I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

vindsurfing hjälp!

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

   

2008-05-06 20:56

vindsurfing hjälp!

Hejsan!

Har i några år kämpat me o lära mig o surfa o de går jäkligt bra måste ja säga.
Därför har ja köpt mig modern utrustning (begagnat) men har nu märkt att de inte är lika lätt o få rätt spän på seglet som de är på grannens 80tals bräda:P

Förut så spände ja bara till seglet i mastfoten och sen spände ut rästen med bomen. Vet inte ens om man ska göra så men ja e självlärd och de har funkat.
Grejjen är nu att de är omöjligt att göra så nu när de moderna grejjena kräver en BETYDLIGT mer böjd mast.

Ja har slitit och frustat hela dagen med att spänna seglet i mastfoten men när ja får till böjjen på masten någorlunda så inte lattorna vilar mot masten och seglet inte fladdara mellan bomen så börjar seglet slappa mellan mastens topp och bomens bakre del.
De känns lixom som att seglet är typ för styvt på något sätt, mastens böjning leder bara till en pilbågseffekt och all spännning hamnar mellan mastfoten och toppen och eftersom att de inte flexar något så blir då andra sidan på seglet som inte masten sitter i slapp PGA böjen:S

Mastlängden och masförlängaren har varigt lagom för seglet enligt mig.

Bomen är ju justerbar upp till 225 cm men seglet kräver enligt texten bara 214cm men ändå så måste ja dra seglet i botten på bomens max läge för att få späning mellan bomen och masten:S

På bomen står de: 490/26/29
På seglet rekomenderas : 460/25

Ja har en bild på problemet men kommer inte på var ja sla slänga upp den:S

Hoppas någon förstår och kan hjälpa mig...