I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Frisks rapport: Mourinho har rätt

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

   

2005-04-08 03:13

Frisks rapport: Mourinho har rätt

LONDON.
José Mourinho hade rätt.
Frank Rijkaard försökte påverka Anders Frisk.
Uppgifterna från Frisks hemliga Uefa-rapport läckte ut i England i natt.
Det som Daily Express publicerar i dag är sensationellt.
Tidningen berättar att de tagit del av den rapport som Frisk lämnade till europeiska fotbollförbundet, Uefa, efter incidenten i halvtid i matchen Barcelona-Chelsea.
Klart är att Frank Rijkaard gick fram till Frisk.
Chelsea, med Mourinho i spetsen, har hela tiden hävdat att Rijkaard gjorde det för att påverka Frisks bedömning, Rijkaard och Frisk har bestämt hävdat det enbart var för en kort hälsning.

Ute på hal is
Nu verkar Mourinho få rätt.
Enligt Daily Express skriver Frisk själv i rapporten hur han tvingades avvisa Rijkaard:
- Det här är inte rätt tillfälle eller plats att diskutera matchsituationer. Gå tillbaka till ert omklädningsrum.
Därmed gör Frisk klart att Barcelona-tränaren var ute på hal is.
Chelsea-ledningen har hävdat att mötet skedde inne i domarrummet, så var inte fallet. Istället konfronterade Rijkaard svensken bakom en glasskärm, precis utanför domarnas eget rum. Ett område som ska vara avstängt för utomstående.
Mourinho fick senare två matchers avstängning, samt motsvarande 120 000 kronor i böter för sina verbala attack mot Uefa och Frisk.
Bara några dagar senare valde Frisk att lägga av som domare på grund av alla hot som drabbade honom och hans familj.

Tittade på tv
I går satt Mourinho i sitt hem och såg Chelsea besegra Bayern München. I matchprogrammet uttryckte han återigen sin frustration:
- Om jag skulle säga vad jag känner i själen skulle jag bara dra på mig mer uppmärksamhet och mer rubriker.
Han har lovat Chelseas ledning att inte göra fler uttalanden i frågan.

**
Mourinho får böta 120000kr
25 februari: "Det känns som man är med i en dokusåpa", säger Frisk dagen efter Chelseas hot.
12 mars: Anders Frisk meddelar i Sportbladet att han slutar som döma fotboll med omedelbar verkan. Orsaken är dödshot och förföljelse från Chelseasupportrar.
13 mars: Europas domarkår reagerar starkt på Frisks beslut och går till attack mot Mourinho.
"Han måste straffas", säger schweizaren Urs Meier.
1 april: Uefa dömer José Mourinho till 120 000 kronor i böter och två matchers avstängning för portugisens uttalanden.

aftonbladet.se

->
jaha där ser man, är det sant så ställer det ju iaf mourinho i en bättre dager.
det jag inte riktigt förstår är hur uefa kan döma någon på en smula falska premisser när de själva sitter på en erkännade redovisning från frisk?
lev väl