I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Boxningsfråga: Varför pusta ut när man slår?

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2008-01-26 16:00

Boxningsfråga: Varför pusta ut när man slår?

Jag har länge funderat på varför boxare gör ett "Pff!" ljud när de slår.
1. Är det en vanlig snabb utandning de gör?
2. Vad fyller isåfall det för funktion?

Tacksam för svar, detta har hållt mig vaken många nätter.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-26 16:59
Du får ju ut mer kraft då, du håller andan när du samlar kraften sen släpper du ut alltihop när du träffar. Sen hjälper det rytmen lite också.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-27 14:09

ferlyrik sa det

2008-01-27 16:09
Ok tack för svaret!

2008-01-27 22:48
nej man ska aldrig hålla andan.
de e samma sak med styrke träning. man ska andas ut när man spänner muskeln som man tränar.
sen att man får ut mer kraft när man andas ut är sant.
det där "Pff!"-ljudet e nästan samma sak som karatens "keya" duvet när dom skriker.
iallafall så spänner magmusklerna när man gör "Pff!"-ljud o keya  så man får mera kraft

2008-01-30 19:05
Så är det ju också, förutom ovan nämnda kraft-argument, så att det hörs mer. Riktiga elit-boxare tränare mer på snärtiga slag än hårda, samma sak med kampsports-utövare.

Varför?
2 av 3 domare ska hålla med dig för att du ska få poäng. 1 av dessa 3 är nästan alltid skymd men låter smällen tillräckligt så brukar alla 3 ge poäng. Får du däremot en hård träff brukar den inte låta.

2008-01-30 20:00
intressant teori kaladze, det har jag aldrig tänkt på.

2008-01-30 23:14
i tkd fick jag lära mig att de finns ytterligare en funktion:
om motståndaren kontrar ditt slag så blir hans/hennes smäll inte lika effektiv om du redan själv tömt lungorna på luft än tvärtom.

2008-02-09 15:13
Plus att det är ett bra system för att komma ihåg att andas.
"De som inte rör sig, de märker inte heller sina kedjor"

2008-02-24 21:08
så gör ju alla andra det, man kan ju inte vara sömre själv liksom...
bah

2008-02-25 13:59
"Utandningen" man gör, vilket inte är en utandning utan en LUFTKOMPRIMERING, är för att spänna bukmuskulaturen och för att rekrytera mer kraft. Vilket vissa har varit inne på innan. Att ha helt tömda lungor när man får en smäll är inte att rekommendera....
..:: A dollar short and a day late. Story of my life ::...

2008-03-21 13:05
Rätt där, inte bra med tömda lungor om man blir träffad. Och anledningen till "pustandet" är att du får mer kraft. Finns exempel i fler sporter, kolla brudarna inom tennis.

2008-03-21 14:06
"Utandningen" man gör, vilket inte är en utandning utan en LUFTKOMPRIMERING, är för att spänna bukmuskulaturen och för att rekrytera mer kraft. Vilket vissa har varit inne på innan. Att ha helt tömda lungor när man får en smäll är inte att rekommendera....

Precis så ja.
Look with your own eyes - See with your own mind