I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Övergångssummor inom hockey.

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2007-08-28 21:34

Övergångssummor inom hockey.

Hur funkar det igentligen?

När man läser om övergångar i fotboll så läser man om enorma övergångssummor men aldrig i hockey.

Existerar inga övergångssummor överhuvudtaget?

Anima Sola

2007-08-29 22:04
tror förhandlingarna ofta ligger på is  
Ålltzen, Växjö, Bremen.

2007-08-30 01:38
Leksand betalar inte ett öre förutom lön.

Fueldog: du har inte den blekaste aning om vad du snackar om, låt bli istället. Tack.
"Jasså?Därför som White Lions fått så mycket skit av media?Sveriges farligaste klack,hell yeah" - Zow P16

2007-08-30 06:39
Dandelion: Well, dom har en extern finansiär för hans kontrakt, om det är hela eller delar av det vet jag inte.
Antagligen Ejendahls, som äger arenanamnet.
Iaf, jag tror att företaget som står för lönen får inkomsterna från tröjförsäljning med hans namn på och liknande.

42 år är inte sååååå blodigt för en målvakt anyways.
Han är förmodligen i bättre fysisk form än 98% av whoas användare.
"Jasså?Därför som White Lions fått så mycket skit av media?Sveriges farligaste klack,hell yeah" - Zow P16

2007-08-30 08:35
"Pratar vi NHL så är det väl nästan i samma summor som fotbollsspelare vid drafts.."

Det jag syftade på.

2007-08-30 13:02
Fueldog:

Det KungVikke menar är att det bara kostar klubbarna pengar att skriva kontrakt med en spelare. De betalar inget till klubben han kommer från.

T.ex om Chelsea skulle köpa Ronaldo från Man Utd så skulle de fått betala, kanske 500 miljoner till United + pengar till Ronaldo i form av lön. I hockey betalar man inget klubbarna emellan, utan bara pengar till spelarna :)
CAMPIONI!

2007-08-30 14:36
Det händer väl någon gång då och då, men isåfall är det summor som knappt märks.
 Kan vara helt ute och cykla men har ett minne av att färjestad fick betala några tusen till någon klubb man värvat av för några år sedan.
"Ibland när när jag känner för att träna brukar jag chilla i soffan och vänta tills det går över.."

2007-08-30 16:22
Hockeysystemet känns fucked up. Hade transfersystemet fungerat som i fotbollen hade det ju varit en större morot för de svenska klubbarna att utbilda fler stjärnor och sen sälja dyrt till NHL. Vet inte hur det hela går till riktigt och jag kan vara ute och cykla men det känns som att NHL e "the league" och att alla andra är farmarligor där NHL hämtar upp spelare i stort sett utan kostnad.
DIIIF

2007-08-30 16:42
++ Players who are drafted in the 2006 NHL Entry Draft (late June) can be signed until July 15 or until August 15. For players signed between July 16 and August 15, the NHL will pay an additional fee of 100,000 USD.

++ The NHL will pay a basic development fee of 200.000 USD for each IIHF-player signed. If the total amount of signed IIHF-players exceeds 45, the amount for each player (46-60) will be 225,000 USD.

Det där är från de två senaste säsongerna.
Orkar inte leta fram mer specifika detaljer, högg det där från nån nyhetsartikel på IIHF.

2007-08-31 20:06
I NHL eller de flesta amerikanska proffsligor för den delen så har ju lagen ett visst lönetak och man köper inte spelare från andra lag eftersom alla lag ändå måste ha en viss budget utan byter istället spelare med varandra. Det som spelar in när man byter spelare mellan två lag är inget av lagens lönetak spräcks.

Det kanske är möjligt att köpa spelare från andra lag men pga av att man inte får spendera hur mycket pengar som helst på spelare, och de flesta lagen pressar ju ändå maxgränser för taket så är det i princip omöjligt att köpa en spelare utan att göra sig av med en annan. Därför går det inte riktigt att jämföra med transfersummorna som finns i den europeiska fotbollen. Däremot kan jag tänka mig att lönerna är ungefär lika höga.
"Thats not mean! Mean is when i had Jean Mancini ride her bike home after i assfucked her." -Johnny Drama

2007-08-31 20:08
Lönerna i NHL är inte alls lika höga som i europeisk proffsfotboll.
Maxlönen i NHL är 20% av löneutrymmet, dvs ungefär $10m kommande säsong.