I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mio - ny svensk dokumentärfilm

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2008-08-26 21:26

Mio - ny svensk dokumentärfilm

"Mio
Mio blir som barn skickad till Sverige för att tjäna ihop pengar till sin familj i Thailand. Men det går inte som föräldrarna planerat. Under tre år följer regissören Jonas Embring Mio och hans gäng på Henriksdalsberget utanför Stockholm. De lever i en hård vardag med kriminell identitet och våld. Till sist bestämmer sig Mio för att förändra sitt liv."

http://www.folketsbio.se/

--- tung film faktiskt, några av snubbarn i filmen gör musik som lät rätt tung.. kolla in, värt det garanterat.. man kan se på biografen zita i stockholm bland annat.. filmen kändes jävligt äkta..

2008-08-26 21:30
jag vill höra en låt också, den första som var med i filmen när dom satt framför datorn och höll på spela upp den... inte hittat den på deras myspace vill höra den igen

2008-08-26 21:44
Ja, den verkar ganska bra. Dom jämför den ju med Dom kallar oss mods men det känns lite överdrivet. Kommer inte se den på bio men lätt när den kommer ut på video.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-26 22:25
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2008-08-26 22:33
den e tung också men jag syftade på en annan låt..

2008-08-26 22:49
jo sjukt tungt låter jävligt mycket som fjärde världen
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2008-08-27 17:17
det är jue cedd och jeff som rappar haha.. såg dokumentären för typ två veckor sen.. väldigt bra faktiskt, inget uppseendeväckande men den var soft
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-27 22:10
Shit asså den här filmen var riktigt dåligt.. Typiskt recensenter att ge sånna här filmer 4or för att dom inte vågar såga multikulturella grejer...

Rent filmmässigt sög filmen, dåligt filmad, konstiga klipp. Jävligt konstigt uppbyggd, känns billigt rakt igenom. Som ja förstår det var väl inte budgeten den högsta när dom började. Tror inte dom trodde den skulle visas på bio. Men de gör den inte bättre för det..

Om man ändå skulle bortse från de och titta på vad som händer i filmen, så är huvudrollen en förldralös (efterbliven?) invandrare som som bor hos sin moster i Henriksdal. Hans kompisar är definivt efterblivna, men ingen är på NÅGOT sätt intressant nog att hamna framför en kamera.
Spoiler
Det värsta i filmen måste vara när Mio hälsar på sina föräldrar i Thailand, och de har försökt skapa nån slags fin scen med fin musik när han återförenas med sina föräldrar. De här är förldrar som skicka deras son till ett annat land för att han "ska få det bättre", men egentligen bara vill att han ska tjäna pengar så han kan försörja sin pissiga familj i Thailand.
"Brukar dom fråga hur Mio mår när dom ringer" "Ja dom har frågat en gång"

Det ENDA som jag kan ge den här filmen är att den faktiskt speglar verkligheten på ett relativt bra sätt.. Den är inte censurerad nånstans, man får se en misshandel, en snubbe odla gräs hemma (min polare känner snubben, han e skiträdd för att hans morsa ska ha sett filmen) osv.. Men jag satt ändå bara o garvade mig igenom den här filmen!

Fyfan va långt de blev! Betyg: +++++
Nä fan

2008-08-27 22:11
Betyg: 1 om inte 0
Nä fan

2008-08-28 00:10
Kravmärkt P22 Låter intressant, ska nog ses.
Vi är överallt!

2008-08-28 22:24
Hahaha.. den e lätt sevärd faktiskt!
Nä fan

2008-08-31 23:47
Den var bra tycker jag, såg den nyss, lite roligt om man känner igen vissa av personerna.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2008-09-01 00:01
Letar också efter låten som wackcent letar efter

minns inte riktigt va de sjöng men de satt framför en dator iaf haha
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
Toastare

2008-09-05 23:14
låten kanske finns på deras myspace

Länk till http://www.myspace.com/ceddjeff
Jag skyller allt på Emma!

2008-09-05 23:21
Den med Tom från Fjärde världen var skön