I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-11-16 00:12

Ryggmuskler?

2006-11-16 00:13
Oj :P Aja.
Vad har man för ryggmuskler och hur tränar man de.
Övningar som man inte behöver gå till gym för helst.
Som rygglyft :p

2006-11-16 01:28
sit ups!

2006-11-16 04:56
är alldeles för trött för å leta reda på bättre sidor och gå in på några närmare förklaringar, det tar mig för mkt tid.

kika här: http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=152

där har du olika ryggövningar du kan köra på gymmet, föreställ dig vilka av dem du kan köra hemma, det är inte många, vill man ha resultat får man bege sig till ett gym, men du kan ju köra hantelrodd med en kasse mjölk också, allt är en fråga vad du vill uppnå och vad du är beredd att göra för att nå målet.

http://www.maxx.nu/images/alltannat/Anatomy.gif

mindre avancerad anatomikarta över ryggen för att se vilka muskler som sitter var.
SHOW Stockholm | www.showstockholm.com

2006-11-16 07:20
Tack så mycket :)

2006-11-16 11:23
Såg ut att vara lite ryggskottsvarning på "Good mornings"..
 Procreate, receive compensation.

2006-11-16 12:49
Good morning är en kanonövning. Sålänge man håller svanken är det inga problem med ryggskador.
För komplett ryggträning tycker jag det räcker med tre övningar.

en vertikal dragrörelse:
t.ex chins, pull-ups

en horisontell dragrörelse:
t.ex rodd, enarmsrodd, rodd där du hänger i en bom med armarna och drar din kropp osv.

en vertikal dragrörelse från golvet/korsrygg:
marklyft, rygglyft eller good mornings

Du kommer förmodligen aldrig få ordentlig utveckling på ryggen om du inte kan justera belastningen så se det här mer som en liten förberedelse tills den dagen du masar dig till gymmet.
..:: A dollar short and a day late. Story of my life ::...

2006-11-16 12:56
bomfalleralla
Man måste ha starka magmuskler för att ryggen ska hålla :)

2006-11-16 14:01
aequitas: Jag undrar fortfarande hur magträningen ska ge honom ryggmuskler vilket han var ute efter.

Slemväxt: Du som é vh-bo borde veta bättre :D
SHOW Stockholm | www.showstockholm.com

2006-11-16 20:07
DjBrunte om man vill ha en stark rygg(ryggmuskler) måste man träna magen oxå för att det ska hålla. dom är ett. det kanske inte var svaret på frågan utan mer ett tipps. han kan inte bara träna ryggen för då kommer han få ont!

2006-11-16 20:10
aequitas:

visst har du rätt men en majoritet som har problem med ryggen har för dålig bålstabilitet, och framför allt starkare magmuskler än korsryggar. Så DjBrunte är inte ute och cyklar, även om du har en poäng i vad du säger.
Men en att träna sig till en sån ostabilitet tar ett bra tag, speciellt om man inte tränar på gym.

Dessutom är INTE mag- och ryggmuskulaturen "ett". Du kanske menade att dom är varandras antagonister

2006-11-16 20:11
jävla fetstil det blev då...

2006-11-16 20:50
_theaerocrew 
hehe nää jag menade då inte att dom var ETT utan att dom ja vad ska man säga jobbar som ett... teamwork!! bla bla jag kan intre så mkt det enda jag fått lära mig är att man ska träna magen för att få en frisk och bra rygg!! annars har jag noll koll på sånt här!