I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-06-12 17:51

Anarkistisk film

Tjenare. Är det någon som vet filmer om anarki. Inte om 17 årige Stefan som röjjer på stan och bombar anarkist A:n, även om det är jävligt fett. Men lite mer ideologiska/filosofiska filmer om just anarki. Om någon sett japanska filmen "Woman in the dunes", vilken man kan få en stark känsla att den handlar om kommunism, så förstår ni vad jag menar.

2008-06-14 23:10
Ken Loachs Land och Frihet är ju en klassiker, den handlar om Spanska inbördeskriget, där anarkister faktiskt spelade en viktig roll. Den är väl inte så filosofiskt, men det finns en jävligt bra scen när byborna diskuterar hur de ska organisera samhället.

Guy DeBords
Skådespelsamhället är annars väldigt filosofisk, däremot är det ingen spelfilm utan bara klipp och berättarröst i princip.

På tal om Guy DeBord så gjorde situationisterna också ett gäng detourneringar, d.v.s. de tog gamla filmer och bytte ut dialogen så att det handlade om någonting helt annat. Ett exempel är Can Dialectics Break Bricks? där en gammal hongkongrulle börjat handla om klasskamp, kommunism och revolution istället.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-14 23:27
Inte om 17 årige Stefan som röjjer på stan och bombar anarkist A:n, även om det är jävligt fett.

Hahaha
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!

2008-06-16 11:43
när jag såg topic så slog "V" mig... kanske inte det du söker riktigt.
fast rätt så bra! =)
((MAAD))

2008-06-16 14:23
"V" är riktigt jävla tungt, men har väl inte så mycket med anarki att göra

2008-06-16 14:27
ne, men att störta ett kasst samhälle iaf! =)
((MAAD))

2008-06-16 16:39
The Anarchist Cookbook

Bland de sämsta filmer jag har sett, men där har du anarkism åtminstone.
Still in the bridge

2008-06-16 16:44
Rastasite - V (for vendetta) handlar garanterat om anarki. TV-serien V däremot handlar om ödlor från yttre rymden - fett på sitt sätt, men inte i närheten av en lika stark social kommentar som den illustrerade V for Vendetta när den kom :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-06-18 15:07
Land och Frihet är en stark film och handlar om en viktig del av "anarkistisk historia".

Rent spontant vill jag nämna en italiensk film också, men mitt minne är inte riktigt ¨på topp idag, återkommer!
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-06-25 11:31
Fight Club
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!

2008-07-19 12:03
Tack som fan! Sjukt feta tips hittills.

2008-07-19 21:01
Equilibrium
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2008-07-20 16:35
De feta åren är förbi

2008-07-20 18:42
Finns en fransk film.... hmz.... Minns nu inte vad den hette men den ska dock vara fett bra.... Men om jag minns rätt så handlar det om 2 fransmän och en fransk/afrikansk snubbe..... Nån som vet vad den filmen heter?
2GC - 2 Gram Cannabis
2MA - 2 Much Alcohol