#66, super mario har slutat.
Jag blev verkligen ledsen idag när jag läste att legenden mario slutar med hockey, det kom väll kanske inte som en chock, men jag hade hoppats på å få se honom ett tag till. Mario är den grymmaste spelaren genom alla tider. Synd bara att han var tvungen att vara skadad eller sjuk hela sin karriär. Någon som vet några sidor med filmer med honom?
Lemeieux?
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.
Japp... :( Läste på AB och Expressen samt att som sa det under hockeymatchen mellan Nashville och Detroit.
Han borde lagt av redan innan säsongen. Jag har en film som heter The Mario Lemieux Show, en timme ungefär med klipp och sånt...
"Jasså?Därför som White Lions fått så mycket skit av media?Sveriges farligaste klack,hell yeah" - Zow P16
Hmm, den var visst bara 21 minuter. Jag har en annan med honom nånstans, ska försöka hitta den. Har fan över 70 gig hockey på datorn, blir en del att leta igenom. :D
"Jasså?Därför som White Lions fått så mycket skit av media?Sveriges farligaste klack,hell yeah" - Zow P16
KungVikke, det beror ju lite på hur man ser på saken. han var ju fortfarande en bra spelare, inte lika bra som förr dock. Jag antar att du menar att han skulle ha lagt av medans han var på topp? har också en film med honom, undra om det är den du talar om. ska leta vidare efter filmer iaf. :)
Det var ta mig fasen på tiden.
foot in mouth and head up ass, so what’chu talkin’ bout?
han e ju för fan 40bast!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
tråkigt, min favorit och enligt mig världens bästa genom tiderna!
taortan: hoppas du får ett berg i huvet när du är ute o spanar efter Basler, vem det nu är :)
wille, håller med dig, den bäste genom alla tider... :(
mario bästa genom tiderna? snubben kan ju inte åka bättre skridskor än mig? och jag skämtar inte när jag säger det...
Alltså, vad menar du? menar du att du åker bättre skridskor än honom när han va som bäst?
Det vet jag inte men jag vet att han har sugit på att åka skridskor enda sen han slutade för första gången... hans karriär är knappast i närheten av "the great one"s, han har ju inte ens varit bland dom bästa aktiva spelarna dom senaste åren...
arj-som-fan haha du har inte allt för bra koll på NHL, va?
jo? säg varför du inte håller med mig istället för att leka tuff...
e det konsigt han e slö? killen e 40 år gammal spelare i den åldern är långsamma, men det kompenserar dom oftast med annat t.ex spelförståelse. kolla på fredrik olausson, förmodligen en av de långsammaste spelarna i elitserien men endå en av de absolut bästa och ledar backarnas poängliga.. 2000-01 Pittsburgh Penguins NHL 43 35 41 76 18 18 6 11 17 4 2001-02 Pittsburgh Penguins NHL 24 6 25 31 14 2002-03 Pittsburgh Penguins NHL 67 28 63 91 43 2003-04 Pittsburgh Penguins NHL 10 1 8 9 6 2005-06 Pittsburgh Penguins NHL 26 7 15 22 16 detta e vad lemieux har presterat sedan sin comeback, 229 poäng på 170 matcher, räcker man inte till då?
lemieux är ju en av de skickligare skridskoåkarna som har total koll på vad som händer. jag antar att du inte gillar honom.
wille__ P19 Jätte imponerande stats, verkligen...men 170 matcher spelade över 5 säsonger..? medans andra spelar över 400 matcher över den tiden. Han har bra spelförståelse och kan lägga fina pass och slå in returer...men han är en gammal gubbe som snubblar på sina skridskor och inte fan har han nåt fysiskt spel. Jag tycker han var bra på 90talet när han fortfarande hade blodcirkulation i kroppen. humptyhump P18 Nej jag gillar inte spelare som inte kan åka skridskor ordentligt...han kan ju lika gärna springa runt med tofflor på fötterna och ett par läsglasögon.
arj-som-fan snubblar på sina skridskor och slår in returer hehe, kul! lemieux e förmodligen den mest skickliga spelaren genom tiderna med fantastiska handleder, och vad menar du med att han åker o snubblar, han e ju bara låmgsam, annars e han hur rörlig som helst och omöjlig att flytta på.. ja han e skadebenägen men måste han ge upp bara för det? om du kollar hans karriär så ser du att han aldrig gjort 80 matcher under en säsong, då borde han kanske lagt ner direkt? och att han ente kan jämföras med gretzky e ju bara skitsnack, seriöst! lemieux poängsnitt/match under sin NHL karriär: 1.88. gretzkys: 1.92. rätt jämnt väl? beundra: http://www.hockeydb.com/ihdb/stats/pdisp lay.php3?pid=3105
arj-som-fan, ursäkta, men man märker faktist att du inte har nån koll alls, sportintresserad är du kanske, men hockey kan du inte ett smack om, håll dig till gymnastik det är nog bäst så. :)
kan ente annat än att hålla med looPP ;)
LooPP Ehm...snarare du som inte har nån koll? låter som du lyssnar på alla andra som pratar o Lemieux och sedan håller med dom...jag kan garantera dig att jag har sett mer av Lemieux än någon som har skrivit i den här tråden... faktum är att hockey är den sporten jag har mest koll på. Påstår du att Mario har den bästa karriären igenom tiderna eller påstår du att han är en bra skridskoåkare? wille__ P19 Wayne Gretzky har bättre snitt och han har gjort det över ~500 matcher mer än Lemieux...hur kan du få det till att Lemieux är näre och till och med bättre än Gretzky? :S Och när jag säger att han snubblar menar jag precis som jag säger att han snubblar till allt för ofta när han ska accelerera. Mario är en hall of famer absolut men bästa genom tiderna? nej... Han är inte bra på att åka skridskor i dagsläget så just därför tycker jag att det var på tiden att han slutade... Om ni säger emot det här så är det ni som inte har koll.
arj-som-fan: Hur vet du att du sett Mario mer än mig tex? :) En bra skridskoåkare? Utan tvekan. En snabb? Inte överdrivet. Men den balans och styrka han hade gjorde att det såg så enkelt ut.
KungVikke Det vet jag ju iofs inte, men jag har ganska svårt att tro att du har det :P Jag har bara fått det intrycket när jag har sett honom spela att han är skitseg och kan typ inte accelerera av huvud taget utan han får åka några varv innan han kommer upp i normal hastighet :D
arj-som-fan: Jag kan inte svara på om du sett mer av mario än mig eller än någon annan här. Så vad får dig att tro att du sett så mycket mer än någon annan? Vad får dig att tro att jag inte har någon koll när det gäller hockey? Han är väll kanske inte den snabbaste just nu, men han var fortfarande en bra spelare. Man kan dock inte säga att han är lika bra som dom allra bästa i NHL just nu.
arj-som-fan: Varför har du svårt att tro det? Anledningen till att det ser ut som om han inte accelererar är att han åker så graciöst. Eller, gjorde. För 3-4 år sen.
kungvikke: över 70 gb hockey?? jaha, jag har ca. 20 mb livet är rättvist..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
arj-som-fan om gretzkys snitt ligger på 1.92 poäng per match och lemieux ligger på 1.88 e det väl ganska jämnt eller? ingen annan i är i närheten av dem snitten.. lemieux har kanske inte en bättre karriär än gretzky men det är ENBART för att mario gått skadat så mycket och där finns INGEN annan (förutom gretzky då) som kan jämföra sig med lemieux.. och varför skulle du ha sett mer av lemieux än mig? han är min absoluta favorit och jag kollar på honom så ofta jag kan och har alltid gjort.. och varför fattar du inte att spelare blir långsamma när dom blir äldre? det blir alla.. gretzky har själv sagt att om lemeux hade fått vara skadefri är han nog den ända som skulle kunna slå hans rekord.. men visst, the grat one var kanske en bättre spelare, tycker det är en smakfråga..
..och vad spelar det för roll hur mycket matcher man har spelat, skulle mats sundin vara bättre än än lemieux bara för han har gjort fler matcher? du verkar tycka att mario inte är den isåfall nästbästa spelaren genom tiderna utan i typ 10 top..?
pang_kwa: Aye, o mer blir det för varje dag som går :)
hjälp... :) LooPP Jag vet inte heller vem som har sett mest här, jag kan bara gissa. Baserat på din kommentar du gjorde som inte visade några tecken alls på att du kan nånting om hockey så trodde jag att du inte hade nån koll. Men varsågod och dela med dig om ditt hockeykunnande! KungVikke För att jag har sett väldigt mycket och hockey verkar inte vara särskilt populärt på whoa...men men wille__ Jo jag fattar visst att man blir slöare när man blir gammal, det är just det jag fattar. Och därför tyckte jag han var för gammal och slö för att spela i NHL. Givetvis platsar han fortfarande, men jag tycker han borde sluta med någorlunda heder. Jag tycker han är efter Gretzky med hyffsad marginal...jag tycker tex min absoluta favorit Steve Yzerman är bättre eftersom han har gjort många fler matcher som han har gjort nånting för sitt lag. Poäng är ju inte allting liksom. Det viktigaste är ju om man hjälper sitt lag att vinna matcher...det är ju en lagsport liksom. Dessutom har Yzerman fler poäng än Lemieux :) Förövrigt tycker jag Yzerman borde sluta nu också..
kollade på filmen Fearless Mario Lemieux Pittsburgh Penguins. Kan ju bara säga som så att man slutar inte att imponeras av honom, arj - som - fan, kolla på den å du kanske ändrar lite av din uppfattning. :) hur som helst fick inte Gretzky sin karriär förstörd som Mario, jag kan inte tänka mig att han mötte samma motgångar på plan och utanför plan, men det ska jag nog kanske inte uttala mig om?
arj-som-fan han slutar väl med heder nu, tycker du inte de? haha yzerman bättre än lemieux!? sluta nu.. lemieux är, och har alltid varit, en bättre ledare, en bättre tekniker, en bättre målskytt, en bättre passningspelare och speluppläggare.. det enda yzerman skulle va bättre på är väl tekningar, defensiven och att han ente är lika skadebenägen.. enda anledningen att han har gjort fler poäng är just att han har spelat fler matcher, och det vet du om ellerhur? va snäll och ta tillbaks det pinsamma uttalandet..
dessutom såg jag nu att yzerman endast gjort 12 poäng mer än lemieux på typ 600 matcher mer, men det e klart han är bättre än lemieux =P
arj-som-fan: Att du har sett väldigt mycket hockey är ett strålande argument. ;) Jag har inte missat en tv-sänd NHL-match på 10 år skulle jag tro. För övrigt är inte Yzerman i närheten av Mario. Dom ska inte nämnas i samma andetag. Mario är en generationsstjärna, Yzerman VAR en vanlig stjärna.
KungVikke kunde ente sagt det bättre själv..
wille: vet jag väl ;)
ni måste skämta...ingen är en bättre ledare än steve! verkligen inte mario.. att en spelare är skadebenägen är knappast någonting positivt.. klart man har högre poäng snitt om man spelar några matcher, vilar, spelar några till... till skillnad från dom som spelar konstant...då är det klart att man får svackor ibland. Men jag ska inte säga att Steve Yzerman är en bättre playmaker än Mario för där är det bara Gretzky som kan mäta sig med honom....men jag står fast vid att Steve Yzerman är en bättre spelare som helhet i slutändan... Om jag visste allt jag visste nu och fick bestämma vem jag helst skulle vilja ha i mitt lag i från början till slut i deras karriärer så är det ingen fråga om saken... lemieux är, och har alltid varit, en bättre ledare, en bättre tekniker, en bättre målskytt, en bättre passningspelare och speluppläggare haha visst mario är bättre passningsspelare OCH speluppläggare men yzerman är bättre på att åka skridskor framlänges, baklänges, på ett ben och på det andra benet!! ;) Vad jag menar är att med dom där argumenten så kan du säga att Mario är världens näst bäste playmaker, det är inga argument för att mario är världens näst bäste spelare genom tiderna. KungVikke Oj då, det var en hel del...du kanske har sett mer hockey på TV än mig då! Huvudsaken är att Mario inte är bättre än Gretzky och sen om ni ska vara partiska så kan jag lika gärna säga att Yzerman är bättre än Mario Lemieux för det tycker jag!
varför väljs mario till kapten i OS, wordl Cup mm. om yzerman är en bättre ledare!? orkar ente disskutera med dig mer, lemieux är MINST den näst bästa spelaren genom tiderna och yzerman är kanske top-20!
varför han väljs till kapten i world cup? för att yzerman inte är med?
varför han väljs till kapten i world cup? för att yzerman inte är med? Och hur kan det komma sig att Mario är med men inte Steve? ;)
för att steve är en gammal gubbe som inte pallar vara med... han har ju givetvis blivit förfrågad varje gång det är nåt. senaste world cup så var han skadad om jag inte missminner mig :S
arj-som-fan okej.. var han inte med i OS heller, för där va mario oxå kapten, och han hade varit det nu oxå om han inte tackat nej OCH DET VET DU OM!
äh, bara för att han var kapten i os betyder inte att han är bättre kapten än yzerman! yzerman är kapten för detroit och vann 3 stanley cups åt dom!! så många vann inte mario med sina pingviner!
nä han vann 2, so what? tror du allt hänger på en spelare? (även om det kanske gjorde det många gånger när Le magnifique tog allt i sina egna händer) red wings alltid nästan alltid när jag hållt på pittsburgh varit ett bättre lag.. jaså inte? borde inte gretzky veta vem som e bäst kapten?
blev lite fel där men ja du fattar =P
Jorå visst vet han det...och Bengt Åke Gustafsson vet förstås att Hannula är bättre än Nylander och Holmström ;)
arj-som-fan: "klart man har högre poäng snitt om man spelar några matcher, vilar, spelar några till... till skillnad från dom som spelar konstant...då är det klart att man får svackor ibland." Det där argumentet håller inte heller enligt mig. Det är bra mycket svårare och jobbigare att spela när man precis kommit tillbaka från skada än att spela många matcher i rad. Det är ju inte direkt så att Lemieux oftast bara vilade några matcher åt gången, dom gånger då han vilade. Utan många gånger åkte han ju på svåra skador, skador som tog tid att läka. Visst, man blir rätt så slutkörd av ett hårt matchande fast det vägs ändå upp av att man har fått upp det rätta flåset och att man är van vid att spela match. Antagligen så hade Lemieux haft ett ännu bättre poängsnitt om han inte vart så skadedrabbad. Självklart är Steve Yzerman en mycket bra spelare. Men inte lika bra som Lemieux. Kanske skrev lite luddigt, men tror nog ändå att jag fick fram min poäng.
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö
arj-som-fan, varför han har blivit skadebenägen kan ju bero på samma sak som foppa, är man bra så finns det bara en sak att göra i NHL(och Peter Nordström) att skada spelaren. eller så spelar dom mycket hårdare mot den spelaren, har jag fel? men jag kan ju inte neka till att Steve är en bra spelare, men att du jämnför honom med Mario tycker jag bara är pinsamt.