I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Filmvåld [diskussion]

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2009-04-07 16:06

Filmvåld [diskussion]

Jag tänkte på det, hur filmväldet påverkar oss, om det nu är så. Kan det vara så att människan kan påverkas såpass av film att den begår våldsbrott? Kan skolmassakern vara en konsekvens av den våld som visas jämt och ständigt? Kan en människa tappa verklighetsuppfattningen och handla i någon skruvad våldsvärld?

Kom gärna med egna bevis eller motbevis eller diskutera bara det faktum att vi är omgivna av våld i vardagen. Kan det som beskrivs i DENNA tråd vara en bieffekt av för mycket våldsfilm? Eller har vi kanske blivit mindre våldsamma?

Diskutera på :)

"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"

2009-04-07 17:51
Jag kommer ihåg att när jag var liten så fick jag inte se på power rangers för mina föräldrar för jag gick alltid ut och slogs med pinnar efter det.
Jag tror många kids blev peppade som fan av Green street hooligans för det blev ju jävligt poppis att bli en hooligan efter det. Men samtidigt kan man ju inte skylla allt på film/spel våldet som skolmassaker och liknande för det är alltid så många faktorer som spelar roll.

Jag arbetar med barn i ålder 1-5 och man ser verkligen hur lätt dom fastnar för serier från tex Cartoon network som innehåller action och hur fysiska dom blir när dom leker dom lekarna så visst får dom influenser som fan som sen i framtiden kan bli kraftigare.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-11 00:30
Det är klart att man inte kan klandra våld i film att stå för allt våld i samhället :P.

På nått sätt är det häftigt att film kan påverka människor att göra saker och att man ser det så tydligt på 1-5åringarna. Tycker du att det är för mycket våld, jag menar, när våld till och med är ett hett ämne inom barnfilm, har man inte gått för långt då eller finns det något positivt i det?

2009-04-11 01:29
Såg en jäkla massa power rangers o en massa annat med värre våld än den serien innehöll, ärligt talat skolmassakrerna har inget att göra med våldsfilmer!

De människorna var psykiskt störda o inget annat

Om de skulle så vara att varenda vålds spel o film som man ser så skulle vi säkerligen se en massiv "orgie" av brutala mord baserade på... ja vad ska man säga... SAW!

Ärligt talat är så trött på att man ska klanka på fiktionistiskt våld i spel o filmer men man kan visst aldrig ta o snacka om föräldrarna som inte brydde sig om sina barn eller behandlade de som skit!

Ärligt talat jag fattade vad fiktion var o inte var redan när jag var en liten unge, kan man aldrig fatta skillnaden ska man fan söka hjälp.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-11 09:51
M3ster

Jag förstår hur du menar och jag tycker inte heller att man kan klandra film rakt av, men tror du att det påverkar? Jag menar, växer man upp med föräldrar som låter sina barn se vilken skit som helst så kanske barnet får en sne verklighetsuppfattning. Men du tycker inte att det är för mycket våld i filmer idag eller att det inte spelar någon roll hur mycket våld det är eftersom det inte påverkar?

2009-04-11 15:35
Jo absolut är det en påtok för ung ålder att bli introducerad till våld på den nivån som förekommer, tror knappast det kommer ha nån positivt effekt ur det heller. Speciellt då dom tar åt sig som svampar i den åldern så all action oavsett om det är ninjor med svärd eller japanska djur som skjuter eld ur näsan så är det ju action och det kommer immiteras i deras lekar. Men vi lever ju i ett sånt samhälle så så förr eller senare så kommer dom ändå se det och att ha då...djur som skjuter eld ur näsan kanske är en bra bro så det inte blir ett lika coolt ämne när dom börjar se folk slita av lemmar.

2009-04-11 16:16
Jag blev helt vild av power rangers, jag & mina polare slogs alltid.

sjuka tider
Groupie

2009-07-12 01:24
Såklart det inte är filmers fel att en skolmassaker inträffar. Men såklart att filmer påverkar lite, jag blir sjukt taggad på att slåss efter att jag har sett UFC :P

2009-07-12 13:22
Jag har sett på våldsamma filmer (splatter och skräck var favoriter när jag var yngre), spelat våldsamma spel och lyssnat på "våldsam" musik så länge som jag kan minnas. Med tanke på att jag aldrig har varit inblandad i någon slags våldsamheter så faller ju argumenten om filmers/spels/musiks inverkan på psyket ganska platt. Vissa människor som redan är labila kan säkert ha svårigheter att skilja mellan det fiktiva och det reella.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-07-12 13:33
För övrigt så finns det ju, åtminstone enligt vissa forskare, vetenskapliga belägg för barnens behov av "våldsamma" lekar. Rekapitulationsteorin är ett exempel på ett sådant tankesätt och dess förespråkare menar att barnen får grepp om såväl historiska aspekter såsom viktiga begrepp i stil med liv/död genom sina lekar. Om jag ser tillbaks på min egen barndom så finner jag faktiskt empiriskt stöd för denna teori. Man förstod alltid vad som ingick i leken och vad som hörde till verkligheten. Även om man sköt ihjäl massvis med kompisar med sin leksakspistol medan man skrattade hjärtligt så var man hela tiden medveten om att man inte kunde göra detsamma i verkligheten.

Det är antagligen farligare att skydda unga från våldsamheter och döden eftersom de då får en onyanserad bild av samhället.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.