I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

inför allsvenskan 2006 - supporterkulturtråden

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

   

2006-03-10 23:36

inför allsvenskan 2006 - supporterkulturtråden

Sorry admin, men jag tyckte att denna tråd behövdes. Mest för att avlasta den andra fin-fina tråden jag skapade. Mycket på whoa verkar handla om olika supportergrupper, så jag tog mig således friheten att starta en ren supportertråd.

Vad förväntar du dig av årets allsvenska, i supporterväg?

Jag måste säga att jag förväntar mig storartade koreografier av samtliga lag med större supporerföljen, förutom IFK Gbg. Förra året var nästintill pinsamt.

Lag för lag:

Djurgår'n: En enorm uppryckning på koreografifronten. En ny tifogrupp vid namnet Fabriken har startats och planerandet inför premiärmånaden är i full fart. Målet är att Fabriken ska ta över stafettpinnen som Ultras Sthlm tappade under det tidiga 2004. Sen dess har det varit ett stort vakuum i koreografiarbetandet, vilket vi nu hoppas fylla.

I övrigt lär det väl bli samma gamla vanliga English-race från oss. Vilket är rätt skönt ändå, tycker att ultrashetsen inom vissa supporterled kan bli lätt överdriven i många fall (tex Peking, Elfsborg, Malmö). Det bör bli samma gamla stela men ändå högtsjungande klack. Vi håller inte igång med våra sånger speciellt länge, men det låter ofta högt!

För övrigt är vår sittplats fenomenal i jämförelse med andra allsvenska klubbar.

Gnaget: Det hände mycket inom gnagets supporterkultur förra året, Sol Invictus etablerade sig och har enligt mig gått fram som en av de ledande grupperna i landet (eller som dom själva vill kalla sig, förening). Ultras Nord håller sakta med säkert på att utveckas till något helt ok med svenska mått mätt.

AIK-tifo har enligt mig extremt mycket att bevisa. Efter ett år i ettan bör ambitionen och skaparviljan ligga på max. Tror vi kan få se riktigt fräscha arrangemang i år. AIK-tifo/GI kommer nog som vanligt ligga i fronten vad gäller nyskapande.

Annars fortsätter väl Gnagets blandning av Fett English och Sydlänsk kultur. Lever ni inte lite väl mycket på trumman?

Bajen: Ja vad ska man säga? Hammarby Ultras sista chans? HU måste prestera, dom har haft för många mellanår nu. Många har nog gett HU sin sista chans för länge sen, men jag tror faktiskt på ett ganska bra år för HU, det känns som om gruppen har genomgått någon slags generationsväxling (jag har egentligen ingen större koll, va) och det ska bli spännande att se vad dom kan åstakomma.

Annars kör nog Bajen sitt race med ett flertal olika grupperingar. Ska bli intressant att följa UBs val att flytta tillbaka till Norra. Ett helt rätt beslut enligt mig, förstod inte vad dom skulle till Östra och göra från första början.

Malmö: Malmö har egentligen för dålig arena för att kunna bli bedömda rättvist. Men, för att vara ärliga: Jag stör mig något oerhört på Malmö. Ska inte gå in närmare på varför, eftersom inlägget redan är långt.

Nåväl, MT96 har dåliga förutsättningar för att göra något bra med. Men dom gör ändå det bästa av sin situation. Har svårt att ta alla malmös olika falanger på allvar. Men mest seriösa känns ju utan tvivel Supras.

Extremt mycket sydlänskt där nere, typ.

IFK Gbg: : Har en ny tifogrupp, som knappast kan göra sämre saker än LG.

Annars är Änglarna rätt intetsägande.



Jaja, det här är mina spontana tankar om året som kommer, jag vet att det finns folk som är mer kunniga än jag här inne när det kommer till detta område, och skulle gärna vilja höra era tankar om året som kommer.

Men, lämna helst firmasnacket på SS.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.