sett överlag har det väl varit hög standard de senaste åren? hur det varit i år kan jag inte uttala mig om för jag är inte tillräckligt insatt. Svenska domare är populära utomlands, vi har 7 domare i allsvenskan med fifa-licens just nu. är inte fy skam för lilla fotbollssverige anser jag. svenska fotbollsfans målar gärna upp domarna som pajasar och skyller ofta lite väl mkt på domarna. självklart gör domarna ofta fel, vilket medför större konsekvenser, än om en spelare gör fel. men om vi inte har mänskliga domare och spelare tycker jag att mkt av fotbollskänslan skulle dö. att vara domare är en mycket otacksam uppgift, ser man för mycket på planen då är man en petig diktator, släpper man för mkt eller missar nåt är man ett skämt och värdelös. det är en svår balansgång att hålla sig inom de ramarna. självklart skall vi ställa höga krav på våra domare, främst elitdomarna givetvis. samtidigt vill jag slå ett slag för eftertänksamheten, att man som suporter/spelare/ledare kanske ska reflektera över sin egen regelkunskap och insatthet i situationen innan man börjar pissa på domarna och deras rykte.
marackas och kastanjetter!