I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[ber om) Tips på Sci-Fi i rymden

Hobby & Fritid - Kultur & Media

Rappare

2011-07-29 20:48

[ber om) Tips på Sci-Fi i rymden

Jag söker filmer i stil med Alien, Pandorum, 2001 och nya versionen av Battlestar Galactica som handlar om paranoia och klaustrofobi på ett skepp i rymden.
Jag har redan handlat in Battleship Yamato även om jag inte sett den än. Men alla tips är mycket välkomna.

2011-07-30 00:13
Event Horizon
Moon

Dom jag kom på nu.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2011-07-30 05:46
Jason X ;)
Redline!

2011-07-31 17:27
Om någon har tips på bra Sci-Fi böcker i allmänhet så kan ni väll skicka tips till mig via PM (vill inte förstöra stackarens tråd). Jag har inte läst NÅGOT sci-fi men är grymt sugen...

2011-08-01 13:48
Solaris borde qualifya om Moon gör det.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2011-08-01 16:34
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.
Moderator

2011-08-01 22:33
Jag tänkte tipsa om Cargo, men jag vet inte om den passar beskrivningen. Eh, vafan jag säger Cargo ändå!
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Moderator

2011-08-01 22:35
Moon är, enligt mig, en av de absolut bästa sci-fi filmerna på senare år. Fruktansvärt bra!

Ang. Pandorum:

SpoilerFilmen är superbra tills det att "mutanterna" dyker upp. Utan monster hade filmen varit så sjukt mycket bättre. Nu är det bara en okej sci-fi film i mängden av okej science fiction.

(Inlägget ändrat av Squirtle 2011-08-01 22:35:30)
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Rappare

2011-08-02 08:39
Tack för tipsen! Moon har jag faktiskt redan sett, men håller med Squirtle om att den är fantastiskt bra. Sci-fi gjort rätt helt enkelt.

Ska genast kolla upp ett gäng av dessa.

Squirtle

Ang. Pandorum så kan jag absolut hålla med om det du säger, men jag tog den som exempel på något lite mer actionfyllt i den setting jag är ute efter. Den är fortfarande förrvirrande, och öppningen är väldigt stark.
Rappare

2011-08-11 17:50
Alright, har tagit mig för att se Event Horizon, Sunshine och Solaris och alla tre kändes som precis det jag letade efter trots att de är väldigt olika filmer.
Det de har gemensamt är att de i början är ganska långsamma, inger ger känslan av mysterium och isolering genomgående samt alla är starka filmer med det borträknat.

Sunshine var nog min favorit här just på grund av fokusen på att ha den så trovärdig som möjligt gällande vetenskapen kring både fenomenet de måste stoppa samt tekniken de använder för att nå deras mål. Även intressant när det bara är de rent fysiska förhållandena i rymden som är deras primära fiende. Blir även sjukt spännande på slutet.

Uppskattar gärna mer tips om någon ruvar på.

2011-08-11 20:31
Kanske inte den filmen du söker men Contact tycker jag är en intressant och filosofisk sci-fi/mystery film. Klart sevärd.

http://www.imdb.com/title/tt0118884/
pistol
Rappare

2011-08-12 12:44
Contact har jag faktiskt redan sett, men det är kanske länge nog sen att det är värt att återbesökas. Tack för påminnelsen!

Kan även fylla i med att Space Battleship Yamato var helt värdelös. Effektfilm med sub-par effekter och för mycket story inpackad trots dess 2.5h speltid. Kanske borde researchat filmen lite mer innan jag slösade min tid på den.