I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skräckfilmer att se på Halloween!

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2008-10-01 01:21

Skräckfilmer att se på Halloween!

Snart närmar det sig. Tråden gäller egentligen både Alla helgons natt och Halloween, folk bestämmer själva vilken dag dom tycker passar.

I alla fall, trevligt med lite bra skräckfilmer att se lagom till högtiden, är ingen person som spökar ut hemmet i sann USA-anda. Men tycker ändå att det är stämningsfullt att kolla på nån bra skräckfilm i mörkret.

Så nu är frågan vad man ska se.

Även om jag älskar skräckfilmer som Alien eller Motorsågsmassakern så tycker jag inte riktigt att dom passar in. Vill gärna ha en skräckfilm med det klassiska, stämningen, tomma mörka hus, kyrkogårdar, stearinljus...you name it.

Letar alltså inte efter science fiction-filmer eller liknande, vill ha något mer originellt. Sen om nån vill rekommendera bra filmer som inte faller in på min önskan är det bara bra ändå, bra skräck är alltid välkommet.

Det enda jag kan tänka mig på rak hand är väl Stephen King's Rose Red, kanske House on Haunted Hill.

Aja, droppa de ni gillar!

2008-10-01 06:13
Aaa Rose red ar bra faktiskt! Underskattad film
Gonna gettja sucka gonna get medivel on your ass!

2008-10-01 07:14
"Cigarette Burns" som är Carpenters bidrag i Masters of HOrror-serien. Ingen "klassisk" skräckfilm men ett sjukt bra manus och en sjukt bra udo kier!
"De som inte rör sig, de märker inte heller sina kedjor"
Manager

2008-10-01 08:00
Fredag den 13:e (valfri siffra) är nästan ett måste.
Redline!

2008-10-01 09:22
PeWi P22

Haha ja den e tung, såg den på jobbet igår, 4,5 timmar.

Amentiadaman P19

Najs! ska kolla upp, Carpenters The Thing är annars den bästa skräckfilm jag nånsin sett.

Dr.Octagon

Det har du rätt i, men finns ju tusentals..är det ettan som är bäst eller hur ligger det till?

2008-10-01 10:24
varför inte köra på just filmerna Halloween? perfekt ju :P

2008-10-01 13:58
i fredag den 13e är ju inte 1an bäst då jason inte medverkar..egentligen skall man spola fram till nr 3 då han får tag på hockeymasken =) spoiler kanske, men vem har inte sett dem kultarna? :P

Konsertbesökare

2008-10-01 17:47
The Amityville Horror. Remaken från 2005 var ganska läskig har jag för mig.

Sen har vi ju alltid Freddy Krueger-filmerna.

2008-10-01 21:32
house of 1000 corpses funkar väll fin fint då eller?
Better active today than radioactive tomorrow

2008-10-01 23:29
lite OT men.. när fan är halloween egentligen?

2008-10-02 02:27
Skulle nog rekomendera Rose red, nagon friday the 13th film, nagon a nightmare on elm street film, candyman och carpenters in the mouth of madness!

2008-10-02 02:35
vill du ha oldschool kyrkogård skräck så är bästa Return of the Living Dead! grym oldschool zombierulle.

Evil Ed svensk film från -97. skruvad men rolig xD

Poltergeist oldschool, läskig när man var liten.

Shutter (den asiatiska versionen) en grym "spökfilm" som får håret o resa sig på dig guaranteed!

Stephen King's IT (även kallad "DET") oldschool stephen king anda.

om du gillade Alien filmerna och gillar Stephen King filmerna så kommer du digga "The Mist", om du inte redan sett den..

Switchblade Romance lite psyk/skräck eller hur man nu ska säga.. mordscener, massa blod och sånt shit.

Evil Dead 1 & 2 klassiker.

allt är ju skräck, men kanske inte det du leta efter. bra filmer iaf!! Return of the Living dead är nog det som passar mest in på din beskrivning iaf :P

2008-10-02 10:32
Fuck yeah! Evil Dead är en bra klassiker! Bruce Campbell!

Hmmm..

Thailändska "The Shutter"

Koreanska "Two Sisters"

The Ring, Grudge, Scream 1, The Exorcist

hmmm ALIENS....
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-02 12:11
Mookie

Tycker att många av filmerna passar in på min beskrivning. Evil Dead-filmerna är odödliga, kanske skulle se ettan då!

Shutter har jag hört mycket bra om, kan mycket väl bli den med!

Tack för alla tipps! keep em coming! Är väl fler som vill ha bra tipps, så de e bara o langa på liksom.

2008-10-02 16:33
Listar upp några jag också då;
- Evil dead
- Stephen Kings the nightflier (synd att den inte går att köpa på discshop)
- Halloween filmerna
- Carrie
- Rec
- Terror on Elmstreet filmerna
- The Eye
- Hellraiser

mfl! Hojtar till när jag kommer på fler!
Live Hard, Die Young

2008-10-02 17:01
Satan's Little Helper Inte läskig, men sjuk. Och på något sätt rolig...
Evil Dead Som redan har nämnts.
An American Haunting Helt okej film med intressant handling.
Jeepers Creepers 1-2 Har själv inte sett tvåan men ettan är bra, lite småläskig ibland.
Hellraiser Grym film.

Jag undrar också när Halloween / Alla helgons natt är?
Would I shit you? You're my favourite turd.

2008-10-02 19:44
Jeepers Creepers var grymt bra tills man fick se "monstret" för första gången och insåg att han måste vara hämtad från Star Trekk..

2008-10-02 20:41
sleepaway camp e en skön gammel kulskräckis...uppföljarna e rätt roliga dom me...mkt blod o naket :P
en död moderat är en bra moderat

2008-10-03 01:34
Fasen det finns sa manga filmer som passar bra till Halloween. Finns en hel mangd av dom!

2008-10-03 03:34
"Hellraiser Grym film."

Ehm.. Grym film ?! .. Hoppas du sett mer än 1 ... Grym serie imo.
be the change

2008-10-03 06:30
Tycker nastan inte 1:a Hellraiser ar den basta utan 5:an och 6:an ar dom basta. Hmm svart det dar med Hellraiser. Dom ar javligt intressanta i alla fall. Annorlunda