I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-02-07 01:44

Boxning

asså ja skriver inte de här för o skryta men ja är stark men inte så bra kondis kan man komma långt i boxningen ändå

vill ha svar utav någon som hållt på ganska länge

tack på förhand

2008-02-07 06:21
har inte boxats själv men ja gissar att de finns en anledning till att det va en hel del löpning i träningsscnenen från Rocky-filmen...
och hopprep är väl vanligaste träningsredskapet.
Min bild är... för mycket naket kanske?

2008-02-07 06:23
min slutsats: ja kondisen är rätt viktig om inte det viktigaste. det och förmågan att ta emot och ge stryk, dvs teknik.
styrka kommer nog i tredje hand, fjärde om vi lägger till fotarbete som nog också är viktigare.
Min bild är... för mycket naket kanske?

2008-02-07 13:34
jag boxas inte men ja tror det är viktigare med grym kondis än grym styrka...du kan ju va huuuur stark som helst men har du ingen ork att röra dej så blir d svårt..å har du ingen ork så kan du inte maxa dina slag....

så kondis e nog A och O
vi är överallt!

2008-02-07 20:48
ok tack så mkt alla ska träna men ja går på gymm 5 dagar i veckan bahhh såni vet haha ;)

2008-02-07 22:04

Jag och du gaze är nog ganska lika ;P jag är också stark men kondisen kan man förbättra.

Jag har själv tränat boxning (aldrig boxats i matcher men har gjort det på skolgården...) nu i snart 4 år.
Det är oerhört viktigt med rätt teknik. Att slå tekniskt bra är alltid bättre än att slå stenhårt. Det har jag lärt mig. Att slå stenhårt gör så du själv blir snabbare tröttare än att slå tekniskt.

Mitt tips är att (precis som jag själv gör, som jag fått tips av en f.d. boxare) att träna främst på tekniken. Sen ska man gärna få in kondition och styrka där imellan :)

"Vad är det för skillnad på den ekorren och Tottenham? Den ekorren har varit med i Champions League"

2008-02-24 21:12

"men ja gissar att de finns en anledning till att det va en hel del löpning i träningsscnenen från Rocky-filmen..."

gav mig ett leende på läpparna tack så mycket.

kondis är viktigt, och styrka är ingenting om du inte kan slå snabbt.

bah

2008-02-25 22:50
"Jag har själv tränat boxning (aldrig boxats i matcher men har gjort det på skolgården...) nu i snart 4 år."

Men jävla tönt.
hon e ju en riktig pingla, snacka om bekräftelse

2008-02-25 23:18
kondisen är allt ,du kan slå hur hårt du vill har du ingen kondis kommer du ingenstans .leta upp närmaste boxnings föreningen och kör träningar med dom.
Survival of the fitest only the strong survive.

2008-02-26 16:18
Du skriver att du är stark, jag har sett fysiska monster bli som små bebisar i en boxningsring för att dom:
1: inte orkar slå, det är svaret på din fråga
2: Inte har bra teknik och använder enbart muskelstyrka, vilket nästan aldrig leder till hårda slag
3: Dom har så dålig kondis att odm blir nernötta av svagare men duktigare boxare.

Så miott svar är nej, du kommer aldrig komma någonstans utan kondis.
Det betyder inte att du behöver ha superkondis men du ska kunna slå en match igenom.
..:: A dollar short and a day late. Story of my life ::...

2008-02-26 16:20
Kondisen får du på köpet när du tränar du vet.

2008-02-27 14:11
Canadicken P23

Det var ironi, jag trodde du skulle förstå det. Du har nog säkert bråkat med nån när du var sisådär 6 år? Om vem som tog först gungan? Eller med nån bror kanske? Det är fullt mänskligt för den åldern.

Dessutom, som jag nämnde inte boxas i matcher, så skulle jag heller aldrig få för mig att slåss med nån i skolan. För det första så hade jag blivit utkastad av boxningsklubben och för det andra så hade det bara varit ren idioti. Men det hoppas jag du fattar...
"Vad är det för skillnad på den ekorren och Tottenham? Den ekorren har varit med i Champions League"

2008-02-27 18:44
att du e stark spelar väldigt lite roll. du kommer ju inte att lyfta upp dina motståndare det är inte tillåtet i boxning. Visst kan du se skräckinjagande om du har gymmuskler men de tar bara en massa syre och segar ner dina slag. Jag har sparrats mot bodybuildermuskelknuttar och det är inte svårt att komma undan deras slag kan jag säga dig.
det du måste sikta på är att verkligen göra oldschoolträning (armhävningar och hopprep) och en massa teknisk träning (dynor/mitsar). det handlar om att få upp reaktionsförmågan och bra kondis måste du ha så småningom (när det e dags för match). men först måste du lära dig slå på riktigt också så att du inte tror att du ska svinga för då blir du ägd. Bara att hålla upp garden brukar ta musten ur noobs.
m.a.o du börja träna boxning först och snacka om att bli boxare senare. lägg mindre tid på gym och mer på att skuggboxas och köra mot säck. gymmusklerna kommer inte att hjälpa dig din första tid på boxningen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-21 12:59
Du skriver att du är stark, det är bra. Men om du har stora muskler - inte bra.

Kondis är otroligt viktigt, slarva inte med löpningen. Teknik o snabbhet är viktigare än styrka, "speed is power". Men naturlig råstyrka är naturligtvis bra att ha. Har boxat ca 20 år, en normal boxare slår ofta hårdare än en kroppsbyggar-biff eftersom de är så långsamma. Ett slag du hinner se står du alltid för. De som kan fälla dig är de du inte hinner se. De proffs jag mött från Estland/Ryssland var snabba o vältränade men samtidigt råstarka, bra kombination.

Slutsats: skippa vikterna, kör kondis-teknik-mjölksyreträning.

2008-03-21 14:10
Att ha muskler är inget negativt, däremot måste det kombineras med teknik och cardio. Inte så att heavyweight-boxare är några småttingar direkt. Men de har rätt sorts styrka, utan att för dess skulle vara små på något vis. Att alla som råkar vara stora skulle vara långsamma är en tröttsam myt utan verklighetsanknytning. Kollar du på utövare av MMA exempelvis kan du vara så säker på att majoriteten av de som ligger på topp även räknar in en hel del styrketräning i sitt träningsregiment. Du klarar inte dig med bara cardio och teknik och du klarar inte dig med bara styrka, kombinationen är nyckeln till framgång.
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-03-25 22:06
Jag syftar inte på tungviktsboxare med det jag skriver. De har ju helt andra förutsättningar eftersom de får väga hur mkt de vill och därför kan dra viss fördel av sin vikt. En lättare boxare tränar väldigt sällan med vikter, alltså vanlig styketräning. Styrka fås från andra typer av övningar, kolla tex på Michael Katsidis styrkepass. Slägga mot traktordäck, köra skottkärra full med sten, knuffa en bil framåt. Ger mkt styrka utan att ge muskler. Boxning är ju en sport där vi ständigt passar vikten, alltså är ju extra kilon muskler ngt vi vill undvika såvida man inte bestämt sig för att gå upp en viktklass. Då är extra muskler ett av sätten att växa in i nya vikten.

Man får väl försöka att inte blanda ihop styrka och muskler. Man kan ju vara stark som fan utan att ha särskilt stora muskler o tvärtom. Och det finns ju alltid undantag i allt. Men rent generellt är stora muskler inget positivt för en boxare. Mer muskler = mer mjölksyra.