I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

dom farligaste drogerna

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2008-02-25 17:29

dom farligaste drogerna

svt 2 20.00

ARE U READY FI DI ROAD

2008-02-25 17:40
20:00-21:00

Vetenskapens värld. Alkohol och tobak är farligare än både ecstasy och LSD enligt den 20-i-topplista över de farligaste drogerna som listas i kvällens dokumentär. Alkohol är så skadligt att det skulle förbjudas direkt om det uppfanns i dag. Många försöker nu istället lansera cannabis som ett mycket mildare alternativ som borde legaliseras men forskarna är inte alls lika övertygade. Vissa hävdar att tio procent av alla som lider av schizofreni har blivit sjuka av sitt cannabis-missbruk. Näst högst upp på listan ligger kokain som i dag ökar i breda lager i det svenska samhället. Samtidigt är uppfinningsrikedomen på drogmarknaden stor och nya varianter dyker hela tiden upp. Efter filmen träffar Mia-Marie Lundén neurofarmakologen Pernilla Fagergren samt Robert Bohman, som lämnat ett liv av blandmissbruk och nu är vd för en svensk butikskedja. Medverkande: Mia-Marie Lundén, Pernilla Fagergren, Robert Bohman. Även 01/03.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-25 17:41
Ska ses!
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2008-02-25 18:51
Ska se. Vart uppe på FlashBack innan.

2008-02-25 20:46
fy vilken anti tobaks och alkohol propaganda
Orale!

2008-02-25 20:47
De nämnde aldrig att man kunde dö direkt av alkoholförgiftning eller att man kan få minnesförlust.

2008-02-25 20:48
jespers, förklara dig. De har bara sagt fakta.

2008-02-25 20:54
Kollar nu, jävligt intressant dokumentär. Som de sa, svårt att rangordna. Deras lista baseras ju på England och drogernas utsträckning där. Så man ska nog inte ta deras resultat som fakta, detta är ju bara en av många, många stduier. Men man kan nog vara rätt säker på att heroin och kokain är de två farligaste drgoerna, iaf om man ser till hur dödliga de är direkt vid användande.

2008-02-25 20:59
En lista är som sagt svårt att göra objektivt, bla. pga. att det är svårt att jämföra psykiska och möjligen psykiska skador med fysiska skador och vart gränsen går för dessa.

En lista är egentligen dumt, men det är väldigt bra att de tar upp farorna med drogerna.

2008-02-25 21:00
Blasta X2
Kändes på den Brittiska delen att det enda de vill få fram var att tobak och alkohol var det farliga, de andra drogerna var där för att få fram den budskapen. Sen tycker jag att man på "vetenskapsprogram" kan undvika den läskiga skrämselmusiken...
Orale!

2008-02-25 21:01
*det budskapet...
Orale!

2008-02-25 21:02

jag ställer mig bakom hon på slutet som sa:

mer upplysning, mindre förbud..

2008-02-25 21:04
jespers, är det något fel med att informera att de drogerna som flest folk använder och dör av?
Det var därför det var framhävdt. Helt rätt tycker jag.

2008-02-25 21:08
informera skrämma, potejtow potaatow
Orale!

2008-02-25 21:10
jespers, blir man skrämd av sanningen så har man blundat för den.

2008-02-25 21:20
lite skumt endå , droger som är lätta att överdosera som ex ghb e så långt ner o att ecstasy är på 18 plats vilket är konstigt me tanke på att drogen i säg själv kan vara enormt mycket farligare en dom flesta av dessa droger pga att d kan vara vad som helst i dom .

kul program endå
ARE U READY FI DI ROAD

2008-02-25 21:26
RootsNatty: Ja, en lista är egentligen löjligt. Dokumentären hade blivit mycket bättre ifall de hade struntat i listan och bara gått på effekter och följderna/möjliga föjlder av drogerna.

2008-02-25 21:28
Naturligtvis så skulle antalet brukare och dödsfall per år varit med. Men bort med listan helt enkelt och gå på djupet av effekterna och följderna/möjliga följder.

2008-02-25 21:58
tobak och alkohol i måttliga mängder är nog bättre än kokain i måttliga mängder
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-25 21:58
doh, där åkte jag dit..

2008-02-25 22:04
chana_masala, när det gäller droger ska man inte anta någonting, man ska ta reda på fakta.
Bara för att det är lagligt betyder det inte att det är mindre farligt än någon olaglig drog.

2008-02-25 22:07
någon som orkar skriva ner listan 1-20

2008-02-25 22:10
afro_p: Det räcker inte att se listan, det kommer att vara extremt vilseledande, vilket det var var även med motiveringarna.

2008-02-25 22:32
Blasta X2

en uppmaning att jag ska börja snorta kocks?

jag antar dem grundar listan på dödligheten i det?

2008-02-25 22:37
chana_masala: Nej, verkligen inte. Jag sade precis vad jag sade, och inget mer.
Jag är varken för eller emot droger, men jag är för sanningen av droger.

Varför sade du ens det? Dumt sagt.

Som jag skrev innan så tycker jag ej att man kan jämföra psykiska/möjliga psykiska skador med fysiska skador. Listan är kort och gott vilseledande.

2008-02-25 22:41
Nee svennar, har ni hört något så hemskt?

Jag antar att ni varit duktiga flickor och svalt all propaganda dem sprutat i er.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2008-02-25 22:45
Ge mig legalt cannabis <3
I tego arcana dei!

2008-02-25 23:16
Dizzyswe har du inte hört att förbjuden frukt smakar godast eller var det gratis frukt?

2008-02-25 23:27
afro_p P17

Haha! Ge mig förbjudet cannabis gratis! <3  ?
I tego arcana dei!
Lyricist

2008-02-25 23:50
NEEEEEEEJ! jag missa det! ahha va på min beroendeklinik idag där dom tipsa om det men jag glömde bort =(
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...

2008-02-25 23:53
The_Dictionary: Jag spelade själv in det, men missade dock lite i början. Jag skulle tro att någon slänger upp den på Piratebay.org (För att vara ärlig och rättvis).

Var det SVT som gjorde listan, eller var det också med i den engelska dokumentären?
Är den inte det så vill jag gärna ha namn på den engelska dokumentären. Det kändes som det saknades lite.
Någon som sett den?

2008-02-25 23:54
The_Dictionary P18

Jag satt på min balkong med en stor fet "cigarett" fylld med jazztobak, så jag missade det också. Sen tänkte jag kolla på SVT Play, men jag gick och käkade istället, var lite hungrig. Konstigt...
I tego arcana dei!
Lyricist

2008-02-25 23:55
kanske slängs upp på svt:s hemsida om ja har tur annars =)
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...

2008-02-25 23:57
The_Dictionary: Ja, varför tänkte jag inte på det? Kommer högst sannolikt att läggas upp på SVTs egen sida.

2008-02-26 00:15
kom igen kan ingen komma med listan då!!
Why not move to the blue/ and turn society white/ Berlusconi gives you freedom/ then he'll rob you at night

2008-02-26 00:33
jag missade första halvan av programmet, av uppenbart ironiska skäl, men det jag såg var intressant. är väl för naivt att hoppas att det ska leda till en seriös debatt i det här landet dock...
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2008-02-26 00:36
De 20 farligaste drogerna
se programmet på nätet.
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech
Lyricist

2008-02-26 00:42
Rhetoric P23 tck för försöket men torr inte den funkar =(

2008-02-26 00:44
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2008-02-26 02:51
Varför tog bara upp skadeverkningarna av crack men inte av kokain? Det är väll en viss skillnad där om jag inte har fattat det fel?
Vad är det du vägrar att berätta / Grabben jag ska nog få dig att berätta med hjälp av en stor jävla beretta - Organism 12

2008-02-26 03:09
Nu har jag inte sett dokumentären men vad jag minns publicerade aftonbladet listan det pratas om för något år sedan. Då skrev de också att det inte bara handlade om hur farlig drogen i sig var utan hur illa den påverkar samhället. Alltså kan en drog som är mindre skadlig hamna högre än en mer skadlig drog om det är ett mer utbrett användande av den drogen. Nu var det dock ett tag sedan jag läste den artikeln men det är i alla fall vad jag minns av den.
Lyricist

2008-02-26 08:21
Rhetoric P23
"Nuså" funkade utmärkt =) härligt att man får en chans till o se det

2008-02-26 11:48
fan skulle precis göra den här tråden men så fanns den:(

någon mer som märkte att dom snacka ren jävla skit?

dom har fan mindre kunskap om ämnet än en berusad efterbliven elefant!
speciellt skeletttliknande kärringen.
"alla som röker 1-3 ciggaretter i sitt liv blir beroende", "det finns ingen som kan hålla sig till feströkning" blablablabla

Sen att det var en person som dog av Cannabis, HUR? Det borde dom fan tagit upp, HUR dog den personen?  Måste verkligen varit att  den personen körde av vägen me bilen när den var stukad eller något...

2008-02-26 11:49
Papalagi: Jag vet faktist inte. Men Crack (Crack-Cocaine) är en rökbar variant av kokain.

Jag vet inte så mycket om kokain, men det är ganska uppenbart att man förstör slemhinnorna ifall man snortar, men annars vet jag tyvärr inte. Kokain och alkoholmissbrukaren som var med i programets början och slut påpekade att han måde fysiskt och psykiskt dåligt då han missbrukade alkohol och kokain. Vilken drog som ansvarade för vad är svårt att säga, kan vara en kombination.

Läs om det ifall du vill veta mer.

2008-02-26 11:56
Rolfi: Ja, det fanns förmånga "Varför" och "Hur i helvete" som dök upp då man kollade på dokumentären.
Listan var också riktigt onödigt, bara helt vilseledande.

En objektiv lista är omöjlig att göra, för att vi är alla olika, dvs. har alla olika värden på fysiska skador, möjligen psykiska skador (psykadeliska droger), fysiska skador, och en hel rad av olika sätt en inviduell drog kan skada en.

För att få en lista att fungera, borde alla göra vars en egen, det har vi redan gjort undermedvetet. Men i de flesta fallen är denna lista knappast baserad på fakta.
Lyricist

2008-02-26 12:44

sedd nu och snälla, vad e det här? det är ju 100% motpropaganda. Och list håller jag nog inte emd nånstans på, för hur i h*lvetet kan nåt som har orsakat mer än 50 dödsfall klassas som mindre "farligt" en tex canabis som nu enligt dom orsakar 1 dödsfall per år. Och även där börjar man ju fundera, jag har inte hört om något dödsfall pga weed? har ni? det skulle va kul o höra nåt om... suck dumma brittiska forskare =/

2008-02-26 13:15
The_Dictionary: Jag är fortfarande osäker på vem som gjorde listan. De engelska personerna som blev intervjuade pratade aldrig detaljrikt om listan, så det är svårt att säga.

Åter igen, är det ingen som vet vad den engelska dokumnetären heter? Det käns som SVT har klippt bort en hel del.

2008-02-26 14:04

1. Heroin ,Opiat (slang:horse , smack, junk)

Heroin är ett halvsyntetiskt derivat av morfin. Det är ett bedövande medel med starkt vanebildande effekt. I ren form är det ett vitt pulver. Risken för missbruk är stor och beroende kan uppstå redan efter enstaka injektioner. Därför är det i många länder bl. a. i Sverige, förbjudet att använda heroin som läkemedel. Tidigare användes det i hostmediciner.

Heroin framställs genom att man blandar morfin med acetylklorid. Det har kraftigt stimulerande effekt på lustcentra i hjärnan och i större doser förlamande effekt bl.a. på andningsfunktionen. Heroin har snabbare och kraftigare effekt på hjärnan än morfin, eftersom det passerar blodhjärtbarriären snabbare. Vid tillvänjning erfodras större doser för att samma effekt ska uppnås. Både kroppsliga och mentala abstinenssymtom uppstår om en van person inte längre tillför sig heroin. Behovet att motverka abstinenssymtomen framtvingar fortsatt missbruk. Överdosering av heroin kan leda till död i andnings förlamning.

Sedan mitten på 70-talet har heroinmissbruket brett ut sig i Europa, det finns minst en miljon sprutnarkomaner, flertalet heroinister. En av huvudorsakerna är dess förmåga att snabbt ge starka lustkänslor och en möjlighet för missbrukaren att fly in i en skenvärld där alla behov är mättade och all ångest försvunnen.

I början av missbruket är heroinisten otroligt lugn, men sedan kommer de influensliknande abstinenssymtomen som framtvingar jakten på nästa spruta. De nödvändiga tre till fyra injektionerna per dygn medför risk för smittsamma sjukdomar och överdoser. Heroinets farlighet gör att flertalet efter en tid avbryter sitt missbruk och övergår till något annat. Många fastnar i ett tvångsartat beroende av ökande behov och starkare doser. Ett långvarigt missbruk ger psykiska skador i form av personlighetsklyvning och depressioner. Dödligheten är cirka fem gånger högre än normalt.

ARE U READY FI DI ROAD

2008-02-26 14:05

2. Kokain ,Centralstimulerande (slang :snow , koks , kola, godis)

Kokain som är ett av dom farligaste narkotikagifterna är ett centralstimulerande medel som är framställt ur den sydamerikanska kokabuskens blad. Indianerna har sedan urminnes tider tuggat på kokabuskens blad för att dämpa hunger och törstkänslor och för att njuta. Kokainet kommer främst från illegala odlingar i sydamerika och handeln kontrolleras av en mäktig maffia. Kokainet började spridas i Sverige under 80-talet.

Kokainet renframställdes 1860 och användes inom medicinen som lokalbedövningsmedel. Vid sekelskiftet upptäckte man att kokainet kunde orsaka plötsliga dödsfall och förvirringstillstånd samt leda till missbruk. Det blev därför klassat som gift och senare som narkotika.

Effekterna av kokain på centrala nervsystemet är komplexa och delvis outforskade. Effekten är kortvarig eftersom kokainet utsöndras snabbt. Ruset ger förhöjd självkänsla, sexuell stimulering och upprymdhet men åtföljs av depression och ångest. Kokainet är utomordenligt vanebildande och kan leda till total fysisk och psykisk utmattning. Förföljelseideer, hörselhallucinationer och depressioner är vanliga komplikationer liksom kärlkramp och epileptiska kramper samt slemhinneskador som en följd av sniffning.

Överdoser av kokain är dramatiska och riskfyllda. Behandlingen sker mestadels i öppen vård med täta samtalskontakter och ett psykiatiskt/psykologiskt behandlingsinnehåll.

ARE U READY FI DI ROAD

2008-02-26 14:06

3. Barbiturater ( Fenemal , Pentothal , Barbital)

Lugnande läkemedel som skrivs ut på recept. Återigen exempel på en drog där skillnaden doseringen som ger ett rus och den som dödar är ytterst liten. Finns på illegala marknaden

4.Metadon Opiat (slang : dolly , dolohfin)

Syntetisk opioid med bland annat kraftigt smärtstillande och andningsdämpande effekt. Metadon tillverkades för första gången i Tyskland under andra världskriget som ersättning för morfin, då tillgången var starkt begränsad.

Metadon verkar på samma sätt som andra opioider och har ungefär samma smärtstillande styrka som morfin. Effekten kommer långsammare och är betydligt långvarigare. Metadon tas oftast som tablett eller i flytande form och verkar under ett helt dygn.

5. Alkohol

40 000 dör i Storbritannien varje år av alkoholrelaterade skador, samtidigt som det är den mest socialt accepterade drogen av alla. I måttlig mängd kan den till och med vara nyttig ? men om alkoholen hade introducerades på marknaden idag hade den troligen totalförbjudits på en gång.

6. Ketamin ,hallucinogen ( Special K , vitamin , K) Dissociativ drog som dxm , pcp

Ketamin syntetiserades i syfte att hitta ett alternativ till PCP med färre biverkningar. Ketamin användes också ett tag i USA som terapihjälpmedel för exempelvis soldater i Vietnam. Under slutet av 1990-talet tills början av 2000-talet blev ketamin populärt igen men det upphörde 1 juli 2005 då den narkotikaklassades i Sverige.

Idag används ketamin som narkosmedel inom veterinärmedicin, akutmedicin och ibland inom pediatri (vid ytterst svåra brännskador t ex, barn verkar påverkas mindre av dess psykedeliska effekter) Men också som smärtstillande till hästar.

ARE U READY FI DI ROAD

2008-02-26 14:07

7. Bensodiazepiner (slang benso, flödder) Valium rohypnol xanor sobril mm

Bensodiazepiner används som en nedåttjack, för en känsla av lugn, ångestlöshet och mod. Som med många depressiva preparat försämras impulskontrollen, vilket gör den vanligt förekommande vid våldsbrott. Bland yrkeskriminella intas bensodiazepiner ibland medvetet inför andra typer av brott för att få bukt med nervositet och rädsla. En person som går på någon form av nedåttjack, som bensodiazepiner, kallas för fluddrad i missbrukarkretsar.

Bensodiazepiner är vanligast i blandmissbruk med alkohol och andra droger. Amfetaminister använder ofta någon form av som bensodiazepin för att bli lugn och ångestfri eller bara för att kunna sova efter en lång tid på amfetamin.

8. Amfetamin (slang : speed, tjack , tugg, vaket)

Amfetamin är ett centralstimulerande medel som klassats som narkotika. Tidigare har det använts som aptinedsättande och allmänstimulerande medel, men har sedan länge inte existerat som läkemedel i Sverige. I norden används amfetamin endast mot den sällsynta narkolepsin och i forskningssyfte. Under 50-talet såldes amfetamin i tablettform, (bantningstabletter), som man krossade och löste i vatten och sedan injecerade. Amfetamin injeceras, snusas, sniffas eller dricks, pulvret kan också viras in i hushållspapper och sväljas som en snöboll.

Amfetamin stimulerar psyke och driftsliv. Under "påtändning" som varar 6 - 8 timmar, blir missbrukaren överaktiv, retlig och labil. Han fortsätter att under veckor ta nya injectioner tills orken eller förådet tar slut. Sedan följer symtom som trötthet, depression och ångest, som i sin tur botas med alkohol och lugnande medel.

Medlet ger en känsla av energi och livslust, förjagar trötthet och koncentrationsbrist. I högre doser ger det eurofobi och förstärker sinnesupplevelserna. Det sympatiska nervsystemet stimuleras i högre eller lägre grad efter dosens storlek och personens känslighet. Puls, blodtryck, ökad andningfrekvens, vidgade pupiller och muntorrhet är exempel på vad som sker. Även behovet av föda och sömn försvinner. Amfetaminöverdos kännetecknas av paranoia, krampanfall, hjärnpåverkan och cirkulationskollaps.

Riskerna för missbruk vid legal användning är små, men mångårigt bruk kan orsaka misstänksamhet och paranoida reaktioner. Beroendet av amfetamin är lika psykiskt som fysiskt. Toleransen ökar och doserna blir större. Injectionsmissbruket medför avmagring, lever och tandskador, indirekt kan det leda till blodförgitning, lunginflammation, kanylgulsot och HIV/AIDS. Vid missbruk förekommer stereotyper, d.v.s. att missbrukaren ständigt utför samma meningslösa mekaniska saker. Han kan t.ex. om och om igen skruva sönder och sätta ihop sin klocka.

Lindriga förföljelseideer och vaneföreställningar kan stegras till psykoser som liknar paranoid schizofreni. Behandlingen sker genom psykriatisk vård, genom stöd i öppen vård och vistelse på behandlingshem som kan ge träning i att leva drogfritt.

ARE U READY FI DI ROAD