Battlestar Galactica tråden
Battlestar Galactica
Wikipedia
Handling: Människor lever på tolv planeter – tolv kolonier – i en avlägsen del av Vintergatan. Vetenskapen och teknologin är högt utvecklad och människorna har blivit beroende av allt mer avancerade maskiner. I robotform kallas maskinerna för cyloner. Cylonerna gör uppror och ett fruktansvärt krig utbryter. Så småningom uppnås emellertid vapenvila även om något fredsfördag aldrig sluts. Flera decennier senare attackerar cylonerna igen och förintar i stort sett hela mänskligheten. Det är här serien börjar. Av närmare 15 miljarder människor återstår en spillra på drygt 48.000 som råkade befinna sig på olika rymdskepp när cylonerna slog till, och ett av dessa rymdskepp är stridsskeppet Galactica. För att inte de överlevande ska gå under pga. sorg och hopplöshet tar ledarna hjälp av en urgammal myt som berättar att en 13:e koloni anlades på en mycket avlägsen planet kallad Jorden. Anförda av stridsskeppet Galactica beger sig så en liten flotta av rymdskepp med de överlevande iväg genom rymden för att finna den mytomspunna trettonde kolonin. De hotas oavbrutet av cylonerna som vill utrota all mänsklighet, som lärt sig tillverka robotar som nästan är oskiljbara från riktiga människor.
Miljön i serien Battlestar Galactica är tung, sorgsen och våldsam. Det är inte självklart vem som är ond och vem som är god, till och med hjältarna i serien uppvisar ibland grymma och destruktiva personlighetsdrag. Människorna är polyteister och dyrkar Kobolts herrar , gudar som är lika nyckfulla som antikens grekiska gudar. Å andra sidan kan en cylon uttrycka kärlek och uppvisa drag av ett samvete, och en av dem predikar t.o.m. tron på en enda Gud. Tittaren får ställa sig frågor som vad mänsklighet egentligen är. Serien är inne på sin fjärde och sissta säsong, vad tycker ni om denna serie? Vad har varit bra o dåligt? Vilken är din favorit karaktär? Blev ni lika överraskade som jag av "avslöjandet" på de sissta fem?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
började kolla men tappade tyvär serien, slutade titta av nån anledning.. sjukt bra.. bästa sci fi serien jag sett tror jag.. kanske borde börja kolla igen.. det sista jag såg var när hon den blonda tjejen och nån mer är på ett sjukhus där cylonerna använder kvinnor för att föda fram kloner typ.. eller nåt i den stilen.. minns inte exakt.. gillar som du säger att serien ställer lite djupare fågor och att karaktärerna faktiskt känns trovärdiga och inte bara simpelt goda eller onda som det oftast känns i andra sci fi serier..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag gillar båda "ja och nej" när det gäller cylonerna. Deras ursprung är vanliga chip som satts i maskiner som jobbat för robotar men efter deras evolution genom biologiska experiment fått ideèn att de är något högre väsen får mig att må på ett viss illa o kan inte riktigt förstå hur de kan ljuga för sig själva, å andra sidan att de är nästan identiska till mänskligheten gör ju detta faktum till en förståerlig möjlighet, eftersom vem av oss har inte vid något tillfället ljugit för oss själva för att må bättre? Serien är så himmla bra, första gången jag såg hur de hadde filmat 3d sekvenserna med rymdskeppen, fick mig att tappa hakan, så extremt snyggt. jag har alltid o kommer alltid gilla stargate sg-1 och atlantis, men denna serie tar fasen priset för att var nr.1! Den är så jäkla bra!
Om man vill veta mer om deras utveckling till biologiska maskiner så bör man se Razor. Ett dubbelavsnitt som blivit förklätt som film, som desutom, rent kronologiskt utspelar sig under andra säsongen, när Pegasus är med som mest. Det ska tydligen betala sig i den fjärde säsongen. Old school Cylons som dom såg ut i orginalserien i Razor också <3
Idiot utan like...
niiiiiiiice den ska jag se.
Razor gav svar på en del frågor, serien har om möjligt blivit ännu mer intressant. Sista säsongen kommer knäcka:D
ooh yeah! hoppas att de förintar cylonerna totalt o så att det inte blir som i jävla matrix att de lever tillsammans igen för den sissta biten i den filmen gjorde att jag spydde på jävla fucking NEO... aja nu kom jag bort mig... Jo Razor var jävligt bra, så jävla vidrigt det de gjorde på människorna... blev så jäkla förbannad på den där jävla gruppen som fans på nått avsnitt i säsong 3 o stod för att leva tillsammans med cylonerna. Det ska bli intressant vad som händer härnäst även om vi får vänta ett tag nu pågrund av att strejken gjorde att de var tvungna till uppehåll. Jorden Vad tror ni? Kommer de finnas människor på den eller kommer det att vara obefolkat med tanke på att i serien så är den ändast tilltalad som en mytisk plats som kanske fanns för länge sedan. Aja vad tror ni?
Olmsen (Commander Adama) slängde ju ur sig alternativ, bara som rena spekulationer, i en intervju, så allt mellan 2020 till långt in i framtiden, ingen vet förutom manusförfattarna. Själv hoppas jag att det blir ganska snart, då skulle de kunna göra det så att det var de här människorna som hjälpte jordborna ut i rymden, och därför blir mer splitrade än någonsin, så blir det en liten bitterljuv avslutning på det hela också. Läste på det officiella forumet, och där spekulerar man ju vilt, allt från Gaius, som verkar vara ett populärt alternativ, till någon redan död karaktär (typ Ellen, Colonel Thighs gammla fru), bara för att göra det hela lite mer ironiskt (the final five kan ju som bekant inte återupplivas). Allt är givetvis enbart spekulationer.
Idiot utan like...
Jag inser att jag är mästerlig på att uppehålla logik i mina inlägg. De två första styckena handlar alltså om jorden, den sista om vem den sista sleeper agenten är.
Idiot utan like...
Jag satsar mina pengar på den gamle räven Adama.
de här människorna som hjälpte jordborna ut i rymden" ??? De 13 kollonierna började först från jorden. För eller senare så levde människan ute i rymden o lämnade jorden bakom sig. För att Battlestar galactica utspelar sig lååångt in i framtiden, ca ett antal tusen år.
Som sagt, det kan bli när som helst. Jag skulle tycka att det blev absolut intresantast om det var snart också, för då skulle vi kunna relatera mycket enklare. Dessutom, nu blir det långsökt, vi kan ju påminna oss att Atlantis tydligen skulle ha superavancerad teknologi, det kanske var på grund av att människan lämnade jorden som kontinenten sjönk. Det är givetvis väldigt, väldigt långsökt, men det är en teori. Jag ber om ursäkt att jag inte skrev någon typ av spoilervarning i mitt förra inlägg. Jag ska försöka undvika det igen.
Idiot utan like...
här är en liten rolig omgjord intro som jag hittade. fast inte med cyloner utan någon som alla känner väl till:
schyst med en tråd om en av mina favoritserier! det känns inte som om någon i Sverige tittar på det här, med tydligen fanns det lite intresse i alla fall. har dock Razor kvar att se så jag vågar inte läsa nåt i tråden förrän jag sett den ;)
ska se snart miniseries för det är ett måste så man hänger ihop med första avsnittet i säsong ett för det visas inte precis hur de anfaller. detta ser jag inte som en spoiler eftersom jag antar att de som valt att gå in på denna tråd har sett större delen av serien eller åtminstone ett antal avsnitt.
har du inte sett miniserien tidigare? det är ju lite jobbigt upplagt, speciellt om man tänkt börja kolla men inte vet att det finns en massa specialgrejer, 1. miniserien 2. säsong 1 3. webisodes 4. säsong 2 5. säsong 3 6. Razor
såg nyligen miniserien, jävligt bra.
VEM TROR NI ÄR DEN SISTA CYLONEN???? Kollade runt på bsg forumet på hemsidan scifi.com o där så fanns de en massa spekulationer. Vem tror ni de är??
Rosslin. Skulle bara vara för klockrent om personen som kämpat för männsklighetens överlevnad mest skulle vara cylon.
Idiot utan like...
de går inte eftersom de har ju kollat hennes blod under hennes första cancerbehandling. Det är i blodet som de hittar skillnaderna. Hoppas verkligen inte att det är Lee eller William.
Det hela kanske slutar i att det blir en ny sorts start på jorden där halvcyloner och människor lever tillsammans på jorden. Vem vet? Hoppas bara att sissta avsnittet blir en jäkla bra avslutning på denna fantastiska saga.
Sjukt grymt första avsnitt, andra va helt okej men inte lika mycket pow pow!
-Vakna Johnny, vakna! Du glömde ta dina sömnpiller.
Håller med, de skulle vart mera pow pow
Baltar din lyckliga jävel..
jag har kollat igenom alla avsnitt den senaste månaden, först nu får jag reda på att det finns en miniserie, en film och webisodes! doh!
Ahop tänkte poppa in igen med en promo:
Inte långt kvar tills resten av säsongen börjar, ser ut o bli riktigt intressant! :D
För mig känns det som en evighet kvar innan de åerupptar säsongen:(