I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-07-21 00:10

Fixed gear

Någon här som cyklar fixed gear?
Jag tänkte bygga mig en tränings och pendlarcykel från en gammal hoj som farsan köpte på åttiotalet men behöver hjälp.
Vad behöver jag mer specifikt och vars får jag tag i det?
Jag antar att det iaf behövs ett nytt baknav så är det en bra idé att sätta den på mitt gamla bakhjul? Och hur gör man?

Alla tips mottages med tacksamhet!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-21 00:16
vad är fixed gear?
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2007-07-21 00:18
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-21 00:19
ok.. vad är poängen med det?

2007-07-21 00:23
För det första är det den mest macho formen av cyklism jag vet, och det är coolt. Sedan så har jag fått för mig om att man tränar benen extra mycket när man tvingas att trampa hela tiden utan uppehåll.

2007-07-21 00:25
okej.. träningsdelen kan jag gå med på, macho.. där tappade du mej..

men är det inte lättare att ta en vanlig cykel och bara trampa hela tiden?

branta nerförsbackar lär ju vara hell med en sådan cykel?

2007-07-21 01:24
annars kan du ju köpa en sån aptrög gammal militär cykel. dom måste du trampa jädrans mycket med iaf.

Puss
prefix for death.

2007-07-21 11:49
Fatta militär cyklar är skiit ooaströga. De går som ett skott. Visst bara en växel men illa fort går de.
Fins att köpa på skroten i Skultorp för 300:-.
Rätta mej om jag har fel, (Men de är inte ofta de händer)

2007-07-21 13:30
jag har svårt att se fördelarna med det förutom att underhållsarbetet blir mindre... jag antar att det är därför man ser alla cykelbud cykla på sådana.
hon hatar mig bara för jag e thug och typ aldrig e där

2007-07-22 00:25
jag byggde om en gammal racer till fixed nyligen och det är fan det bästa jag gjort på länge.. nåt så sjukt roligt.
grymt skön kontakt med cykeln, snyggare hoj, lite farligare osv.. finns många bra anledningar..

tillbaka till frågan.. det smidigaste är väl att köpa ett nytt bakhjul. om ditt gamla fortfarande är ok så köp ett nytt nav och be nån cykelverkstad snöra fast det på din gamla fälg. ett bra tips thou..ha kvar frambromsen tills du lärt dig bromsa utan den..

2007-07-22 00:27

www.trackbikeshop.dk
www.singlespeedshop.de

annars har cykelcity.se nav o grejer som behövs.

2007-07-22 11:45
JetJaguar : Hur gjorde du om den, Skulle gära göra de jag med : )
Rätta mej om jag har fel, (Men de är inte ofta de händer)

2007-07-22 12:16
Ecth: det enda som egentligen behövs är ett nytt bakhjul.. sen kan man ta resten efter hand..

här är en bra guide..

http://www.sheldonbrown.com/fixed.html

2007-07-23 11:23
såhär ser min ut förresten.. det är en hel del som ska fixas på den. bland annat så ska pianosadeln bytas ut, ny bakfälg samt helt nytt framhjul inkl nya däck. straps till korgarna. mindre klinga (sitter 52 nu, ska byta till 48) osv..

2007-08-03 03:53
hur går det för er i era byggen?

2007-08-08 22:39
För mig går det dåligt. Ska snart flytta så det hade varit surt att bygga ihop något och sen behöva lämna den.

Men vad bör jag sätta budget på? Dvs om jag fixar någon gammal racer på ungefär tusen kronor.

2007-08-09 00:07

för att bara kunna köra så köp ett nytt bakhjul med tracknav för ca 1500 kr + slang och däck för 400 kanske.