I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Spoilers] A Song of Ice and Fire - George R.R. Martin

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2013-02-23 12:56

[Spoilers] A Song of Ice and Fire - George R.R. Martin

Det finns ingen tråd! Därför måste jag skapa en. Det är en tråd för diskussion om den knepiga plotlinen, alla sidoplots och allt däremellan. Vem är vem? Vem är vad? Vad är vad? What's going on?!

First things first. Vem hejar ni på? Jag hejar på Stannis Baratheon, eftersom han
Spoilerfaktiskt är den enda som tar hotet beyond the wall seriöst! Han förstår att det är det viktigaste just nu, trots att han slåss vid sidan av också, eller vad man ska säga. Han har förstått grejen!

Vad tycker ni om böckerna? Tredje är, enligt mig, bäst hittills. Den är så underbar att jag håller på att lyssna på den igen. Ska nog läsa den också, har inte gjort det.

Personligen har jag lite svårt att hålla koll på allting. Känner att jag behöver läsa allting igen, för att verkligen hänga med.

Vet inte riktigt vad jag ska skriva, men det är åtminstone en början :)

Fridens!

"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2013-02-23 18:47
Morsan hade en teori om att
SpoilerCold Hands är Benjen Stark!
- Dexter Morgan
Hangaround

2013-02-24 16:03
Har tänkt samma sak^^
Riktig bra böcker, gillar att dom flyter som "verklig historia" och inte är karaktärsbundna, vad som helst kan verkligen hända i maktspelet.

Allting känns trovärdigt, speciellt det övernaturliga p.ga. hur människorna reagerar på "det".

2013-02-24 22:18
Har inte tänkt på det förrän hon sa det och nu kan jag se det!
Verkligen! Martin är inte dålig på det där inte. Dock tycker jag att fjärde boken blev ganska tråkig. Han borde inte ha delat upp fjärde och femte som han gjorde. Snarare bara kapat på mitten så att allas POV kom med, blev lite drygt när man saknade en hel del karaktärer och så...

Hoppas att han inte går och dör innan han har skrivit klart!
- Dexter Morgan

2013-02-27 02:01
VARNING KOLLA BARA SPOILERN OM NI LÄST ALLA BÖCKER

Spoilertror defintivt att cold hands är benjen stark. Vad tror ni om om Jon Snow då, är han kolad för evigt eller kommer han återuppstå med hjälp melisandre? Eller dog han kanske inte alls? Jag är nervös som fan, även om Snow antagligen inte ens kommer ha några kapitel i nästa bok. Hoppas för övrigt att Arya kommer gå helt crazy nästa bok.

Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2013-02-27 09:02
Spoiler som svar på föregående!
SpoilerSnow får fan inte vara död! Då kommer jag antagligen besöka Martin i hemmet och ge honom en redig jävla lavett! Sen ska jag dö och hemsöka honom. Muahahaha. Nej, men han är inte död. Det går ju inte. Helt omöjligt. Snälla låt honom inte vara död!
Arya är så jävla awesome just nu. Love it!!

Finns för övrigt två kapitel från nästa bok att läsa på Martins hemsida (som är så JÄVLA ful!) och det kommer komma ut öl också. Första ölen som kommer ut, blir house Lannister, eftersom det
Spoilerär dom som sitter på tronen just nu. Det ska bli kul.

Btw (också en ordentlig spoiler från bok 3)
SpoilerNär Joffrey dog.. Åh, jag var så lycklig, den känslan var... helt jävla fantastisk! Alltså, han var verkligen The Bitch King, och när jag kolade vippen. Åh, vilken härlig känsla! Haha
- Dexter Morgan

2013-03-05 01:12
gillar att dom flyter som "verklig historia" och inte är karaktärsbundna

Word,blir så fet story hela tiden och fett spännande.
Har läst om denna serie flera gånger nu

Brazen SpoilerHaha det gick ju till skitroligt också värsta långsamt och så fick han ju lida massor.
Margary Tyrell är ju bara en jobbig person.Längtar till nästa bok! Tvärjobbigt att tänka att det är så långt kvar tills nästa. Spännande att få veta mer om Aegon Targaryen (fastän han är en hjärntvättad liten kid som tror han vet allt) och hela deras gäng. Tyckte det var intressant att läsa massor om deras story och mer om de fria städerna och allt bullshit som händer där. Hoppas att drakarna kommer göra horhus och gå loss,tycker de borde ha en fett större roll.

http://www.inminds.co.uk/boycott-israel-2012.php

2013-03-05 13:01
SpoilerFörresten,sjukt sätt Tywin Lannister dog på,jag blev fett förvånad men ändå inte att han dog till slut. Tyrion knäcker sönder!
Man trodde ju att det skulle bli värsta fighten.

2013-03-05 17:41
SpoilerJag tror att Snow är Rheygar (minns inte hur det stavas) och Neds syrras unge!
- Dexter Morgan
Hangaround

2013-03-05 23:53
hur får du det att gå ihop?, ifrågasätter inte, blir nyfiken.

2013-03-06 08:52
Hur var det jag tänkte nu igen... Lyssnade på tredje boken igår.. Och SpoilerWhite beard/Barristan pratade med Dany om hennes bror och allt det där. Så sa han/hon att Rheygar skulle gifta sig/var gift med Ilya (?) från Dorn, men gav rosen till Stark-bruden. Och att han sedan "kidnappade" henne. Vad jag tror, är att det var kärlek mellan dom och att hon inte "ville" vara med Robert B. Och att hon dog i barnasäng.

Sen var det någonting mer jag har glömt, men aja :p haha
- Dexter Morgan

2013-03-06 10:27
SpoilerOkej, jag vet, han ungen som är vapendragare (heter det så på svenska? haha) för Dundarean (the Lightning Lord) berättade för Arya om Snow's morsa, som var hans wetnurse också, men jag tror inte på det! haha

Det är så många berättelser och historier som korsas och det är så svårt att hålla koll på allt. Känner att jag måste läsa alla böcker igen och skriva ner allt som händer. Dra paralleller och sätta upp en sån nålkarta typ xD haha
- Dexter Morgan

2013-03-06 11:12
SpoilerSkulle inte Rhaegar egentligen ha gift sig med Cersei? Det som var planen hela tiden ju.
Men sen ville inte Rhaegar ha Lannisters på tronen så han sket i Cersei.
Också,hur kan Snow vara Rhaegar? Också nyfiken så spekulera gärna
Tog upp och läser om boken för sjätte gången och spekulerar sönder i min egen hjärna,skönt att ha någon att göra det med.
Jag trodde först "the white walkers" att en av dom kunde vara gamla Targaryens.

2013-03-06 16:24
SpoilerNej, det var ett förslag från Tywins sida, men som the Mad king sa: haha, skulle inte tro det va! om. Hehe. Och varför inte, han verkade ju faktiskt vara förälskad i Stark-bruden. Hans giftermål var inget han ville heller. (Tror dessutom att Lannister ställde sig på Baratheons sida, för att han blev pissed efter som the mad king sa nej till hans förslag.
Snow är inte Rheagar, han är Rheagars son (om det var det du menade? Blev lite osäker). Vad jag tror så låg Rheagar och Lyanna (visst är det så hon heter? så sjukt många namn!!) hade ett förhållande. Det sista hon viskade till Ned innan hon dog, tror jag handlade om Jon Snow (som faktiskt blir en Snow, eftersom det var utomäktenskapligt. Vet inte heller vad Targaryans har för "bastard-name", känns inte som att dom har något?), att det var hennes son och att hon ville att Ned skulle uppfostra honom som hans egen. När dom skiljs åt, säger Ned till Snow att dom ska prata om hans mamma nästa gång. Tror att det bara är Ned som vet vem mamman är, ingen annan. Drygt, för han är död! haha

Men som sagt, hade varit skönt att läsa om allting och skriva ner alla teorier. Blir så sjukt rörigt att ha allting i huvudet!

Sorry för alla felstavningar på namnet. Men har bara läst första boken och lyssnat på resten. Blir lite svårt att hänga med.
- Dexter Morgan

2013-03-11 10:25
SpoilerVad hände/händer med wildlinggirl och Rickon? efter andra boken så är dom ju inte med längre,kommer han göra en fet comeback som king of the north eller vad tror ni händer? Hans varg är ju ute och härjar vid the wall i alla fall.

Vad händer med alla Roberts bastards? Typ Gendry,Mia,Edric osv. Tror ni de också kommer få reda på och göra revolt? (Edric vet ju redan att han är son till Robert.)

Jag hade nog inte riktigt tänkt på att Snow kunde vara Rhaegars son med Lyanna,kanske stämmer. I vilket fall så tror jag att han är hennes son och inte Eddards.

Så mycket jag vill skriva med det för mycket som ska ut,får vänta lite.

2013-03-11 10:26
SpoilerTywin Lannister ville ju ha allians med Targaryen,men för att håna Tywin så gifte sig ju Rhaegar med Elia . Det istället vilket gjorde Tywin förbannad och därför han marscherade mot King's Landing för att ta tronen från han som hånat honom?

2013-03-11 13:57
SpoilerMartin har sagt att hon wildling kommer få en större plats i böckerna, eftersom han gillade hur hon utvecklades i serien :). Så jag tror att, när Davos sticker iväg och letar efter Rickon, får vi veta vad som hände med dom. Rickons varg som härjar vid The Wall? Vad har jag missat?
Gendry stötte man på lite snabbt i bok, öhmn, ja (?), fjärde va? Det var typ när det var Briannies PoV.
Det om Tywin är mer att han blev arg, men han vågade ju inte göra någonting helt säkert, förrän han visste att Baratheon skulle vinna. Dock var han mest orolig för vad Jamie skulle göra!

Ja, det finns så jävla mycket. Åh, börjar bli lite jobbigt hehe. Inte lång tid kvar nu!!
- Dexter Morgan

2013-03-27 08:25
SpoilerDet står i tredje boken att Jon Snows mamma heter/hette Wylla från nere i Dorne.
Och han Edric Dayne som nämns med lila ögon och vitt hår,kan han vara en Targaryen? nån bastard också? Fast han är ju lord står det.

Inte lång tid tid kvar nu!!

2013-03-27 20:14
SpoilerMen är hon verkligen det? Folk säger ju både det ena och det andra så :p. Kan tänka mig att det bara är ett namn. Vem vet någonting, egentligen?
- Dexter Morgan

2013-03-27 20:15
Btw, någon som har läst The Tales of Dunc and Egg? :D Dom borde verkligen vara "mellanspel" för säsongerna! Typ tecknade avsnitt eller whatever, hade varit guld ^_^
- Dexter Morgan

2013-05-15 16:17
Martin believes the two last volumes of the series will be big books of 1500+ manuscript pages each. By October 2012, 400 pages of the sixth novel had been written, although Martin considers only the first 200 as "really finished", the rest still needing revisions. Martin hopes to finish The Winds of Winter much faster than his troublesome fifth Ice and Fire novel. In the past, Martin has angered some of his fan base for repeatedly estimating his publication dates too optimistically; therefore, he has refrained from making hard estimates for The Winds of Winter's final release date. A realistic estimate for him for completing the sixth novel might be expected at three years, at a good writing pace of roughly 500 manuscript pages per year, but ultimately the book "will be done when it's done". Martin has acknowledged his concerns about the final novel not being completed by the time the HBO series Game of Thrones finally catches up in its story line to the novels. Martin does not intend to separate characters by geography again, as he was forced to do because of the unpublishable length of A Feast for Crows' original manuscript. But he said if "Three years from (2011) when I'm sitting on 1,800 pages of manuscript with no end in sight, who the hell knows".

Så där har vi det! Han kommer att dö innan dom sista två böckerna kommer ut. What fun! -.-
- Dexter Morgan

2013-05-21 17:57
SpoilerSka droppa lite knowledge här: Jon Snow är tvärklart det där "jobbiga" ligget utan protectizone som Lyanna och Rhaegar hade. Det finns en dude till förutom Ned Stark som vet (kanske hans kids också´). The man the myth; Howland Reed. Det var han och Ned som var de enda som klarade sig från fighten med kingsguard utanför det där tornet dit Rhaegar hade tagit Lyanna. Hon dog ju i sitt eget blod, men vem skulle ha skadat henne liksom? Klart hon dog i barnsäng. Dessutom som Brazen nämnt innan: Ned har gett ett löfte till henne som han har hållit stenhårt på. Det är antagligen det enda han har ljugit om i hela sitt liv (för Robert Baratheon när han frågar om vem Jons mamma verkligen är, och Ned bara ger med sig). Okej så till en mer spekulativ spekulation: Jag har bestämt mig för att Daenerys är Aegon the Conqueror (första Taragyen kungen) reborn och att Jon Snow och förhoppningsvis den där tröga Aegon pojken blir hennes motsvarighet till Aegon the conquerors systrar. Tre drakar tre huvuden, Danereys sitter på Drogon och sen får dom två andra slåss om de båda andra. Vad tror ni om den kaosspekulationen?
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2013-05-27 08:19
The_Sun_God Jag har spekulerat om precis det du skrev,jag tror fan det stämmer.

2013-06-03 12:49
håller på läsa böckerna nu, e på tredje boken så vågar inte läsa vad i har skrivit, dock är jag stolt ägare av en signerad version av femte boken :)
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.