Älskade, hatade förort
Förortens ungdomar följs i dokumentärserie Välkommen till en del av Sverige som många har åsikter om. Välkommen till Lövgärdet, en ganska okänd förort utanför Göteborg. Dokumentärserien Älskade, hatade förort följer en grupp Lövgärdetungdomar i åldrarna 14-18 år. De har sökt sig till Lugna Gatans utbildningen för juniorer. Några av dem kommer att lyckas med utbildningen, andra inte. Sammanlagt sänds åtta delar med start den 7 september i SVT1. Lugna Gatans utbildning startade i slutet av februari i år, pågick under våren och avslutades i början av juni. Då var det examensdags för de som varit med hela tiden sedan starten. Efter examen ska de kunna verka som förebilder för andra ungdomar. - Har jag kunnat göra en förändring med mig själv då ska ingen jävla unge komma och säga att det inte går, det köper jag inte, säger Kevin. Kevin är en av Lugna Gatans värdar och har lämnat sitt tidigare struliga liv bakom sig. Nuförtiden får han sina kickar genom friluftsliv och försöker få ungdomar i riskzonen in på samma spår. Tittarna får följa Lövgärdetungdomarna i skolan, hemma i familjerna och ute. Även ledarna för utbildningen har följts. Också de kommer från förorten och berättar om sina bakgrunder och liv. Många av både ungdomarna och ledarna har varit med om händelser som är så långt bort från den svenska tryggheten man kan komma. Älskade, hatade förort berättar om en del av Sverige med arbetslöshet, kriminalitet och sociala problem, men också om gemenskap och hederliga människor som drömmer om ett bra liv. SVT1 måndag 7 september 2009 kl. 21.00 Källa Check that shizz!!!!!
www.wordsilah.com www.myspace.com/triangularform
jag blev riktigt irriterad på den kvinnliga väktaren som stod med sin hund och va så uppkäftig!
Käft då.
hon väktaren e en jävla fitta... tro mig hon e lika dan hela tiden... stött på henne ett par gånger va rätt intressant att kolla och att syrran e med gör ju att man måste kolla hehe
hatar fan väktare, men hon var ju helt jävla extremt
Periferia_Sud hon e mer än extrem... hon e vad man skulle kalla en wannabee L.A.P.D.
Har jag kunnat göra en förändring med mig själv då ska ingen jävla unge komma och säga att det inte går Hej, steroider gör mig glad.
Haha palla lövgärdet, jag fattar inte ett shit han thaien snacka om de borde haft text när han snacka hahah
Puzzle Productions / puzzleprod.com soundcloud.com/iloice
Part two 4 you! Ikväll 21.30 på SVT1. BOM BAM!
www.wordsilah.com www.myspace.com/triangularform
ja, jag tyckte också det blev lite väl avhugget när det bara var 30 minuter, men inte så mkt att göra åt det.
kommer det vara så varje avsnitt framöver eller var det bara detta?
jag skulle gissa på att det är så framöver. var ju likadant med klass 9a, för att man skulle få ett bättre grepp om persongalleriet.
Bra fråga Skillz, Tyckte det var bra med en timme. Rätt underhållande oxå. Hoppas det hände något med han melvin. Sett han flera gånger hänga i centrum. Tycker mycket om att de försöker visa en annan sida av lövgärdet. Att det inte bara är skottlosningar hela dagarna och att det finns något positivt med lövgärdet.
Jag har ingen personlighet
Nu har jag inte sett serien, men vi hadde en diskussion i hemmet idag då min morfar hadde sett den, han som har arbetat med ungdommar i angered i över 18 år har väldigt mycket erfarenhet inom ämnet. Hans åsikt var den att denna dokumentären är som att hälla bensin på den redan tända brasan inom rasismen i sverige mot invandrare. vad säger ni om det? Det var inte bara negativt självklart, men jag får själv se den innan jag säger något själv.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
fatcaesar: jag har bara sett första avsnittet än, men jag håller absolut inte med honom. vad hade han för argument? vad var det som var så illa med den här serien? så fort det är blattar det handlar om så drar man alla över en kam om nån gör nåt. är det en svenne som gör nåt, då är han bara ett undantag från alla andra.
Nej, om vi säger såhär. Vad är syftet med dokumentären? att visa folk i sverige hur en del förorter fungerar? isåfall är den ju riktad till en stor publik som mestadels är svenskar (notera alla som är födda här är svenskar.) och han tyckte väl att den bidrog med en hel del som tex SD skulle kunna andvända som argument för att invandrare bara är skit. "Såhär ser det ut i dagens förorter" ungefär, det bidrar ju till att folk som inte riktigt vet hur hela invandrar debatten funkar bara kommer bli ännu mer hatiska. Sen tyckte han det var en hel del bra med den, men det pratade vi inte om. Som sagt så får jag själv se den innan jag ger mig in i samtalet, går den att se online tro?
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
Såg att den fanns på svt play, ska titta på den senare ikväll
Ja, för att dölja hur folk har det är ju mycket bättre. Låt SD hata hur mycket dom vill, alla vet ju ändå att dom inte är annat än ett gäng efterbliva jävla idioter. Jag tycker att det är bra att det visas på tv så folk får se hur folk har det. Att alla kanske inte har det lika bra som man förväntar sig ha i Sverige.
Men detta handlar ju om ett par personer i lövgärdet som ingår i en grupp med lugna gatan som försöker hjälpa de på fötter och tillrättavisar de i vardagen eller i sina handlingar. Detta är ju ungar som har eller haft problem i skolan eller annat. Han Karwan är för övrigt rappare, vet inte om han rappar fortfarande men han ingick i gruppen Wordsilah tidigare.
Puzzle Productions / puzzleprod.com soundcloud.com/iloice
Det var inte därför han sa som han gjorde. Det är inte så att vi tycker att man ska gömma vissa delar av samhället. Men fort så måste jag se serien, allt jag skrivit har inte varit min egen åsikt.
jag tror att serien kan fungera på två olika sätt. dels kan den få folk att öppna ögonen för hur människor lever i sverige idag, och få dem att inse hur jävligt vissa har det, och kanske skapa lite medkänsla med människor. frågan är bara hur jävla mycket ungdomarna i lövgärdet hjälps av att de sitter några 50åriga medelklasssvennar i sina ikeasoffor och tycker synd om dem, det är inte genom att tycka synd om folk man åstadkommer en förändring. inte enligt min mening i alla fall. i värsta fall funkar serien som ett bevis för att det inte alls är " så illa" i förorterna som övriga medier vill påskina, sdröstaren sitter i sin soffa, om han nu öht kollar på programmet och tänker att ungnar i alla fall har mat på bordet, en säng att sova i och kläder på kroppen, fan dom har till och med mobiltelefon och dator, och så har dom mage att bränna upp en skolbarack? dom här ungarna är det inte ett dugg synd om, dom är bara bortskämda, respektlösa snorungar som är helt bortom räddning. det är alltså inte jag som tänker så, jag sätter mig in i hur en sdröstare kanske tänker.
alltså... hur jävligt har dom det egentligen? snälla asså exempel melvin han gör ingenting men ändå har han råd med alkohol och cigg för han lever på morsans pengar för mig handlar det hela om att visa stereotypen som många ungdomar i förorterna dras in i pga omständigheter som inte alltid behöver ligga i deras egna ansvar (att de sjävla kan göra något åt det) jag menar i vissa fall är det ju klart tydligt att det är föräldrarnas fel till viss del och även samhällets. känns som att dom här ungdomarna som presenteras ligger, som många andra, i sveriges politiks döda vinkel. och Lugna Gatan blir en extra backspegel som synliggör döda vinkeln för den vanliga människan som sitter i passagerarsätet och för de som driver samhället alltså trycker på gaspedalen sen kan man inte heller förvänta sig att alla ska ta det på det ena eller andra sättet. Men fatceasars morfar har en poäng tycker jag. Tycker inte serien har tillräckligt med validitet eller reliabilitet för att ens anses som något avgörande för människor i sverige i deras värderingar och åsikter kolla bara på berättarrösten, fille, kunde dom hitta någon som bryter mer än honom på förortska? jag säger inte att det skulle vara bättre med en som dödar svenska språkets i:n, men tillvägagångssättet är väl inte det bästa för att få fram poängen med serien så som jag har tolkat det
REJECT THE INDEPENDENCE OF KOSOVO!<br><br>http://www.thepetitionsite.com/takeaction/905791187/sign
synd att sånt här inte förändrar nått i samhället förutom att det skapar debatt då, såg vad jag tror var det första avsnittet måste kolla igenom hela skiten sen
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
jag såg just båda avsnitten på svtplay och tyckte att det speglade förutsättningarna bra av hur ungdomar, barn har det i många förorter. Jag tyckete det var så fina , vackra ungdomar i serien och hoppas attt fler ser det jag såg! tycker även att svts serie om leslie var skit bra. Jag tycker att det skulle vara mer sånt, så kanske människan kan lära sig att känna mer empati i stället för att hata. har själv bott i nyc och sett hur det är att växa upp i the bronx delar av brooklyn osv, och i sverige tror att vi att vi e så bra, men hur bra e vi egentligen....? hur tar vi hand om varandra?
Det är väll endå Fille eller Sambo som snackar elr?
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"
tror det är fille som pratar, och ja Karwan rappar fortfarande. Wordshila är hans grupp. Men jag tror för övrigt att dom vill visa förbättringar med denna förort, att de iaf försöker. Istället för att inte göra något alls. För mig är det iaf posivitivt att de försöker hjälpa några ungdomar.
Jag har ingen personlighet
jag tycker dock att "älskade hatade förort" är sjukt mkt bättre än serien om leslie, för där blev jag bara provocerad och irriterad över hur bortskämd leslie var. tyckte inte ett dugg synd om den killen, han väckte inget annat än antipatier hos mig.
på vilket sätt var leslie bort skämd? att ha fick flera chanser?. jag tyckte man såg och fångade upp hans hjärta i den serien och inte bara adhd och bråk. vad gör han nu någon som vet?
fatou: han fick inte bara en chans, han finns två, tre och säkert fyra chanser och det inte bara av sin familj utan av alla i sin omgivning. hans morsa har slitit arslet av sig för att han och hans syskon ska få ett bättre liv och så typ pissar han på henne genom att skita i allt. mkt provocerande.
Man kan nog inte se hur en person har haft det genom att sett det på tv dom vinklar ju de hur dom vill.