa säck och shit) eller flytta till en större stad med en riktig boxklubb som kan möta dig på din nivå och försöka utveckla dig.
"De som inte rör sig, de märker inte heller sina kedjor"

2008-09-08 10:00
Det är inte så att du själv är skulden till att du har näsblod på varje träning? Kanske du som har dålig attityd och slår på som fan själv. Så klubben försöker bara sätta dig på plats. Var ödmjuk och sparras lungt och fint. Och öppan truten och säg i från om du tycker att din sparringpartner kör på för hårt. Svårare än så är det inte.

2008-09-17 19:55
Det låter ju bara nice. Att få sparras mot dem bästa i klubben är ju det dem flesta vill. Det är så man utvecklas. Även om man inte hållt på så länge är det ju bra att lära sig hur man håller garden då slipper du allt näsblod.

Dessutom är det ofta så som Viruz_ Säger. Märkt det alla år jag tränat thaiboxning. Alltid kommer det nya grabbar som tror att de kan slå hårt på en och sen blir de sura när man själv prickar in slag bara för att man kanske är tyngre, äldre, bättre eller längre. Finns iofs. inget så tillfredställande som att gång på gång smiska upp dessa pojkar.

2008-09-17 20:43
Prins Mio
Haha seriöst vad tror du? tror du en nybörjare klarar sig mot en "veteran" genom att bara hålla guarden?

Det funkar inte o köra hårt direkt, det gör en bara passiv när man får ta stryk hela tiden utan att slå tillbaka, man ska börja lugnt för att sedan arbeta sig uppåt allt annat är skit, det är inte som på tv..

noloper :
De har dock en poäng i det hela när de säger att det finns en risk att det är du som kommer in helt kaxig och börjar slå stenhårt, då blir man oftast tillbaka tryckt.

OM det nu inte är ditt fel så byt klubb, jag pallar iaf inte köra på en klubb där man inte diggar stämingen, funkar inte för mig jag blir bara mindre o mindre träningssugen om jag kör på en skit klubb.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2008-09-17 21:06
Jaa, vad tror jag egentligen? Klart det funkar. Kanske inte första passet eller andra, men efter tre månader. Klart man lär sig att hålla upp garden. Och vad menar du med "klarar sig?" Klarar att inte åka på näsblod? Ja, det tror jag garanterat.

"det är inte som på tv?" Nehee är det inte? Tror jag har betydligt större erfarenhet av kampsport än vad du har och jag vet mycket väl att det inte funkar som på tv. Att gardera är det man BÖR lära sig först och att man skulle bli passiv av det är ju bara skitsnack. När man väl lärt sig gardera, kan man lära sig kontra, när man lärt sig kontra kan man lära sig att även inleda slagväxlingar. Speciellt i boxning är det ju skitbra att möta någon som slår mycket och snabbt, man kan träna mycket på att gå undan och röra sig. Skulle gärna kört med fler duktig aboxare redan när jag började, men jag själv gick uppm direkt i tävlingsgruppen efter tre måander och gick min första match efter jag tränar 5 månader. Även om jag fick storstryk då, lärde jag mig..

Poet

2008-09-18 00:08
Vad är för luffarklubb du joinat haha? Verkar som om de använder dig som någon test dummie!
At the gates of Eternity...

2008-09-18 10:59
Ja, du har förmodligen mer erfarenhet än mig men fortfarande, man blir passiv av att få stryk 24/7, av döma på sättet han skriver på så kör de andra stenhårt mot honom.
Som nybörjare är det skit kul att köra mot de bästa, om det är i ett bra tempo, du tycker alltså att nybörjare ska få stryk heeeeela tiden av de bättre?

och det jag menade med passiv är att, när man som nybörjare försöker slå den bättre brukar den bättre oftast kontra tillbaka, när jag kör mot bättre brukar de kontra hårt men ändå på en bra nivå, men om man hela tiden får stenhårda slag tillbaka varje gång man försöker slå så brukar man oftast passiv och slutar slå, för man ser vad som händer.
Sen är vissa i början väldigt slagrädda, och att folket man kör emot inte lättar på tempot brukar INTE hjälpa det ...

men fortfarnade, snacka med folket du kör emot och be de köra lite lättare i början..
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2008-09-19 01:50
Njae, det där med att man blir passiv är jag ledsen för, men jag kan inte hålla med dig där. Självklart vore det jobbigt om den man körde mot VERKLIGEN tog i allt vad han hade osv. varje gång man körde, men med tanke på att grabben inte skrivit att han till exempel blivit knockad än tyder ju på att de bara kört på "ganska hårt" och då kan det bli att man blöder ltie näsblod. Det är ju inte farligt med det faktiskt. De har ju inte skadat honom så pass att han brutit näsan eller blivit knockad då anser jag att dte är på en "okej" nivå. Alla som tränat på en hyfsad hög nivå vet att man alltid får ta stryk nån gång, oftast är det i början eller om man varit borta (sjuk eller annat) ett tag och sen kommer tillbaka, man får alltid mycket stryk i början då. Det är en del av sporten...

Det stämmer nog till viss del, men alla har olika psyken och personlighetsdrag. När folk slog hårt på mig när jag började så hade jag typ alltid ont i huvudet efteråt aoch var faktiskt rätt sur över att det kändes som en hjärnskakning efteråt typ eftersom man fått så många smällar, men då började jag tänka mer på hur jag ska undvika det. Utvecklade min jabb och mitt rörelsemönster väldigt mycket. Det är väldigt svårt att kontra nån som har en snabb jabb till exempel och oftats om man jabbar mycket så klarar man sig undan tunga slag mot huvudet. Det är bara kämpa på! Eller göra sm du säger, be dem köra lite lättare...