Böcker man bara måste läsa? Droppa era favoriter här.
Jaaa, det finns säkert 147 likadana trådar men jag är en lat jävel.. Här kan ni droppa allt ifrån Fjodor Dostojevskij till Sun Tzu, så länge det är riktiga klassiker och även en motivering kunde vara roligt att läsa. Må upplysningen börja.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Främlingen av Albert Camus. Han skildrar ensamhet och hopplöshet bättre än någon annan. Den gamle och havet av Ernest Hemingway. Ofattbart välskriven, men ändå så simpel i sin uppbyggnad. Mästaren och Maragarita av Michail Bulgakov. Absurd rysk komedi som man inte blir klok på,men som ändå är sjukt underhållande.
Ulf Lundell - Jack, den har svaren på allt man någonsin misstänkt sina föräldrar för att inte avslöja.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Moderator
2008-06-23 22:14
Jag går in på ett lite annat spår och droppar några av mina absoluta favoriter.Sagan om Ringen -böckerna (inklusive Bilbo ) av: J.R.R. Tolkien. Enligt mig den i särklass bästa fantasyn som har skrivits. Gillar man fantasy, eller äventyrsböcker i övrigt, får man inte lov att missa detta litterära mästerverk.Liftarens Guide Till Galaxen av: Douglas Adams. En bok (eller igentligen fem böcker) som är fylld av humor, satir och gränslösa äventyr i yttre rymden. Man måste inte vara en sci-fi-nörd för att uppskatta denna bok.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Illiaden och Odysseen HOMEROS För att dessa böcker påverkat all litteratur som någonsin kommit ut på ett eller annat sätt. Den västerländska litteraturens grund kan man säga. Don Quijote CERVANTES För att den är fantastiskt roande, men samtidigt ganska tragisk. Gullivers Resor SWIFT För att den är en av de bästa allegoriskt skrivna böckerna någonsin. Canterbury Tales CHAUCER Denna tillsammans med Boccaccios "Decamerone " innehåller så mycket på en och samma gång. Den Gudomliga Komedin DANTE Otroligt bra skriven. Även denna är en allegorisk superbok. Finns ju massor att välja. Men dessa är några favoriter.
"Who the motherfuckin' bawse?"
1984 av George Orwell. Momo av Michael Ende Den långa flykten av Richard Adams ^^
Jag tycker ordet "klassiskt" känna så väldigt kanon-relaterat så jag droppar några personliga favoriter: Tusen små bitar - James Frey Choke - Chuck Palahniuk Gökboet - Ken Kesey American Psycho + The Rules of Attraction - Brett Easton Ellis
Det ÄR kanonrelaterat. Men det är också litteratur som haft en stor impact på samtiden. PZ
precis, att en bok är "kanon" måste inte betyda något negativt men det finns så mycket böcker som inte fått stämpeln "klassiker" som är värda att kolla upp, vilket iofs är självklart...
vredens druvor borde vara lag på att ha läst. fuck reinfeldt!
http://www.kommandot.se/wp/
Som vi älskade varandra av Anders Paulrud. Otroligt vackert språk.
Soulable Du läser ju svintråkig skit. Gullivers resor är inte, jag upprepar, INTE, ett mästerverk. Du kanske tycker det för att du känner dig smart när du läser allegorier, men den boken är utan tvekan en utav världshistoriens tråkigaste böcker. Den gudomliga komedin? Kom igen, det är visserligen en otroligt viktig bok, men känns som att du nämner den bara för att låta bildad. Den är olidligt tråkig, finns det någon anledning att läsa den förutom i skolsammanhang. Litteratur behöver inte vara tråkig för att kännas viktig..
Ganable: Jag vet hur du tänker och vet att mitt inlägg kanske framstod som lite "vill vara bildad namedropping". Men jag tycker underhållning inom litteraturen kan defineras på olika sätt. Jag tycker ju såklart inte att Den gudomliga komedin är underhållande i den mån att den påverkar mig känslomässigt. Men, för det finns ett men anser jag, så underhålls jag av dess språk. Det är en otrolig bok på många sätt men främst underhålls jag av hur den är skriven. Sen tycker jag Gullivers Resor är en otroligt rolig bok. Hur man än väljer att läsa den. Dessutom finns det oändliga mängder "viktiga" böcker jag tycker är tråkiga, det har inget med det att göra. PZ
Som jag förstår det handlar inte tråden om böcker med störst underhållningsvärde utan just litterära klassiker, och då blir det lätt att man droppar böcker som Den gudomliga komedin, som förövrigt iaf jag hade stort behåll av att läsa och det tror jag dom flesta som är intresserade av klassisk litteratur och västerländsk religion har. Och eftersom att trådskaparen droppade Dostojevskij i sitt första meddelande är det svårt att dropa böcker som är tråkigare. okej för hans kortare historier men brott och straff är fan den mest överhypade boken inom "intelektuella" kretsar någonsin. Alltid någon som ska droppa den för att spela smart, så innan någon gör det. grattis! Men även den har sitt litterära värde då den på ett väldigt bra sett speglar "vemodet" i rysk litteratur. Men för att nämna en klassiker som jag iaf tycker är sjukt bra, speciellt på engelska, så måste jag tipsa om The picture of Dorian Grey av Oscar Wilde.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
"Böcker man bara måste läsa" behöver väl inte bara böcker som är sjukt intellektuella &/eller klassiker? Jag trodde bara att det handlade om böcker som helt enkelt är så jävla bra att de måste läsas, inte att man måste läsa dem för att verka smart.
soulable Jag har kanske något emot "viktiga" böcker för att de oftast är tråkiga, och när folk nämner dem kan jag inte låta bli att reagera. Men man ska komma ihåg att när Dante skrev "La divina commedia" (ojojoj) så var den för sin tid mycket annorlunda och alldeles säkert rolig och spännande för de som läste den. Det tycker jag är tjusningen med boken, att man verkligen känner att man läser litteraturhistoria och något som var nydanande. Men annars tycker jag boken är tråkig och seg på tok för mycket. Mycket riktigt att underhållning uppfattas och definieras olika, jag gav bara en åsikt, inte ett faktum =) Tokd Brott och straff är väl inte tråkig?! Jag tycker precis tvärtom, men det kanske är för att jag inte längtar efter att få läsa om mordet och upplösningen (vill ej spoila), utan att jag gillar allt som står däremellan.
lets agree to dissagree :P tyckte verkligen att brott och straff va jättetråkig och gillar inte Rodja alls ^^ storyn är inte dålig men stilen gör den segare än va den behöver vara, vilket jag för övrigt tycker är ett gemensamt drag för mkt rysk litteratur från samma tidsperiod :P
och det handlar inte om att läsa böckerna för att verka smart, det handlar om att läsa böckerna för att förstå en tidsanda och genom att läsa äldre "klassiska" verk förstår man många av de samtida bättre då teman ofta gå igen om inte rent utav stjäls :P
The Prophet - Khalil Gibran The Old Man and the Sea - Ernest Hemingway Paradise Lost - John Milton The Catcher in the Rye - J.D. Salinger
•pave paradise•
Strindberg - Inferno
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Tokd: Du har vettiga inlägg. Paradise Lost har jag endast läst delar av. Den är väl rätt galen har jag för mig? Som lite kuriosa kan jag berätta, om jag minns rätt, att den var ett beställningsverk som Milton fick drygt 300 pund för. Ett hyfsat underbetalt arbete alltså. PZ
Shantaram av Gregory David Roberts
Allting som Jack Kerouac har skrivit samt Naked Lunch av William S Burroughs :)
Hangaround
2008-08-14 03:01
"Den bessynerliga händelsen med hunden om natten" av Mark Haddon. Kort och gott en bok man måste läsa. Sjukt rolig men samtidigt riktigt sorglig berättelse om en liten autistisk pojke som skall lösa ett fall om grannens döda hund. Hans dektektivarbete får honom att hitta något annat än bara en död hund. Den är även sjukt intressant då man som person sätter sig in i huvudet på en autist. Läs den bara, en riktig bladvändare. Satt i mig den på en dag.
myteriet på caine
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
Soulable: Paradise Lost är helt otroligt bibeltrogen, så galen är den inte. Eller, det är klart, Bibeln är ju galen lunta när allt kommer omkring. Så du har ju rätt. =) Rent generellt kan man väl inte säga att det finns böcker man "ska" ha läst. Det handlar ju trots allt om underhållning i vår tid, så det är knappast värt att läsa annat än för sitt eget nöjes skull. Men är man intresserad av vårt gemensamma europeiska kulturarv, som är mycket omfattande, så har man om inte annat mycket att se fram emot. =)
Kallocain, av Karin Boje. Det är den bästa svenska boken jag läst. Handlar om en kontrollstat i en inte allt för avlägsen framtid. Ungefär så som världen kommer se ut om Thomas Bodström, FRA och USA (om de nu kommer bestämma att alla pass ska innehålla chip som läses av av sensorer på stan, som känner av chippet på åtta meters avstånd) får sina viljor igenom.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Evo: Jag gillade också den skarpt. Den är bortglömd. PZ
"New York Trilogin" av Paul Auster
Istället för att starta en ny tråd där det inte behöver vara klassiker så skriver jag en bok(serie) som påverkat mig.Lian Hearn - Över näktergalens golv (även Kudde av gräs och tre till böcker i samma serie). Det är en så otroligt vacker serie, alla borde verkligen läsa den. Helt perfekt.
Godnatt Mr Tom :D Den är iofs den enda bok jag läst, men jag har läst den två ggr. Den är bra.
Scar tissue som är en biografi skriven av Anthony Kiedis, som sjunger i Red hot chili peppers. Kräver väll till viss del att man gillar deras musik, men maken till rörigt liv kunde jag inte ens föreställa mig innan jag läste boken. En världsartist som berättar om då han gick och letade kanyler på gatan under samma period som Californication spelades på mtv. LÄS DEN!
biffko to di world
Jag sökte i denna tråden två oerhört bra böcker, helt geniala, men fann dem ej. Så jag droppar dem och hoppas att någon läser dem och får ut så mycket bra som jag fick. 1984 av George Orwell Steppvargen av Herman Hesse
---___---___---___---___
Paradiset finns runt hörnet-Mario Vargas llosa Kärlek och dårskap-Rene Vazquez diaz Weekend i Guatemala-Miguel Angel Asturias Berättaren-Mario Vargas llosa Grottan-Jose Saramago
En av dem hemskaste böckerna jag vet.
The Old Man and the Sea
stigili dang dang didan
Nässlorna blomma - harry martinsson visserligen poesi men allt av bruno k öijer likaså allt av jonas gardell pol pots leende läste jag ut nyss, också jävligt bra är så svårt att välja ut några
Doppler - Erlend Loe Epic för mig.. :). Sammhällskritisk komedi om en man som flyttar ut i skogen för att han inte orkar vara så duktig. Erlend Loe verkar egentligen vara enda anledningen till att tycka om norge.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
playerjoe vaa den låter asnice läste ganska nyligen en annan bok av honom jag jag ej minns vad den heter men jag gillade
Snara: Ja, han är riktigt fin. Andra böcker av honom som jag har läst är: Expedition L - En snubbe försöker bevisa att några öar i polynesien inte befolkades per flotte utan per skridsko Vovlo Lastvagnar - Uppföljare på Doppler, ska börja på tåget hem.. :)
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
naiv super hade jag läst jag googlade nu! expedition l lät också ganska amazing, det suger att jag har så mycket tråkig kurslitteratur att läsa så det knappt finns tid för ägskönlitteratur
Snara: Den har jag faktiskt inte läst än, ska bli skoj... :)
gör det! den är så mysig.
Naiv, Super är Loes bästa! PZ
Samtalen med Don Juan av Carlos Castaneda Håller på att läsa den nu, kanske inte sådär fruktansvärt spännande och välskriven men en populär bok i vissa kretsar. Enders game av orson scott card Skön sci-fi som jag gillade, finns även massa uppföljare. His dark materials trilogin av Philip Pullman Fantasyaktigt, kanske passar bättre när man är lite yngre.
Diary of A Drug Fiend samt Moonlight, båda av Aleister Crowley
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
1984 av george orwell slaughter house five av kurt vonnegut dice man av luke rhinehart metamorphosis av franz kafkathe alchemist av paulo coelho
you can't scare me, i'm sticking to the union.
den sjunde dagen av stefan nånting