Djurgården - halmstad protestaktion i första halvlek
DET ÄR DAGS ATT SÄTTA NER FOTEN Vi kommer under söndagens match att sitta tysta under första halvlek. Detta gör vi i protest mot den senaste tidens utveckling. Förbundet, SEF och lagstiftarna hotar att kväva den supporterkultur som vi älskar. Vi måste visa vårt missnöje. Den utveckling som har ägt rum i England är närmare än vi tror. Vi måste försöka forma vår framtid. En framtid som, om vi inte agerar, består av odemokratiska lagar. Därför måste vi agera nu, innan slaget är förlorat. Det är beklagligt att vi inte stöttar våra spelare idag. Laget har trots det självklart vårt fulla stöd i kampen om guldet. Likväl väljer vi att markera att vi inte accepterar den utveckling vi nu kan skönja. Svensk Elitfotbolls Förening och Fotbollförbundet måste få se vad vi tycker. Tiden då vi ser på hur vår kultur förstörs är över. Lagförslag som straffmässigt likställer pyroteknik med en misshandelsdom, grov stöld och en rad sexualbrott är ett skrämmande bevis på hur långt hetsjakten på oss fotbollssupportrar har gått. Vi ser en utveckling där fotbollssupportrar behandlas som något oönskat, som något att kväva och låsa in. En utveckling då vi ständigt blir bekämpade och spottade på. Mot denna bakgrund har vi idag valt att agera. Vi uppmuntrar alla inom Djurgårdsfamiljen att göra likadant. Aktionen kommer att gå till på följande sätt under första halvlek: • Vi kommer sitta ner och inte delta i sången • Vi kommer inte att använda flaggorna • Vi kommer hålla upp en rad budskapsbanderoller Under hela den andra halvleken visar vi hur framtiden kommer se ut – om vi får bestämma. Vi uppmanar alla att bidra till protesten och sen visa vårt fulla stöd till laget och sjunga hem tre nya härliga poäng! Det här är bara början på någonting stort. Vi säger bestämt Nej till den moderna fotbollen och motsätter oss lagförslag DS 2008:20! /Ultra Caos Stockholm, delar av Fabriken Stockholm samt övriga engagerade supportrar ---- Det känns som att det är värt en egen tråd så att folk kan argumentera och ta ställning istället för att det splittas till diskussioner i både Mot den moderna fotbollen och Halmstadstråden. ---- Värt att poängtera inför söndagen är att det inte råder något sångförbud. Vi tänker inte försöka stoppa personer som är där för att stödja Djurgårdens IF, men vi hoppas självklart få så stort medhåll som möjligt från alla sorters Djurgårdare för att få så stor synlig effekt som möjligt. Det här är som sagt bara början på något större, men vi vill redan nu sätta ner foten för att markera vårt ställningstagande.
If you can take a dick in your ass, you can damn sure take a joke!
Från JK's forum, tänkte sprida vidare.
neeeeeeeeeej, vilket jävla fjanteri.
Va handlar lagförslaget om?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
låter häftigt.. not
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
SvFF's hycklande är ju ja vad ska man säga..? Man bestraffar folk som kör med pyro stenhårt, men när man ska marknadsföra ligan så är det ALLTID bilder/filmer på stora läktare med bengaler och liknande.
DIF!
nej P26 Vilket skitsnackatt 99% av alla som älskar fotboll ställer upp på dessa regler.
bob : santrkellyone : regler, menar du JK:s regler, eller de regler vars straff föreslås skärpas i lagförslaget?
rkellyone : det jag tycker är fjanteri är järnkaminernas protest, om det klargör min position för dig.
nej P26 Nu är det inte JK's protest. JK arbetar däremot på en protest. Själv vet jag inte vad jag tycker om protesten, bär emot att inte sjunga fram Djurgårn under första halvlek, men o andra sidan om alla sitter tysta så blir det tydligt vad allsvenskan är utan supportrarna.
rkellyone : aah är det inte? vad skönt! Jag förstår hur du menar, nu är det inte supportrar man vill få bort med lagförslaget, utan vissa beteenden som inte är ok någon annan stans i samhället. Hade gärna sätt att de lämnade pyroteknik utanför förslaget, men det är förståligt att man inte gör det också.
Nytt lagförslag: ett totalförbud att inneha eller använda pyrotekniska produkter i samband med idrottsarrangemang. Straffpåföljd: dagsböter och upp till fängelse i sex månader. Det är förjävligt och kan inteaccepteras, utan denna absurda regel som likställer en misshandelsdom medatt inneha eller tända en bengaliskeld inne på arenan. Det är nog den regelnsomprotesteras emot först o främst.
Ja jag förstod det av texten. Det råder redan totalförbud på pyroteknik på svenska arenor. Det är inte så konstigt egentligen med tanke på vilka risker som det medför. Förslaget hade varit bättre utan den punkten tycker jag dock personligen. Men som helhet så tycker jag ändå att man kan acceptera det. Framför allt är det skönt att man visar att man inte kommer tolerera bråk runt matcherna.
Om man vill protestera så finns det bättre sätt. Vi måste stödja laget.
Spännande inför imorgon, hoppas mest på fint väder o god mat imorgon inför match, sen får vi se hur de blir väl inne på Stadion.
DIIIF
Även om det tar emot, men hade varit rätt slagkraftigt att i derbyt mot AIK, ha samma tifo, ett svart tifo med en möjlig banderoll, följt av en knäpptyst halvlek från båda håll, föjt av en flippad andra halvlek i derbyt där bengaler, sång och flaggor exploderar... Hade iaf visat vad supporterkulturen gör för fotbollen.
DIIIF
Om man vill protestera så finns det bättre sätt. Vi måste stödja laget. Håller med om att vi måste stödja laget, därför det tar emot. Men o andra sidan om SvFF dödar supporterkulturen totalt så kommer folk inte längre gå på matcherna överhuvudtaget. Därför det kanske är nödvändligt? Vi måste göra något innan det är försent iaf.
Det är inte SvFF utan regeringens förslag. Det kommer från vice chefsåklagaren. Även om SvFF verkar vara mycket positiva. Återigen, det är inte ett förslag som potentiellt skulle kunna döda supporterkulturen. Endast pyrotekniken kan man ha åsikter om, annars är det helt solklara grejer som våld i samband med match, inkastade saker på plan osv som man skärper straffen för.
nej Våld i samband med match är självklart inte ok. Frågan är om det är proportioneligt att få 6 månader i fängelse om man kastar in en ölmugg på plan? Självklart är det inte bra beteende. Sen att polisen ska få bestämma vilka som ska få gå på matcher, efter vad som hände i göteborg förra året så vet man att polisen kan agera väldigt godtyckligt.
rkellyone : Det är ett problem att polisen ska få bestämma det, det håller jag med om. Men eftersom problemet existerar och är så pass stort så får man väl acceptera en pragmatisk lösning. Det är svårt att komma på hur det annars skulle lösas. 6 månader är absolut för mycket för en platsmugg, men kanske inte för en femkrona om den träffar illa. Sen är 6 månader maxstraffet i skalan också.
nej P26 Så bara för att ett fåtal personer uppför sig illa så ska du kunna bli straffad innan rättegång? Det är iaf inget jag skulle acceptera, bor vi i en rättsstat såska inte sådant få förekomma. Alla ska vara oskyldiga tills motsatsen är bevisad.
rkellyone : I Sverige så dömmer vi folk även på indicier inte bara bevis. Ja, jag blir tvungen att svara ja på din fråga. Jag accepterar att vissa oskyldiga kan vägras tillträde i det korta perspektivet. Sköter man sig så ska det inte behöva hända dock. Det är en olycklig situation att det ska behöva vara så. Men samhället måste reagera, vi kan inte acceptera laglöshet och våld bara för att den är svår att komma åt.
nej P26 Ok då vet jag din ståndpunkt. Jag anser iaf inte att man accepterar laglöshet o våld om man struntar i att bestraffa oskyldiga supportrar, man kan bekämpa sådann brottslighet utan att oskyldigadrabbas och det är även vad man bör göra.
rkellyone : Hur? Det har ju inte fungerat hittills. Hur mycket mer resurser är det värt? Den bästa vore givetvis att man mångdubblade supporterpolisen och anställde ett par stycken extra åklagare för att bara jobba mot dessa grupper. Men det kommer inte hända. Vi kommer inte se mer resurser till polisen så då står valet mellan andra metoder eller att acceptera våldet.
Uppenbarligen har det börjat fungera. Dels så har Djurgården en hel del supportrar avstängda. Dels så blev nyligenen massa hulliganer dömda till fängelse nyligen. Samhället visar väldigt tydligt att vi inte accepterar detta beteende, men bara för att vi inte accepterar att vissa bryter mot lagen så ska vi inte straffa laglydiga supportrar för då har man gått för långt.
Jag tror inte det är målsättningen med förslaget heller.
Att ge 6 månaders fängelse för inkastade föremål eller för pyro det är bara sjukt, Visst storma plan, kasta föremål på/mot spelare,plan, domare m.m. är ju bara dumt. visst att man kan storma plan efter t.ex. Sm-guld men under matchens gång är idiotiskt. Det med pyro, om det nu skulle vara lagligt med det, skulle bräningarna bli mer säkra än när man måste ha koll på att man inte ska bli tagen av väktare, så kan man ju också låta dom som kan handskas med pyron använda den och inte slänga ut det på plan. Men protesterna är väldigt bra, skulle verkligen inte vilja se den svenska supporterkultur bli som på dom engelska läktaren, men dock finns det ju ändå lag i England som sjunger på läktaren. Men man måste ändå sätta stop för det snart innan det är försent.Nej till den moderna fotbollen!
bra initiativ av Djurgården!
SKU - SKU - SKULASON!
Märktes det nåt eller?
De sinnessjukas historier är de enda värda att lyssna till
har hört att aik o hammarby idag också kommer protestera.. inga tifo o vita ark över hela arenan
Det blev ingen protestaktion. Det var aldrig förankrat hos djurgårdspubliken. Klacken sjöng på bra både i första och andra.
Tyckte att det var halv dött i första. Men själva protest aktionen märktes väl inte direkt mer än om man stog på M och såg när dom satt. Hälften visste nog inte ens varför dom satt. Personligen hade jag hellre sätt att de hade väntat tills JK startade sin officella protest som kommer.
Hur många satt ner? Det syntes inte ett dugg från B iaf
Ett praktexempel på hyckleriet är ju Canal+'s reklamfilm för AS som det har på startsidan där man har med bajens klack på råsunda med bengaler och rökbomber.
DIF!
nej P26 Det var väl kanske 30-50 stycken som satt ner (dom som höll i flaggorna i andra). I början så satte sig fler, efter att någon utomstående UCS o Fabriken hade skrikit "sitt ner för helvete" o nästan tvingade vissa att sitta ner. Sen ställde sig dessa personer upp ganska snabbt efter lite uppmaningar från folk bakom.