I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Stora stygga djurgården

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

   

2004-07-30 17:05

Stora stygga djurgården

Det är vid sådana här tillfällen man är glad att Jönköping är fritt från ett allsvenskt lag.

Igår efter sporten så visade Smålandsnytt ett skräckreportage om difs invasion. KFFs klackledare intevjuades och beklagade sig över de bråkstakar som finns bland gårdarna. "De kan ju hoppa på och provocera helt vanliga människor".
Inslaget forsatte med att gårdarna med största sannolikhet inte har glömt förra årets match då 1000 pers trycktes in på en sektion för 600. Polischefen intervjuades och frågades om värsta tänkbara scenario och om de de hade resuser för att klara av invasionen. Jag fick till min stora fasa bara ett tveksamt nja till svars.

Mina funderingar efter reportaget är om det inte är dags att gå ett steg längre en fotbollsbörbundet som i min mening handlar svagt. De försöker så gott det går att förhindra det hulliganerna kallar "läktarkultur" och de lägger högriskmatcher (i princip alla) på vardagar. Men nu kanske det är dags att inte låta folk åka på bortamatcher. Efter det är inslaget så verkar det helt klart vara det bästa för säkerheten..

Johan Cruyff sade 89, att IFKs första UEFA-cupguld var det mest positiva i europeisk klubbfotboll under hela decenniet! - och var i stånd att föra matcher även på bortaplan mot europeiska toppklubbar