I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Top 10 favoritböcker

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2010-12-05 21:47

Top 10 favoritböcker

Det finns en hemsida där olika amerikanska författare postat sin lista över sina tio favoritböcker genom tiderna. Finns vissa intressanta val; några mer förutsägbara (Norman Mailer har Brott och Straff, Bröderna Karamazov, Anna Karenina, Krig och Fred, Moby Dick bland andra, på sin lista), andra mycket överraskande (kolla bara på David Foster Wallaces lista). Här är länken: http://www.toptenbooks.net/

Tänkte att vi också kan posta vår egen lista. Här är min:

1. Lolita by Vladimir Nabokov
2. Gone with the Wind by Margaret Mitchell
3. The Breast by Philip Roth
4. The Metamorphosis by Franz Kafka
5. The Great Gatsby by F. Scott Fitzgerald
6. The Sufferings of Young Werther by J.W. von Goethe
7. The Overcoat by Nikolai Gogol
8. The Real Life of Sebastian Knight by Vladimir Nabokov
9. Portnoy's Complaint by Philip Roth
10. Midnight's Children by Salman Rushdie

2011-01-17 13:24
Ormen - Dagerman
Blindheten - Saramago
Vredens Druvor - Steinbeck
Skattsökararen - Le Clezio
Snö - Pamuk
Stäppvargen - Hesse
Drottningens Juvelsmycke - Almqvist
Pesten - Camus
Doktor Glas - Söderberg
Gösta Berlings saga - Lagerlöf
"Fletch, he truly defines grace under pressure"
Redaktionen

2011-05-10 18:52
The Alchemist
By the River Piedra I Sat Down and Wept
Brave New World
Veronika Decides to Die
Shantaram
1984

Brida
Eleven Minutes
The Pilgrimage
Factotum

orkade inte göra mer än att kopiera min facebooklista över böcker, håll till godo.

och jaa, jag hade en ganska bra sommar med paulo coelho för ett tag sen, det borde alla ha.

fetstilade två klassiska favoriter som verkligen borde läsas.
namaste

2011-05-11 21:22
Coelho, tål inte honom. Vidrig pseudofilosof.

2011-05-14 21:00
Håller med om Coelho. Zahiren är nog den sämsta bok jag läst.

2011-05-15 14:11
Brazzo: Jag har svårt för Midnattsbarnen. Kan du motivera mig att ge den en ny chans? :)

2011-05-19 01:06
Fletch

Läste du den i översättning? Det bästa med boken, tycker jag, är språket (blev såld redan efter ett par meningar in i boken) och för att riktigt uppskatta det måste man nog läsa boken på originalengelskan. Själva storyn, som är småkul med sina magiska inslag och all symbolism, blir lite väl tråkig efter ett tag eftersom handlingen är så pass omfattande med en massa subplots. Så det jag kan säga är väl egentligen att om du inte uppskattar de första sidorna av boken för det lekfulla och kvicka språket, då är det nog ingen idé att fortsätta läsa.

2011-05-19 12:05
Okej, kanske ska testa den på engelska då. Många böcker lider ju av översättningen. Jag gillade dock det småroliga i boken, men till slut kändes det som att den trampade vatten.

Kul att du gillar The Overcoat också. Är en av mina favoriter också.

2011-05-21 02:22
Ja, Gogols "The Overcoat" är ju underbar. Jag har sedan jag gjorde listan även läst hans novell "Näsan", vilken jag skulle inkludera i listan idag. Men framförallt är "Döda själar", som jag också läst först nyligen, verkligen fantastisk (men egentligen bara första halvan av den). Läste i samma veva "Taras Bulba" av honom, men den gillade jag dock inte alls.

2011-05-21 16:37
Oj, det är lyx att ha tid att läsa. Ska definitivt kolla in "Näsan". Har bara hört gott om den.

Skulle vilja uppgradera Solsjentitsyns "Den första Kretsen" om vi nu har snöat in oss på rysk litteratur.

2011-05-27 21:34
Fletch

"Näsan", en novell, läser du ut på en halvtimme. Och då räknar jag in den upprepade omläsningen av extra fyndiga formuleringar och tiden det tar att irritera din omgivning med högläsning av dessa.

Solsjentinsyn har jag inte läst något av och vet knappt vem det är; namnet associerar jag till Sovjet, skägg och Nobelpris, utan att googla. Men för att fortsätta på samma tema (rysk litteratur): ska närmast läsa "Mästaren och Margharita" av Bulgakov.

2011-05-28 16:09
Haha!

Dina associationer stämmer väldigt väl.

2011-06-12 17:46
Jag ska nog ge mig på en topp 10 också, utan inbördes ordning:

Mästaren och Margarita - magisk realism när det blir som bäst.
Ristat i damm - dekadent och mysig. får representera beatgenren
Kappan - Gogol är ju fantastisk
Stäppvargen - favoritbok i många år, läste på gymnasiet. håller den ännu?
Garp och hans värld - Fantastiskt underhållande historia
Främlingen - På gymnasiet var den min favorit innan jag läste stäppvargen
Skuggan över Innsmouth - För stämningen som byggs upp mer och mer
The Stranger Beside Me - får representera biografigenren
På Chesil Beach - språkligt perfekt, Nobelpriset till McEwan!
Den unge werthers lidanden - Många år sen. men den trollband mig.

Första gången jag försöker mig på en lista. Har läst ganska mycket under många år så gör jag en ny lista ser den nog helt annorlunda ut.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.