I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

The Mark of Caïn (2000)

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2009-01-09 04:01

The Mark of Caïn (2000)

Länk till http://www.imdb.com/title/tt0288114/

The Mark of Caïn is an exploration of life in The Zone, a term for the prison system in Samara, Russia. Through interviews with inmates, family members and prison officials, Lambert paints a grim picture, and focuses on the tradition of tattooing to do so.Life in any prison is tough, but the conditions depicted by Lambert are barely fathomable. Cells are so overcrowded that inmates must agree on who will stand and who will sleep. Lambert does a great job of imparting to us the importance of The Thieves Tradition of the caste system, without which arbitrary clashes would surely take a toll. From the Downcasts to the Godfather-esque Thieves-in-the-Law, inmate skins boast markings that measure a man's provenance - a second passport stamped with crimes committed and sentences served. The quality of the artwork is surprising, considering that the tattooing must be completed covertly with nothing more than a customized electric razor.The ageing generation of inmates offers observations that are cross-cultural. They frown upon the newer generation of inmates buying, rather than earning, the ink intended draw the required respect.The Mark of Caïn stamps an honour and order to an otherwise caged chaos.

Fick denna dokumentär i present och vart väldigt positivt överraskad. En film som går igenom det ryska fängelselivet där folk visar upp sina fängelsetatueringar. Sammanfattningen kan man läsa på engelska ovanför eller på imdb's hemsida. Kan vara intressant för de som är intresserade av bra dokumentärfilm, rysslands fängelseliv och de som gillar tatueringskonst. Kvaliten på vissa taggningar är verkligen imponerande med tanke på vad för medel finns och tillgå. Rekommenderas varmt.

2009-01-09 10:56
tak tack tack tack!!!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-09 22:09
kollade precis klart på den, riktigt bra var den! rekommenderas starkt!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-01-10 07:16
Trevligt att det finns fler som uppskattade dokumentären.

SpoilerEn sak jag fann smått förunderligt var att de så kallade ringarna (tatureringarna runt fingrarna) vart såpass utbrett och hade helt annan mening än vad man fått för sig tidigare. Hade personligen fått för mig att dessa visade status i kasten och var jämföra som gudfaderns ringar, att det var mer eller mindre löjtnanter, kaptener, gudfadern själv som fick bära dem. Medans här vare historia om att de gjort våldsamt motstånd, suttit inne etc. Även på de äldre. Undrar vad den uppfattningen baserat sig på, skildringar av någon större gäng där de hade sin specifika mening?

Hade varit intresserad och få höra mer och se mer om killen vars hela vänstra hand var blåtatuerad, meningen med det.

Något som inte togs upp, kanske för att det inte var syftet med dokumentären var gängbildningar i fängelset (om det nu ens förekommer). Kollar just nu även dokumentärserien om amerikanska gäng och där är det ju svarta mot latinos mot vita i stort sett. Här är inte så mycket olika urprunger på folk, men hade varit intressant och få veta mer om det bildades gäng och hur de regerade. Man fick ju en föraning för att det fanns något som styrde i alla fall i om med de som blev markerade som horor osv. Kan vara av en anledning som detta inte togs upp eller om det hade styrt bort huvudfokusen som verkade vara tatueringarna.

Hade även gärna velat se mer tatueringar.

Gillar även tillvägagångssättet som jag upplevde med Stocktown dokumentären om att man låter personerna berätta och man slipper höra intervjuerarens frågor osv. Fokusen flyttas till objektet på ett mycket bättre sätt.

Som sagt good shit.

2009-01-12 10:01
Spana in Eastern Promises

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-12 15:02

Ojoj! Tack för tipset! Ska kolla in den.. Har lite böcker om ryska fängelsetatueringar, så detta ska bli riktigt intressant att se!
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2009-01-12 18:24
Kaneida: tror helt enkelt det ligger en hel del mytbildning kring den "ryska maffian".. tror nog dokumentären ligger närmare sanningen än filmer som eastern promises.. det fungerar inte som cosa nostra eller amerikanska gäng tror jag.. finns äkerligen grupper som är mer som cosa nostra eller amerikanska gäng, särskillt idag då de säkert blivit influerade av filmer och så, och har mer specifika gaddningar men överlag tror jag det är såhär det är en fängelsekultur och inte en maffia kultur, den tryska tatueringskulturen kommer ju i stort från Gulag innan KGB las ner och pengarna började flöda in i ryssland så att en (eller snarare många) maffia kunde uppstå..

maffian med stenhård hederskodex som omertan är nog ofta långt ifrån sanningen, särskillt i ryssland..

fan såg en annan dokumentär för längesen om ett ryskt högsäkerhetsfängelse, där man fick följa nåpgra av de värsta brottslingarna där.. minns att den var ruggigt bra, bättre än denna om jag minns rätt.. och det var helt galna karaktärer, man trodde knappt de kunde vara på riktigt, en präst som hade mördat jag vet inte hur många av någon sjukt konstig anledning och stod i den lilla rastgården och tränade kung fu och massa andra typer, någon som hade en grym ryggtatuering vill jag minnas.. någon som vet vad detta kan vara?

2009-01-17 12:27
Joel413
Nu var inte min uppfattning baserad enbart på amerikansk media utan även rysska filmer så som Anti-Killer bland annat. Visst finns det många gangstrar och mafiosos i ryssland, men trodde det fanns något cosa nostra liknande även.

Kommer du på namnet på dokumentären droppa namnet, låter definitivt någonting som jag borde ta en närmare titt på.