I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Chelsea - Liverpool 30/4-08

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

   

2008-04-30 00:04

Chelsea - Liverpool 30/4-08

Då var det dags, avgörande semin om vem som ska ställas mot United. Chelsea fick 1-1 turligt borta och får pga det, ses som favoriter enligt mig. För första gången har Chelsea fördelen att ha hemmamatch i den andra semifinalen och det är tredje gången gillt nu efter de två tidigare semifinalförlusterna mot Liverpool. Carlo Cudicini är den ända som är skadad i Chelsea så Avram har i stort sett fullt manskap att välja från. Under Grants ledning har Chelsea inte släppt in ett enda mål på hemmaplan i Champions League. Schalke 04 2-0, Valencia 0-0, Olympiakos 3-0 och Fenerbahce 2-0. Senaste laget att slå Chelsea i en Champions League-match på Stamford Bridge var Barcelona som segrade med 2-1 i februari 2006. Alla turneringar inräknat har Chelsea 66 raka hemmamatcher utan nederlag. Rafael Benítez manskap måste alltså göra mål för att gå vidare, något man inte mäktat med på Stamford Bridge på de åtta matcher som spelats mellan lagen sedan spanjoren tog över laget sommaren 2004.

Pools Fabio Aurelio klev av Anfield skadad i första semifinalen och missar matchen. Antingen innebär det att John Arne Riise får chans till revansch (troligt?) eller så flyttar Jaime Carragher ut till vänster medan Sami Hypiaa går in som mittback. Sedan tidigare är ju Harry Kewell och Daniel Agger långtidsskadade.

Prel 11:a för Chelsea:

Petr Cech
Paulo Ferreira – John Terry – Ricardo Carvalho – Ashely Cole
Michael Ballack – Claude Makelele – Michael Essien
Joe Cole – Didier Drogba – Salomon Kalou

Lamps är ju som sagt ett orsäkert kort med tanke på hans mors död, men Ballack visade ju tydligt att han kan bära den rollen mot United i sist. Makelele har ju rutin som få, han är i Champions League-semifinal för åttonde gången och är den enda spelaren som nått så långt mer än sex gånger. Kalou MÅSTE lyfta sig oändligt mycket för att jag inte ska skrika mig sönder och samma på honom som jag gjorde mot United, han sprang mest omkring och klaga och låg ner.
Gubben i lådan varning utfärdas av mig - till pool fans för Essien. Mannen, världens förmodligen bästa 2-vägs mittfältare.

Lamer info:

– Både Didier Drogba och Frank Lampard har realistiska chanser att bli Chelseas bästa målskyttar i Europaspelet om de nätar. Drogba delar förstaplatsen med Peter Osgood på 16 mål medan Lampard är strax bakom med 15 mål.
– John Terry, Steven Gerrard, Jaime Carragher och Fabio Aurelio missar alla en eventuell final om de drar på sig en varning i onsdagens match.
– Valborgsmässoafton får ses som en lyckodag för Chelsea. Det var nämligen 30 april 2005 som Chelsea säkrade klubbens första ligatitel på 50 år i och med en 2-0-vinst borta mot Bolton.
– Domare på Stamford Bridge är italienaren Roberto Rosetti som dömt Chelsea två gånger tidigare (2-1 hemma mot Porto samt 2-1 borta mot Valencia) och Liverpool en gång tidigare (0-1 borta mot PSV).

Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.