I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Toplista regissörer

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2009-09-10 19:30

Toplista regissörer

I denna eminenta tråd får ni en möjlighet som ni alltid haft att lista era top 5 favorit-regissörer.
Meningen med detta är att se hur pass finkulturella whoaiter är gällande film.
Jag sparkar igång med att lista mina absoluta favoriter:

1. Ingmar Bergman

2. Akira Kurosawa

3. Stanley Kubrick

4. Fritz Lang

5. Jean-Luc Godard

6. Chan-wook Park

"Frankrike har aldrig någonsin varit så fritt som under den tyska ockupationen."

2009-09-10 19:37
Uwe Boll såklart.
14 filmer med en IMDB-average på 2,4. Då är man fan kung.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-10 19:50
Du gillar säkert Edward Wood också..
 "Frankrike har aldrig någonsin varit så fritt som under den tyska ockupationen."

2009-09-10 19:59
Svårt.

1.Lars Von Trier
2.Ingmar Bergman
3.Terrence Malick
4.Sergio Leone

5an står nog mellan Kubrick och Martin Scorsese faktiskt. Scorsese tar det nog. Kvalitativ underhållningsfilm ska icke underskattas.

Gillar dock alla på din (shittySocks) lista väldigt mycket med. Utom Godard, han är en tråkmåns.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2009-09-10 20:10
absolut, Sergio Leone och Federico Fellini är även svårplacerade..

2009-09-11 08:59
Topp fem är jävligt svårt... Spontant säger jag:

Charlie Chaplin
Koji Wakamatsu
Henri-Georges Clouzot
Carl Theodor Dreyer
Béla Tarr

Utan inbördes ordning. Gillar valet av Fritz Lang förresten, ShittySocks, han är najs.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-16 00:46
1. Stanley Kubrick
2. Woody Allen
3. Francis Ford Coppola
4. Alfred Hitchcock
5. Martin Scorsese

Jävligt svårt at jämföra, rent scenografiskt tycker jag Kubrick är överlägsen, samtidigt som Woody Allen har regiserat och skrivit fler filmer jag älskar.

Jag är för okunnig när det kommer till det gamla gardet, Orson Welles, Fellini etc.

PS. Your cunt is in the sink