I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

surfing..finns det nånstans man kan lära sig

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2005-07-09 19:00

surfing..finns det nånstans man kan lära sig

surfing har alltid varit en grym grey för mig..då det inte finns väder diretk till det i sverige finns inte möjligheterna att lära sig men ja tänkte om det finns kasnke på västkusten eller i när heten av sverige tex danmark ?

om nån kunde ge lite tips om ställen..annars får man åka till australien efter man slutat läsa..:D

cheers

2005-07-12 19:16
!LÅS INTE DEN HÄR TRÅDEN!

2005-07-12 20:09
du kan ju alltid åka till frankrike
Holden makes a great deal to australia

2005-07-13 00:25
Kom hem idag från lanzarote. Skulle ha surfat 2 veckor men fick problem med transporter så det blev lite surfing och mycket dykning istället. Men kul var det, nackdelen med att ta med egna grejer är att det kan pajja, nosen på min sprillans shortboard gick av under flygresan :/ försäkring täcker ju men ändå jobbigt.

Lär dig själv, det gör jag. Har man bara ett brinnande intresse så löser det sig så småning om.

Tror inte det finns några surfskolor i sverige.
frankrikes, spaniens, portugals atlantkust är helt ok till riktigt bra beroende på när man är där. Vinterhalvåret är bäst, men då får du också paddla med minst 5mm våtdräkt. Gjorde iof jag på lanzarote nu också.

Man kan surfa i sverige också men det har jag mindre koll på.
www.kallsupen.com & www.smhi.se

Kolla www.wannasurf.com & www.wavewatch.com sen är det bara planera upp en resa :)

2005-07-13 17:01
MOWQLI P60
vart bor du? det finns en hel del ställen i sverige. jag skulle rekomendera Torö om du ska LÄRA dig att surfa. där finns det alltid ett gäng rutinerade locals(trots att de inte är locals) som hjälper dig. om inte annat kan du kolla efter mig!

kom precis hem från californien där surfingen var grym. bästa spotsen där är helt klart Malibu och söder om piren i Santa Monica. det är dock dyrt att dra dit men där har du uthyrning av våtdräkter och brädor efter hela strand-promenaden, dessutom rätt billigt.

lycka till!
"Skiing without avalanches would be the perfect sport. On the other hand it's what makes it fun."

2005-07-13 20:59
TrallFall P27 : Funderar på att flytta till cali nästa år (san franscisco) och surfa/jobba. Var du där uppe och surfade något?

2005-07-14 11:19
valero P1
ja, jag var även upp till san francisco en sväng. klimatet där är helt annorlunda jämfört med orterna jag nämnde ovan, dvs söderut. klimatet i san fran är som en blåsig svensk sommar. surfingen är inte alls lika bra här/där som längre söderut. ska du vindsurfa är det dock riktigt bra. det är dock inte långt till santa cruz där du får tag på bra vågsurfing. tar max en timme dit från san fran.

själva staden san fran är ju underbar och vill man köpa knark eller andra olagligheter så kan man gå eddy's street så har du genast ett gäng säljare på dig som vill sälja. om man inte knarkar eller gillar olagligheter(som mig) skall man passa sig för denna gata då den är välfylld av kriminella gangstas.

jag rekommenderar verkligen san francisco, dock kanske inte för den bästa surfingen finns där... om jag skulle åka någonstans för att endast surfa och jobba skulle det helt klart bli santa monica. nära till allt skoj och riktigt bra surfing.

lycka till!
"Skiing without avalanches would be the perfect sport. On the other hand it's what makes it fun."

2005-07-14 13:12
TrallFall P27 : Tackar, 1 timmes bilresa låter ju bra, om jag flyttar dit ska jag försöka få tag på en rishög till bil och då är det ju rålugnt. Kruxet är att jag förhoppningsvis kan bo rätt så gratis i san fran så det blir ändå ett klart val.
Var du nere nått i san diego?
Ett hett + i kanten tycker jag är närheten till mexico också :)
Helt underbart.

2005-07-14 13:24
valero P1
nej, jag skulle ha dragit ner dit var det tänkt men jag stannade i santa monica istället, det var för grymt för att lämna det stället helt enkelt.

har du ansökt om greencard etc? förbannat svårt att få jobbtillstånd i staterna skall du veta...

2005-07-14 13:58
Aha i see, får kolla in santa monica then :)

Har inte ansökt ännu, så länge man har fast jobb i usa behöver man inget green card. Men som du säger det är svårt.
Har en del "nära" släkt i usa så jag ska höra med dem, eventuelt kanske det blir lättare att få uppehållstillstånd osv.

2005-07-17 20:22
tackar valero och trallfall..ska forsätta kolla upp..fårse hur det blir ska plugga lkart sista året sen får ja se om ja ska åka til usa o plugga så kasnke ja komemr till en skola på västkusten ananrs får man åka till australien:) men jas ka kolla upp om det finns nåt nice här i sverige..ciao

2005-08-01 23:15
Såg ett program på tv idag om surfare i Norge.."Sand" eller nått sånt hette stället, såg rätt fräsigt ut, men kallt! Vågorna var det inget fal på dock..
There´s no point of living if you can´t feel alive....

2005-08-02 09:56
MrMeaL P2
stadlandet, voss, lista, refsnes? vilken kanal var det på?

2005-08-02 11:31
ÅK till Biarritz var där för några veckor sen...underbart
hon e ju en riktig pingla, snacka om bekräftelse

2005-08-03 14:20
Biarritz e mycket trevligt... ska man jobba etc är det svårt att få jobb. det finns dock en skog där man kan bo, helt gratis...

2006-03-02 17:45
www.xtravel.se

ska åka med dom efter lumpen!